Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Je to dokonalá kopie píšťalových varhan. Liberec se pyšní unikátními virtuálními varhany, které jen tak někde nemají

15.01.2018
Je to dokonalá kopie píšťalových varhan. Liberec se pyšní unikátními virtuálními varhany, které jen tak někde nemají

Foto: Liberecký kraj

Popisek: Na unikátní nástroj si poprvé zahrála i virtuózka Katta

Hned čtyři varhaníci, včetně známé české virtuózky a zpívající skladatelky Kateřiny Chrobokové, známé pod uměleckým jménem Katta, si zahráli na premiérovém koncertu virtuálních varhan v obřadní síni liberecké radnice. Koncert slavnostně uvedl primátor Tibor Batthyány: „Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl takhle zaplněnou obřadní síň. Jsem rád, že nové virtuální varhany vzbudily takový zájem. Naše obřadní síň se totiž pyšní zcela unikátním nástrojem. Určitě nebudete odcházet zklamaní,“ řekl v úvodu primátor.

Jaký je rozdíl rozdíl mezi klasickými digitálními varhany a moderními, přitom stále ojedinělými virtuálními varhany, vysvětlil Boris Joneš, jeden ze zasloužilých libereckých varhaníků. „Digitální varhany, které všichni známe, jsou produktem 50. až 60. let minulého století a konstruují se tak, že se jde do kostela, kde jsou pěkné varhany, od každého rejstříku se zaznamená jeden tón a v laboratoři se pak z tohoto jednoho tónu vytvoří celá řada tónů od nejhlubšího po nejvyšší. Každý tón na digitálních varhanech je tedy vyroben elektronicky, a je to slyšet. Naproti tomu virtuální varhany se konstruují tak, že se nahraje jednotlivě každý tón od každého rejstříku, ani jediný tón není vyroben elektronicky. Tím vznikne dokonalá kopie píšťalových varhan,“ uvedl Boris Joneš s tím, že virtuální varhany v obřadní síni liberecké radnice mají 86 rejstříků se 6 a půl tisíci píšťalami. 

Třešnička na dortu

V rámci koncertu zahráli několik skladeb hned čtyři varhaníci. Jako první se představil legendární Karel Hájek, který hraje při svatebních obřadech v obřadní síni již neuvěřitelných 59 let. Po něm se představili liberečtí varhaníci Petr Holý a Boris Joneš.  Třešničkou na dortu bylo vystoupení známé české virtuózky Katty, která kromě skladeb Johanna Sebastiana Bacha zahrála libereckému publiku také ukázky ze své vlastní tvorby.

Nové unikátní varhany přilákaly divákyObřadní Síň v Libereci byla zcela zaplněna

Do socialistické školy se varhany nehodily

Původní píšťalové varhany, na které se v obřadní síni hrálo až do listopadu loňského roku, byly postaveny v roce 1928 pro Naivní divadlo, kde byla toho času koncertní síň. Po 2. světové válce se malé varhany přestěhovaly do hudební školy, kde ale později nemohly zůstat, protože varhany, coby církevní nástroj, se v socialistické škole zkrátka nehodily. O to, že píšťalové varhany nakonec skončily v obřadní síni radnice, se velkou měrou zasloužil právě varhaník Karel Hájek.

Generální oprava byla nad finanční možnosti

A proč vlastně nedošlo na opravu píšťalových varhan a nahradily je varhany virtuální? Každé píšťalové varhany vydrží bez generální opravy cca 80 let. Píšťalové varhany v obřadní síni jsou staré již 90 let a pomalu přestávaly hrát. Generální oprava těchto malých píšťalových varhan by stála zhruba 3,5 milionu korun. Sami varhaníci ale zastávali názor, že malé školní varhany nejsou ke krásné obřadní síni adekvátní a že ideálním řešením by bylo jejich rozšíření na úroveň varhan v kostele sv. Antonína. To už by ale šlo o investici ve výši 19 milionů korun. Sami varhaníci se pak jednoznačně přiklonili k virtuálním varhanům. Město tuto variantu podpořilo. A udělalo dobře.

 

Vložil: Jana Maisnerová