RECENZE James Tynion IV, Guillem March, Joker: Kniha první. Působivá komiksová detektivka z Batmanova temného světa

27.06.2023

Popisek: Výřez z působivé obálky komiksu Joker: Kniha první

Batmanův největší nepřítel je zpátky! Tentokrát dokonce jako „hrdina“ své vlastní série. Stojí za ní scenárista James Tynion IV, který si už na našem trhu udělal docela slušné jméno - a to právě na Batmanovi, včetně dvojdílného crossoveru tohoto Temného rytíře s Želvami ninja. Všechno to jsou skvělé věci, jeho Batman rozhodně patří k těm zajímavějším, Joker ale posunul laťku ještě o něco výš.

Přestože jméno nese série po Jokerovi, jejím hlavním hrdinou je gothamský policajt Jim Gordon. A je to skvělý tah. Gordon je zároveň vypravěčem celého příběhu, takže komiks nabízí skutečně jedinečnou sondu do jeho mysli a pocitů. Samotný Joker je zpočátku hodně upozaděn, do popředí se dostává až později, už od první stránky se ale příběhem line jeho přítomnost jako přízrak - a ne náhodou, protože právě oba tyto muže spojuje temná společná minulost. A právě díky ní začne bývalý policajt Gordon zvažovat práci, na níž si ho najmou záhadní klienti - Jokera najít a zabít...

Vydalo nakladatelství Crew 3. 5. 2023, přeložil Štěpán Kopřiva, počet stran 148, doporučená cena 399,-. Joker: Nejďábelštější, nejhledanější a… nejnevinnější? Arkhamův ústav byl napaden a oči všech se automaticky stočí k Jokerovi. Záhadný mecenáš najme bývalého komisaře gothamské policie Jima Gordona, aby dopadl… a pravděpodobně zabil… klaunského prince zločinu! Ale s Jokerem není nic tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. To, co Gordon zjistí a co mu Joker ukáže… změní jednou provždy jeho pohled na svět. A navíc není jediný, kdo chce Jokera najít… Co je zač prohnilá rodina Sampsonových? A co je zač Vengeance, Baneova dcera, před kterou se třese hrůzou celý svět?! Hvězdný tým tvůrců, který má na svědomí sérii Batman: Their Dark Designs, James Tynion IV a Guillem March, vám přináší další knihu, jejíž součástí je i flashback do Roku Jedna, jenž vznikl ve spolupráci s Matthewem Rosenbergem (Legends of the Dark Knight) a Francescem Francavillou (Batman: Černé zrcadlo). Tak praví anotace nakladatelství...

Je skvělé, že zrovna Jim Gordon je hlavní postavou celého příběhu (a vzhledem k tomu, že se jedná o první knihu, hlavní linka samozřejmě končí v tom nejlepším), protože ačkoliv je mu v komiksech věnováno hodně prostoru, tomu největšího je mu dopřáno jen málokdy. Naopak Batman se tu objeví jen v jediné scéně - a to je taky dobře, protože o něm tenhle příběh není.

Přesně takhle si ale komiks z netopýrova světa představuji a přesně tak by měl ostatně i vypadat - Joker je temný a opravdu detektivní, nádherně pomalý a tím pádem i úžasně pohlcující. A jako celek naprosto fantastický. Jedinečný čtenářský zážitek umocňuje i členění do kapitol i v rámci jednotlivých komiksových sešitů, které jsou v knize obsaženy, takže být tenhle příběh film, nejspíš by ve výsledné podobě vypadal právě takhle. Z každé věty je pak cítit Gordonova bolest i odhodlání se za ni pomstít, a parádní kresba, která atmosféru nejen Gothamu, ale i celého temného příběhu dokonale vykresluje, taky dělá své.

Už na začátku recenze jsem zmínil, že Gordon a Joker spolu mají společnou minulost, a právě čtenáři pro lepší orientaci musí znát. Příběhově se tu navazuje hlavně na události kultovního Kameňáku Alana Moora (a to včetně flashbacků a přímých citací), pracuje se tu ale také s motivy Roku jedna Franka Millera (bez jeho znalosti to ale půjde) a také s událostmi, které blíže osvětluje například nedávno vydaný skvělý „Batman, který se směje“ Scotta Snydera a dnes již kultovní sága „Soví tribunál“ od téhož autora. Kniha tedy pro úplné začátečníky není, a proto by měli být alespoň varováni.

Joker je parádní záležitost a čekání na její pokračování bude zatraceně těžké. Bude zajímavé sledovat nejen to, jak se celý příběh bude vyvíjet, ale také to, jak do něj zapadnou závěrečné střípky a epizody, zabírající poslední necelou třetinu knihy a související pravděpodobně i s děním jiných komiksů.  Tyto ale pro změnu nijak ve čtenářském zážitku, co se neznalosti týče, nikterak nebrání, takže je všechno v pořádku. A jak to tak bývá, otevřený konec hlavního příběhu i bonusové historky vyvolávají tu správnou zvědavost a touhu po pokračování, takže ani marketingu není co vytknout. V tomto případě se ale čekání rozhodně vyplatí. Joker je kvalitní příběh se skvěle propracovanými postavami i jejich psychologií. A dokazuje, že výborně napsaný příběh s vynikajícím scénářem se obejde bez hromady akčních scén a výbuchů. Prostě je to to správné DC - vtahující a mimořádně atmosférickou storku si čtenář nepochybně náramně vychutná.

Dávám 90 %.

Vložil: Tomáš Mysliveček