RECENZE Brian Azzarello, Alex Maleev, Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera! Lehký nadprůměr

18.05.2023

Popisek: Komiksový scenárista, Američan Brian Azzarello

K nejnovějšímu příspěvku do komiksové edice DC Black Label jsem přistupoval s opatrností. Rozhodně to nebylo způsobeno příběhem, který sliboval, ale jeho scenáristou, Brianem Azzarellem. Ten je sice držitelem prestižní Eisnerovy ceny (udílí se osobnostem v oblasti komiksu) a velké popularity se těší i u nás, můj vztah k němu je ovšem mírně komplikovaný. Zatímco jeho významné série mě minuly (zejména autorských 100 nábojů, ale také Wonder Woman a Constantine), k jeho samostatným knihám jsem si cestu našel.

Joker i Batman: Zatracení ohromují úchvatnou kresbou Lee Bermeja, právě po scenáristické stránce pro mě ale oba komiksy byly spíše zklamáním. Zejména pak druhý jmenovaný (kterým edici Black Label nakladatelství Crew před pár lety startovalo) je neskutečnou slátaninou. A podobně dopadl také projekt Batman: Evropa (na němž je zajímavé snad jenom to, že se z části odehrává v Praze a - opět - vizuální stránka). Na druhou stranu má ovšem Azzarello na kontě také nadprůměrné záležitosti jako Superman: Pro zítřek nebo vynikajícího Lexe Luthora: Muže z oceli. Jak tedy dopadla nejnovější akce Sebevražedného oddílu?

Vydala Crew, 2023, překlad Filip Drlík, počet stran 160, doporučená dena 649,- Kč

Žádný zázrak se rozhodně nekoná, ale naštěstí nemůžu mluvit ani o úplném zklamání. Než se ale začnu zaobírat scénářem, musím pochválit podobu knihy samotnou - ta je, stejně jako většina z této edice, velkoformátová a vázaná, takže kromě toho, že se v knihovně rozhodně neztratí, vynikne i její obsah. Za detailní a atmosféru komiksu skvěle podtrhující kresbou tentokrát stojí Alex Maleev, který kreslil mimo jiné i Hellboye nebo Daredevila (v sérii Briana Michaela Bendise). Proti jeho práci nemám větší námitky, potěšila mě například sexy Harley Quinn, na druhou stranu zklamáním byl celkem hnusný Joker (jistě víte, jak to myslím, neboť normálně je Joker hnusný tak nějak z podstaty). S pevnou vazbou jde samozřejmě ruku v ruce také přebal, na němž se - nepřekvapivě - skví Joker, jak už je ale dobrým zvykem, desky pod ním obsahují jiný výjev - a ten se mi líbí o dost více. S bonusy na konci knihy se tentokrát šetřilo, k dispozici je jen galerie alternativních obálek a medailonky autorů. Osobně mi to ale bohatě stačí. Samozřejmostí této komiksové edice je také samostatnost jednotlivých knih, což platí i pro Sebevražedný oddíl - vzhledem k hlavnímu členovi týmu a jeho osudům se sice nutně navazuje na díla Smrt v rodině a Batman: Pod maskou, neznalému čtenáři jsou ale všechny důležité události zrekapitulovány hned v úvodu, takže se v ději určitě neztratí.

Příběh není nijak složitý

A tím se konečně dostávám k tomu hlavnímu, k příběhu. Ten v základu není nikterak složitý. Šéfová celého Sebevražedného oddílu (oficiálně známého jako Operační skupina X), Amanda Wallerová, navštíví Batmanova bývalého Robina, Jasona Todda, a chce po něm, aby se stal velitelem nově sestaveného týmu, jehož úkol je jasný, ale rozhodně ne jednoduchý - zastavit Jokerovo řádění. A tentokrát jednou provždy. Prostě ho zabít. Todd, jenž se touží Jokerovi pomstít za to, co mu v minulostí způsobil, s celou misí souhlasí. A asi není třeba říkat, že se akce velmi brzy pořádně vymkne.

Ukázka z komiksu

Komiks má tři kapitoly, přičemž první je výborná a občas dokáže i překvapit. Další dvě části už jsou ale slabší a na nějaký propracovanější příběh se tu rezignuje. Pravděpodobně ani samotní členové týmu si nezískají příliš čtenářských sympatií, až na výjimky nejsou moc zajímaví, zvláštní schopnosti některých z nich jsou vyloženě zvláštní a prostor pro nějaké výraznější budování jejich charakterů chybí. Na druhou stranu mezi sebou docela hezky interagují a občas dají vzniknout i povedeným dialogům. Je nicméně škoda, že známější a zajímavější členové Oddílu zde mají v lepším případě pouze camea. Na tomto místě se pak hodí podotknout, že se nejedná o klasické hodné hochy, ale antihrdiny či přímo záporáky.

Premisou komiksu (zejména v poslední třetině) ale zůstává to, že láká na hromadu krve, akce a střílení a nebojí se být trošku drsnější samozřejmě i co se jazyka týče Prostě takové to klasické dílo, které rozhodně ničím nenadchne a neohromí, ale pro mnoho čtenářů jistě nebude ani vyloženým zklamáním. A pokud přece jenom ano, šanci napravit výsledný dojem má rozhodně jeho nejasný závěr, jenž vyvolá zajímavé pocity a rozhodně také velké množství otázek. Jestli se někdy dočkáme jejich zodpovězení, je prozatím ve hvězdách - ale kdyby k tomu došlo, byla by to vlastně pořádná škoda. Protože nejasnosti podobného typu jsou občas dost fajn. Komiks sám jako celek pak zůstává lehce nad průměrem, minimálně pro fanoušky Jasona Todda by se ale rozhodně mělo jednat o čtenářskou povinnost, která přinese všechno, na co jsou u čtení komiksů zvyklí.

Dávám 60 %.

Vložil: Tomáš Mysliveček