Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Sociální demokratka kritizuje, že si Liberec chce nechat navrhnout vizuální styl od soukromých firem. Nejsou napojeny na radnici?

24.04.2015
Sociální demokratka kritizuje, že si Liberec chce nechat navrhnout vizuální styl od soukromých firem. Nejsou napojeny na radnici?

Autor: Archiv LK

Popisek: Lenka Kadlecová, sociální demokratka z Libereckého kraje

Nové logo si Liberec bezesporu zaslouží. Ale nešlo by to jinak? Tak se ptá sociální demokratka z metropole Libereckého kraje, když se dočetla, že nové logo města vzejde z návrhů jedenácti grafických studií.

Hned jedenáct fyzických a právnických osob vyzvala tento týden liberecká radnice k podání návrhu na nové logo města a podobu souvisejícího grafického manuálu. Ve všech případech jde podle tiskové zprávy města o zkušená grafická studia nebo jednotlivce s výtvarnou a grafickou praxí, kteří již v minulosti odvedli podobnou práci pro veřejný či soukromý sektor.

Už to nebude hatlapatla, ale jednotný styl

Nový grafický vizuál s logem je podle vedení města zásadním přelomem v rozvoji cestovního ruchu a marketingu města. „Město Liberec sice má zhruba od přelomu milénia své logo, nicméně to nikdy nebylo zakotveno v žádném grafickém manuálu, takže i prezentace města navenek neměla v posledních 15 letech jednotný styl, byl to jen velký mix různých a často i protichůdných výtvarných a grafických nápadů,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch Ivan Langr.

Podle náměstka je to pro město obrovský handicap. Turisté, návštěvníci veletrhů a potenciální hosté si totiž v takové situaci dokáží jen velmi těžko jasně identifikovat město jako svůj turistický cíl," vysvětluje Langr.

Současné logo Liberce 

Mít svůj grafický manuál nebo vizuál korporátní identity je dnes nepsanou nutností prakticky pro každý subjekt, který chce významněji promluvit do oblasti cestovního ruchu nebo se v ní úspěšně prezentovat. V Liberci je mají například zoologická zahrada či Oblastní galerie. Páté největší město České republiky ale na něj zatím čeká.

Manuál přitom předepíše nejen podobu a užití nových logotypů, ale i firemní barvy, písma a základní vzhled prezentačních tiskovin, jako jsou různé publikace, plakáty, letáky, mapy či billboardy a podobně. Město k jeho dodání oslovilo hned 11 subjektů: ELSET, s. r. o., Radek Tesař – TR Design, Eva Hudečková, Pavel Akrman, STUDIO NAJBRT, s.r.o., Toscani s.r.o., Boomerang Publishing, Listdesign, s. r. o., Noesis s. r. o., Kalendář Liberecka spol. s. r. o. a Prestima, spol. s r. o.

Některým politikům se to ale moc nepozdává. Moderní grafika reprezentující město na všech výstupních materiálech jej určitě posune ve vnímání veřejnosti směrem k lepšímu. Otázkou však je, zda cesta, jakou město zvolilo, je tou správnou," reaguje nalřéklad Lenka Kadlecová, předsedkyně Krajského výkonného výboru ČSSD Libereckého kraje. 

Proč se neoslovily školy s vysokým renomé?

Jak to myslí? „Město obeslalo s výzvou firmy, které již pro Liberec nějaké grafické materiály zpracovávaly. V době, kdy se to v celé republice hemží státními i soukromými školami zaměřujícími se na design, se přímo nabízelo řešení oslovit ty v Libereckém kraji, přičemž některé z nich mají opravdu vysoké renomé," míní.

V případě vyhlášení soutěže o hodnotné ceny by podle ní nejenom celá zakázka nemusela ukrojit přehnanou částku z chudého městského rozpočtu, ale také by talentovaní studenti mohli získat výjimečnou příležitost, jak si začít budovat své jméno. Kromě toho mladí lidé nezatížení konvenčním myšlením a nespoutaní obchodními zájmy mnohdy dají ve své tvorbě na odiv svou akční kreativiu. Z jejich rukou pak vychází originální návrhy, které v leckterých případech i předčí výsledky špičkových designérských studií," je přesvědčena politička.

Snad nedojde k protěžování

Posuzování jednotlivých nabídek proběhne ve dvou kolech. „Účastníci musejí nejprve do měsíce předložit návrh loga a základní podobu vybraného image materiálu. Do druhého kola, kde už tvůrci navrhnou kompletní manuál, potom postoupí maximálně pět nejzdařilejších nápadů. Hodnotící komise bude devítičlenná, záměrně složená jen ze 4 zástupců města a z 5 odborníků zvenčí,“ dodal náměstek Ivan Langr.

„Jen doufám, že když už koalice vsadila na léta existující firmy, že se u konečného zhotovitele neprokáže spojitost s některou částí liberecké koalice. Vždyť právě ona ve své předvolební kampani brojila - i proti smyšlenému a neexistujícímu - protěžování společností údajně navázaných na strany, které byly v předchozích obdobích ve vedení města," dodává Kadlecová. 

Klientelismu zabráníme, necháme-li rozhodnout veřejnost 

Za město v komisi zasednou lidé, kteří v minulosti pracovali v cestovním ruchu nebo v marketingu, nebo se oboru věnují dosud: primátor Tibor Batthyány, náměstek Ivan Langr, vedoucí odboru Kancelář primátora Petr Neuhäuser a vedoucí odboru cestovního ruchu David Pastva. Za experty zvenčí pak v komisi bude Zuzana Švandová z katedry marketingu a obchodu EF TUL, Jan Randáček, ředitel Oblastní galerie, David Nejedlo, ředitel ZOO Liberec, Stanislav Zippe a Jan Stolín  - oba z katedry výtvarného umění FUA TUL. 

Kadlecová by právě toto ráda viděla zcela jinak. Věřím, že vítězný návrh vzejde z hlasování Liberečanů. Vždyť komunikace s veřejností a vyslyšení jejích názorů byl dalším z taháků neférového politického předvolebního boje zejména Změny!" apeluje na vládnoucí koalici.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace