Smrt v náručí fanynky. Opravdu zemřel Jiří Šlitr náhodou, nebo spáchal sebevraždu? Tajnosti slavných
28.09.2014
Foto: ČT
Popisek: Zdal způsobila smrt Jřího Šlitra opravdu závada na plynových kamnech, to nebylo nikdy prokázáno. Šuškalo se, že v dramatické době konce 60. let začal být nepohodlný
Profesního partnera a přítele Jiřího Suchého našli mrtvého v jeho ateliéru na Václavském náměstí. Vedle něj ležela půvabná studentka Jitka, častá návštěvnice divadla Semafor. Podle dostupných informací je otrávil unikající plyn ze starých kamen. Šlo opravdu o nešťastnou náhodu, nebo sebevraždu?
Geniální hudebník, malíř a komik Jiří Šlitr zemřel 26. prosince 1969.Usnulnavždy v náruči mladičké semaforské fanynky Jitky Maxové a s ním navždy skončila jedna slavná etapa pražského divadla Semafor.Na místě tragédie nebyl nalezen žádný dopis na rozloučenou, podle příbuzných a přátel rozhodně netrpěl žádnými psychickými problémy. Vyšetřovatelé případ uzavřeli jako nešťastnou náhodu, vrahem se podle nich stal plyn, unikající z kamen. Bylo to opravdu tak?

Smrtí Jiřího Šlitra skončila ze dne na den slavná první etapa divadla Semafor
Zdá se mi, že jsem motýl…
…který si vzal do hlavy, že lítat z kytky na kytku ho vlastně nebaví… Jakoby se v textu k písni, kterou zpíval v kultovním hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů s Janou Malknechtovou, konečně přiznal, jak to s jeho soukromím ve skutečnosti je. Tenkrát to ale nikoho ani nenapadlo, přestože si populární hit pobrukoval v první polovině 60. let kdekdo. Na jevišti působil Jiří Šlitr jako božsky nechápavý, nudný patron s buřinkou, a tak není divu, že si o něm kdekdo myslel, že je takový i v soukromí, ale opak byl pravdou. Žil rychle, jakoby tušil, že mu osud vyměřil jen málo času pro pobyt na tomto světě. Miloval luxusní obleky, jezdil rychlým BMW a často pracoval až patnáct hodin denně. Složil více než tři stovky písniček, které dodnes patří ke klenotům české populární hudby.

Šlitrova největší láska Sylva Daníčková
Vždy pečlivě střežil svou nezávislost, až tak moc, že se dokonce ani nikdy nestal oficiálním členem souboru legendárního pražského divadla Semafor. Stejná touha po svobodě ho provázela také ve vztazích se ženami, kterých se kolem něj vždy točilo dost a dost. Jeho největší láskou byla zřejmě Sylva Daníčková. Jejich bouřlivý vztah trval jedenáct let, během nichž se opakovaně rozcházeli a zase usmiřovali. Až po Šlitrově smrti vyšlo najevo, že měl z dalšího vztahu dokonce dceru Dominiku, kterou často navštěvoval. Nikomu ze svých přátel o ní ale nikdy neřekl.
Blues po česku
Rodák ze Zálesní Lhoty poblíž Vrchlabí, jenž se narodil 15. února 1924, prý projevoval hudební i výtvarný talent už od tří let. První zdědil po matce, druhý po otci. Aby unikl totálnímu nasazení, nastoupil po maturitě v roce 1943 jako úředník do továrny, více než práci se však věnoval Rychnovskému dixielandu. Po válce vystudoval práva a následovala dvě léta vojenské základní služby, která mu přinesla setkání s textařem Pavlem Koptou. Z jejich společné autorské dílny pochází zřejmě nejpovedenější české blues Černá Jessie, který bezkonkurenčně nazpívala Hana Hegerová.

Hudební i výtvarný talent se prý u něj začaly projevovat již ve třech letech
Přestože skládal jako samouk, zpívají dodnes jeho písničky profesionálové i celé generace fanoušků. Když jej Miroslav Horníček seznámil s Jiřím Suchým, nemohl tušit, jak výrazně tato dvojice poznamená vývoj malých divadelních scén, a především specifickou atmosféru Semaforu. Jiří Šlitr stál u celé řady významných projektů a uměleckých činů 60. let. Jen velmi málo se vědělo o jeho soukromí.
Léta dozrávání
Stejnojmenný hit se stal takřka přes noc hitem hned po premiéře první semaforské hry Člověk z půdy v roce 1959. Mimořádně úspěšnou divadelní scénu Semafor (SEdm MAlých FORem) založil Jiří Šlitr právě s Jiřím Suchým a muzikantem Ferdinandem Havlíkem. Zrodil se tak pražský kulturní svatostánek 60. let. Následovala hudební féerie Zuzana je sama doma,po jejímž uvedení začalo být zřejmé, že základním kamenem tohoto divadla je rytmus. Hudbu Šlitr složil celkem k 21 semaforským inscenacím.

S Miluškou Voborníkovou (vlevo) a Naďou Urbánkovou v divadle Semafor
Herec Šlitr se zrodil až v roce 1962, v představení Jonáš a tingl-tangl. Suchý tehdy přesunul premiéru inscenace do Zlína, protože se obával reakce publika na Šlitrovy herecké kreace. Poté co po replikách, odříkávaných od klavíru s nenapodobitelnou dikcí zcela prkenným Šlitrem, publikum doslova bouřilo, Suchý podle svých slov pochopil, že bude muset hodně přidat, aby partnerovi stačil.
Ďábel z Vinohrad
Ačkoli byl vystudovaný právník, svůj titul využil pouze jako komický prvek v několika představeních a v roli advokáta ve filmu z roku 1968 Zločin v šantánu. Herecky a autorsky se podílel na několika celovečerních filmech, mimo jiné na snímcích Bylo nás deset či Kdyby tisíc klarinetů, a k další desítce celovečerních snímků zkomponoval hudbu například k snímkům Černý Petr či Dobře placená procházka. I v dalších věcech, které dělal a tvořil, vynikl jeho osobitý tvůrčí duch. Byl vynikající kreslíř, karikaturista, ilustrátor a scénograf, hudebník, skladatel, zpěvák, autor i herec. A ve všech oborech, v nichž vynikl, byl samouk.

S Jiřím Suchým a režisérem Milošem Formanem (uprostřed) v roce 1966
K jeho nedožitým devadesátinám vydalo letos Vydavatelství Supraphon soubor 4 CD, který obsahuje písničky, zpívané Jiřím Šlitrem sólově i v duetech s kolegy z divadla Semafor. Jeho významnou součástí je v kompletní podobě dosud nikdy nezveřejněné představení Ďábla z Vinohrad z října roku 1968. „Reakce na tehdejší aktuální politickou situaci po srpnové invazi dodává nesmírnou sílu každé replice, textu i gestu účinkujících. Slyšíte neuvěřitelné souznění publika s interprety v mocném a omračujícím spiklenectví,“ upozorňuje Šlitrovy fanoušky producentka projektu Naďa Dvorská.
Jó, to jsem ještě žil
Šlitr vášnivě rád maloval. „Sám jsem se sebe dřív nejednou ptal, čím chci raději být: zda hudebním skladatelem, nebo výtvarníkem,“ napsal jednou. Bez bloku a tužky nikam nevyrazil, kreslil pořád a všude, třeba v pět hodin ráno na ulici, v kavárně, v divadle… Vystavoval často už za svého života, a to i v zahraničí, mimo jiné i v americkém Houstonu, Hollywoodu či New Yorku. „Doma jsem našla jeho pas, kde má dokonce napsáno, že je absolvent Akademie výtvarných umění, že je akademický malíř, což je naprostý nesmysl. Nejspíš to bylo z toho důvodu, aby mohl víc cestovat,“ prozradila před časem jeho dcera Dominika Křesťanová.

Šlitrova dcera Dominika Křesťanová, o níž nevěděli ani jeho nejbližší přátelé
Když odcházel naposledy z domova, zněla jeho bytem píseň z představení Jonáš a Dr. Matrace Jó, to jsem ještě žil. Na Boží hod roku 1969 pozval své známé na oběd, z něhož se vytratil s tím, že se za hodinu vrátí. Když padla tma, začali ho hosté hledat. Objevili ho až v jeho ateliéru. Byl mrtvý, stejně jako jeho mladá fanynka, s níž strávil poslední chvíle života. Zda se tak opravdu stalo kvůli technické závadě, to se nepodařilo nikdy plně prokázat.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská