Nasedat, jede se z kopce. Liberec zavedl službu sdílení kol, bojuje tím proti znečištění, zahlcenosti dopravy i tloušťce
03.04.2018
Foto: liberec.cz
Popisek: Znečištění může jít strašit do historie
Liberec se řadí mezi moderní evropská města, a to díky tzv. bikesharingu. Jde o systém sdílených kol, který se v rámci ČR již osvědčil například v Brně, Teplicích, Praze, ale také Kladně.
Liberečané a návštěvníci města pod Ještědem mají netradiční kola k dispozici zatím na zkoušku. V prvním roce bude systém provozovat společnost Rekola, která s ním má zkušenosti i z dalších měst. Pokud se projekt osvědčí, bude pokračovat i v dalších letech.
Samé výhody
Systém sdílení kol je veřejnou půjčovnou, kolo si na jednom místě půjčíte a jinde vrátíte. Slouží jako doplňkové řešení pro dopravní obslužnost v centrech měst. Sdílení kol přispívá k atraktivitě města a vyniká mnoha pozitivními faktory: nulovým znečištěním hlukem a zplodinami, úsporou času, zlepšení fyzické kondice uživatelů jízdních kol a v neposlední řadě i rozvojem obchodu v místě provozování.
Nejrychlejší pohyb po městě
Inspirací pro Liberec jsou i partnerská města, např. německé Lipsko či španělská Zaragoza, kde bikesharing zaváděli před více než 15 lety a kam se zástupci města vypravili na zkušenou v rámci projektu DEMO_EC na podporu udržitelné mobility. Liberec by se mohl připojit k Praze, Brně, Olomouci, Českým Budějovicím, Teplicím a Kladnu, kde už několik let jezdí růžová kola společnosti Rekola, jedné z nemnoha firem, které v městech sdílení kol zajišťují. „Lidé jsou nadšení. Dříve třeba vůbec nejezdili, nebo si museli brát své kolo. Teď zjišťují, že se jedná o nejrychlejší pohyb po městě,“ shrnuje dosavadní zkušenosti Vít Ježek ze společnosti Rekola.
Jen 1 % lidí na kole, to se musí změnit
Jak se sdílení kol v kopcovitém Liberci uchytí? Ve zkušebním provozu bude jezdit zhruba 60 jízdních kol speciálně vyvinutých pro místní terén, aby na něm třeba Pražskou ulicí vyjel i netrénovaný jedinec. To, že „kopcovitost“ není problém, ukazuje Innsbruck s 13,4% podílu na dělbě přepravní práce (srovnání s 1 % sociodopravní průzkum Liberec 2017). Liberec neustává ani v přípravě výstavby dalších cyklostezek a realizaci dalších opatření ke zvýšení bezpečnosti cyklistů.
Zdroj: TZ
Vložil: Štěpán Cháb