Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Muž v červeném kabátě, Julian Barnes. Strhující, inteligentní, jiné…

03.09.2021
RECENZE Muž v červeném kabátě, Julian Barnes. Strhující, inteligentní, jiné…

Foto: BBC

Popisek: Julian Barnes v rozhovoru pro BBC

Kdybyste náhodou barda světové literatury, dlouhodobě dostupného také v České republice, neznali, věnujte mu určitě pozornost. Kombinace nadhledu, hravosti a hlubokých znalostí pod pláštěm postmodernismu totiž není právě běžná literatura.

Co bych nechtěl zapomenout, je fakt, že prakticky každý držitel Man Bookerovy ceny je absolutním originálem a ledoborcem žánru. Barnes, Rushdie, Amis nebo Ishiguro hovoří za vše.

Co cením ještě o něco víc, jsou od píky budované začátky.

V případě Barnese hovořím zejména o jeho novinářské praxi, klasickém psaní pro The Observer, stejně jako o zauzlování detektivních příběhů. No a potom, někdy od osmdesátých let, začal pilovat své prozaické dílo. Zejména (nesourodý) triptych Vědomí konce, Arthur & George a Flaubertův papoušek je strhující.

Už jsem napsal, o jakém pozadí literatury se bavíme, tedy přejdu k nejnovějšímu počinu ODEONu v rámci jeho edice světové knihovny.

Muž v červeném kabátě (The Man in the Red Coat , 2019)…

V létě roku 1885 dorazili do Londýna tři Francouzi.

Tím prvním byl vévoda Edmond de Polignac, typický zlatokop z vyšších francouzských vrstev, který si hodlal najít bohatou americkou manželku. Druhým byl hrabě Robert Montesquiou-Fezensac, průměrný básník a nadšený sběratel kuriozit, který se vždy s někým dohadoval. A tím třetím byl běžný občan s italským jménem: doktor Samuel Pozzi. Lékař, myslitel a vědec. A právě on se stane průvodcem v tomto příběhu. Jaký měl pobyt těch tří ve skutečnosti význam? Barnesův Muž v červeném kabátě je portrétem Belle Époque, oněch krásných časů, kdy byla v Paříži dokončena Eiffelova věž a krásná Sarah Bernhardtová byla na vrcholu kariéry – ale také doby bizarních soubojů, vražd a soudních procesů včetně neblaze proslulé Dreyfusovy aféry.

Tedy kus hutné historie, Zola, Muchova múza a čistočistá fabulace navrch.

Krásně se to (opět) v překladu Petra Fantyse čte, krásně to vypadá a krásně to do sebe zapadá.

Vložil: Zdeněk Svoboda