Je to dokonalá kopie píšťalových varhan. Liberec se pyšní unikátními virtuálními varhany, které jen tak někde nemají
15.01.2018
Foto: Liberecký kraj
Popisek: Na unikátní nástroj si poprvé zahrála i virtuózka Katta
Hned čtyři varhaníci, včetně známé české virtuózky a zpívající skladatelky Kateřiny Chrobokové, známé pod uměleckým jménem Katta, si zahráli na premiérovém koncertu virtuálních varhan v obřadní síni liberecké radnice. Koncert slavnostně uvedl primátor Tibor Batthyány: „Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl takhle zaplněnou obřadní síň. Jsem rád, že nové virtuální varhany vzbudily takový zájem. Naše obřadní síň se totiž pyšní zcela unikátním nástrojem. Určitě nebudete odcházet zklamaní,“ řekl v úvodu primátor.
Jaký je rozdíl rozdíl mezi klasickými digitálními varhany a moderními, přitom stále ojedinělými virtuálními varhany, vysvětlil Boris Joneš, jeden ze zasloužilých libereckých varhaníků. „Digitální varhany, které všichni známe, jsou produktem 50. až 60. let minulého století a konstruují se tak, že se jde do kostela, kde jsou pěkné varhany, od každého rejstříku se zaznamená jeden tón a v laboratoři se pak z tohoto jednoho tónu vytvoří celá řada tónů od nejhlubšího po nejvyšší. Každý tón na digitálních varhanech je tedy vyroben elektronicky, a je to slyšet. Naproti tomu virtuální varhany se konstruují tak, že se nahraje jednotlivě každý tón od každého rejstříku, ani jediný tón není vyroben elektronicky. Tím vznikne dokonalá kopie píšťalových varhan,“ uvedl Boris Joneš s tím, že virtuální varhany v obřadní síni liberecké radnice mají 86 rejstříků se 6 a půl tisíci píšťalami.
Třešnička na dortu
V rámci koncertu zahráli několik skladeb hned čtyři varhaníci. Jako první se představil legendární Karel Hájek, který hraje při svatebních obřadech v obřadní síni již neuvěřitelných 59 let. Po něm se představili liberečtí varhaníci Petr Holý a Boris Joneš. Třešničkou na dortu bylo vystoupení známé české virtuózky Katty, která kromě skladeb Johanna Sebastiana Bacha zahrála libereckému publiku také ukázky ze své vlastní tvorby.
Obřadní Síň v Libereci byla zcela zaplněna
Do socialistické školy se varhany nehodily
Původní píšťalové varhany, na které se v obřadní síni hrálo až do listopadu loňského roku, byly postaveny v roce 1928 pro Naivní divadlo, kde byla toho času koncertní síň. Po 2. světové válce se malé varhany přestěhovaly do hudební školy, kde ale později nemohly zůstat, protože varhany, coby církevní nástroj, se v socialistické škole zkrátka nehodily. O to, že píšťalové varhany nakonec skončily v obřadní síni radnice, se velkou měrou zasloužil právě varhaník Karel Hájek.
Generální oprava byla nad finanční možnosti
A proč vlastně nedošlo na opravu píšťalových varhan a nahradily je varhany virtuální? Každé píšťalové varhany vydrží bez generální opravy cca 80 let. Píšťalové varhany v obřadní síni jsou staré již 90 let a pomalu přestávaly hrát. Generální oprava těchto malých píšťalových varhan by stála zhruba 3,5 milionu korun. Sami varhaníci ale zastávali názor, že malé školní varhany nejsou ke krásné obřadní síni adekvátní a že ideálním řešením by bylo jejich rozšíření na úroveň varhan v kostele sv. Antonína. To už by ale šlo o investici ve výši 19 milionů korun. Sami varhaníci se pak jednoznačně přiklonili k virtuálním varhanům. Město tuto variantu podpořilo. A udělalo dobře.
Vložil: Jana Maisnerová