Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Josef Klíma, Hřebec a Kráska. Jak si investigativec vyrovnává účty

01.05.2022
RECENZE Josef Klíma, Hřebec a Kráska. Jak si investigativec vyrovnává účty

Foto: Se svolením Luxor

Popisek: Ze křtu Josefa Klímy i Kristýny Trpkové

Baví mě ten přesah. Josef Klíma je excelentní novinář, který vždy pracoval s fakty. Nehodnotím vyznění, nesoudím, zdali někdy balancoval vlevo, nebo vpravo. Posledních pár let ovšem jeho literární tvorbu sleduju pečlivě a na téhle ploše stojí pevně.

Nejprve mě zaujaly prodeje a úspěch knihy Třicet let pod přísahou, kterou dal do kupy s bývalým ředitelem ÚOOZ Robertem Šlachtou. Později, znovu pod Euromedií, šel takříkajíc s kůží na trh. Vymyslel postavu vyšetřovatelky Kláry Radové. Loni v říjnu nakladatelství Kalibr vydalo soubor Jak zabít dvakrát, nyní Hřebce a Krásku. Mějte na paměti, že knihy jsou v obou případech složeny ze dvou epizod, na sobě nezávislých, a spojují je pouze dva faktory: postavy kriminalistů a jejich rodiny.

Zejména tedy rodina zmíněné Radové.

Křest novinky Josefa Klímy se konal před několika dny a krom slavného novináře se zde ukázala Kristýna Trpková se svou Vesnicí. Tu jsem recenzoval a chválil, že se až hory zelenaly. I nyní vím, že právem.

Ke Klímovi mám jedinou výtku. Divím se, že takový bard nedá stopáž tří stovek stran naráz. Pro mě je hrozně nepříjemné, proto třeba nečtu povídky a prakticky se vyhýbám novelám, vědět, že v půlce knihy ten napínavý příběh skončí. Jelikož ale nejsem autor já, ale on, vrátím se k podstatě. 

V centru dění je znovu oddělení vražd v čele s jeho šéfem Sloupem a další dva případy, pojmenované Hřebec a Kráska. Je možné, že kontroverzního bohatého muže s minulostí v StB zabil ve stáji hřebec, nebo to byla rafinovaná vražda? A smrt krásné modelky v bazénu také vypadá na první pohled na přirozené příčiny, ale zkušení kriminalisté brzy vidí, že něco nesedí...

První, o něco delší Hřebec, ale i Kráska mají společné prvky. Hned úvodem vidíte, co se stalo. Není to jako v seriálech, že poznáte vraha, vrahy, ale víte, že je něco špatně. Vyšetřování začíná až pak. V obou příbězích hraje svou roli slovenština (u druhého částečně ruština) a vůbec to není na škodu. Řekl bych, že jde o vítané oživení v už tak barvitém jazyku. Obě story pojí kriminálka, soukromí, vztahy a postupně budované napětí. Nemohu si pomoct, ale Kráska mi přišla o něco nápaditější. Měla výbornou pointu. U Hřebce jsem se musel sklonit před důvtipem. Jednak mi Klíma připomněl dávno zapomenutého poslaneckého asistenta L.K., a potom ťuknul na strunu hradních vyznamenání a minulosti oceněných. Hovořím o jistém L.H. Doplňte si případné neznalosti studiem, je to moc zajímavá skládačka.

 

Obálka Haliny Kaslové Bechyňové. Foto Kalibr

Oba příběhy drží pevně, nenudí, nevadily mi hovory Radové s dcerou a (tuším, že 76letou) matkou, protože směřovaly, hlavně v Krásce, k sekundárnímu motivu vyprávění. Nenašel jsem jedinou chybu či překlep.

Klíma má dar popisovat a mluvit. Dialogy jsou věcné, uvěřitelné. Popisy taky. Nevěřil jsem pouze závěrečné scéně první ,části', kdy o sobě žena mluví jako o klisničce. Nemyslím si, že by se někdo tímto způsobem chtěl shazovat, musel by být extrémně submisivní, což mi k postavě nesedí.

Kriminálky jsou to poctivé a hezké, jen je zhltnete za pár hodin. Docela bych uvítal delší stopáž. Vyplouvá mi z šedé kůry mozkové rozsah Lodě s otroky...

Jinak 78 procent a krom textu opět chválím nádhernou obálku Haliny Kaslové Bechyňové.

Vložil: Zdeněk Svoboda