Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Je to dokonalá kopie píšťalových varhan. Liberec se pyšní unikátními virtuálními varhany, které jen tak někde nemají

15.01.2018
Je to dokonalá kopie píšťalových varhan. Liberec se pyšní unikátními virtuálními varhany, které jen tak někde nemají

Autor: Liberecký kraj

Popisek: Na unikátní nástroj si poprvé zahrála i virtuózka Katta

Hned čtyři varhaníci, včetně známé české virtuózky a zpívající skladatelky Kateřiny Chrobokové, známé pod uměleckým jménem Katta, si zahráli na premiérovém koncertu virtuálních varhan v obřadní síni liberecké radnice. Koncert slavnostně uvedl primátor Tibor Batthyány: „Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl takhle zaplněnou obřadní síň. Jsem rád, že nové virtuální varhany vzbudily takový zájem. Naše obřadní síň se totiž pyšní zcela unikátním nástrojem. Určitě nebudete odcházet zklamaní,“ řekl v úvodu primátor.

Jaký je rozdíl rozdíl mezi klasickými digitálními varhany a moderními, přitom stále ojedinělými virtuálními varhany, vysvětlil Boris Joneš, jeden ze zasloužilých libereckých varhaníků. „Digitální varhany, které všichni známe, jsou produktem 50. až 60. let minulého století a konstruují se tak, že se jde do kostela, kde jsou pěkné varhany, od každého rejstříku se zaznamená jeden tón a v laboratoři se pak z tohoto jednoho tónu vytvoří celá řada tónů od nejhlubšího po nejvyšší. Každý tón na digitálních varhanech je tedy vyroben elektronicky, a je to slyšet. Naproti tomu virtuální varhany se konstruují tak, že se nahraje jednotlivě každý tón od každého rejstříku, ani jediný tón není vyroben elektronicky. Tím vznikne dokonalá kopie píšťalových varhan,“ uvedl Boris Joneš s tím, že virtuální varhany v obřadní síni liberecké radnice mají 86 rejstříků se 6 a půl tisíci píšťalami. 

Třešnička na dortu

V rámci koncertu zahráli několik skladeb hned čtyři varhaníci. Jako první se představil legendární Karel Hájek, který hraje při svatebních obřadech v obřadní síni již neuvěřitelných 59 let. Po něm se představili liberečtí varhaníci Petr Holý a Boris Joneš.  Třešničkou na dortu bylo vystoupení známé české virtuózky Katty, která kromě skladeb Johanna Sebastiana Bacha zahrála libereckému publiku také ukázky ze své vlastní tvorby.

Nové unikátní varhany přilákaly divákyObřadní Síň v Libereci byla zcela zaplněna

Do socialistické školy se varhany nehodily

Původní píšťalové varhany, na které se v obřadní síni hrálo až do listopadu loňského roku, byly postaveny v roce 1928 pro Naivní divadlo, kde byla toho času koncertní síň. Po 2. světové válce se malé varhany přestěhovaly do hudební školy, kde ale později nemohly zůstat, protože varhany, coby církevní nástroj, se v socialistické škole zkrátka nehodily. O to, že píšťalové varhany nakonec skončily v obřadní síni radnice, se velkou měrou zasloužil právě varhaník Karel Hájek.

Generální oprava byla nad finanční možnosti

A proč vlastně nedošlo na opravu píšťalových varhan a nahradily je varhany virtuální? Každé píšťalové varhany vydrží bez generální opravy cca 80 let. Píšťalové varhany v obřadní síni jsou staré již 90 let a pomalu přestávaly hrát. Generální oprava těchto malých píšťalových varhan by stála zhruba 3,5 milionu korun. Sami varhaníci ale zastávali názor, že malé školní varhany nejsou ke krásné obřadní síni adekvátní a že ideálním řešením by bylo jejich rozšíření na úroveň varhan v kostele sv. Antonína. To už by ale šlo o investici ve výši 19 milionů korun. Sami varhaníci se pak jednoznačně přiklonili k virtuálním varhanům. Město tuto variantu podpořilo. A udělalo dobře.

 

Vložil: Jana Maisnerová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace