Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Pavel Kohout, Letorosty samomluv. Legenda ukázala, jak se to dělá

10.06.2022
RECENZE Pavel Kohout, Letorosty samomluv. Legenda ukázala, jak se to dělá

Foto: Hans Štembera

Popisek: Pavel Kohout

Pavel Juráček (*1935), Jiří Gruša (*1938), Václav Havel (*1936), Josef Hiršal (*1920), Jiří Kolář (*1914), Ivan Diviš (*1924)… a asi mě takto spatra už nikdo další nenapadne. Jména, která bezesporu přežijí generace. Důvody jsou nenápadné. Nadčasovost, bezbřehost, hravost, rozum, prožitek.

Jakoukoli prózu nebo poezii výše uvedených otevřete (Očitý svědek, Psáno na pohlednice, Eliášův oheň, Úzké cesty - až moc aktuální), nečtete hlouposti o pár slovech, které se navíc nerýmují, cítíte přesah. Čím víc znáte, umíte, víte, tím víc vám slova dají. Přesně v takových kolejích jede už desítky let Pavel Kohout.

Představovat ho nebudu.

Za Kohouta kromě celoživotních (rodinných) postojů hovoří práce. Že se ještě dnes, ve svých třiadevadesáti, bude lopotit s psaním, navíc děsivě dobře seskládaným, to prostě nechápu. Knihu lze číst hned několika způsoby. Můžete si vybrat chronologicky sestavené vyprávění (1928-2022), můžete se řídit tučným písmem, v závěru vysvětleným, můžete přemýšlet nad kombinací fikce a reality. Anebo můžete číst, jak chcete.

Vyberte si například kraťoučké pasáže, zcela odpovídající spisovatelovu životu, na dolním okraji textu. Tam, kde chtěl Hrabal pomník, to když kolem půjdou psi. Kohout mě dostal. Zprvu jsem čekal autentické zápisky, což mě po dvou stránkách opustilo. Dostal jsem se do poněkud hlubších vod, marně hledal světlo. Nechápal jsem, kam mě to zase dostal. Podobně ztracený jsem byl u hutného románu Ten žena a ta muž (ODEON, 2019). Letorosty samomluv naštěstí postrádají barevné proklady zmíněného románu.

Dodnes se u nich rosím, ač výhradně na čele.

Kohoutův text, u mnoha prodejců čerstvý bestseller, je velice křehce pojatá procházka stoletím. Někdy více, jindy méně úsměvná. Někdy vizionářská (zmínka o Andreji Babišovi u Gustáva Husáka), někdy trpká (bolševizace hradu za Havla). Takových kousků bych mohl vybrat desítky, ale ztratily by se v rámci celkového obrazu.

Bezvadně vyvedená knížka, z jejíhož hřbetu zírá PA-KO, se četla sama. Krom kumštu musím pochválit neutuchající elán, ale hlavně mozek. Podobně složitě seskládat knihu není legrace.

 

Zdroj: ODEON

Vložil: Zdeněk Svoboda