Herečka Anna Kulovaná a mim Martin Sochor provezli v rámci Muzejní noci stovky cestujících v retro autobusech a historických tramvajích
24.05.2016
Foto: BusLine
Popisek: Mim Martin Sochor na akci
BusLine a.s. a DPMLJ, a.s. ve spolupráci se spolkem Boveraclub na akci „Muzejní noc pod Ještědem“ dne 20. května svezly v rámci vyhlídkových retro jízd z Liberce do Jablonce nad Nisou i zpět, a rovněž po Liberci, stovky cestujících. V roli průvodčích se představili herečka Anna Kulovaná a herec a mim Martin Sochor. Oba dva v historických autobusech a tramvaji cestující nejen pobavili, ale také jim na památku za dobrovolné jízdné předali pamětní jízdenku, nebo se s nimi vyfotili.
Sběratelské klenoty naší společnosti
„Akce Muzejní noc pod Ještědem se BusLine zúčastnil již po čtvrté a jsme rádi, že díky tomu jsme mohli veřejnosti představit historické autobusy, které patří mezi sběratelské klenoty naší společnosti. Veterány využíváme především k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost, objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Jeden z vozů se objevil i v oblíbeném českém seriálu „Vyprávěj“. Návštěvníci akce měli možnost zavzpomínat na historii cestování společně s herečkou Annou Kulovanou a dále hercem a mimem Martinem Sochorem, kteří se představili v roli průvodčích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti BusLine a.s.,Ing. Radek Chobot.
Herečka Anna Kulovaná jako retro průvodčí
„S historickými tramvajemi dopravního podniku každoročně při Muzejní noci vyjíždějí členové spolku Boveraclub, kteří zajišťují nejen obsluhu vozidel v dobových uniformách, ale o tramvaje v průběhu roku i pečují. Během večera se na zvláštní historické lince vystřídaly tři historické motorové vozy s jedním vlečným, historické jízdy finančně podpořil Liberecký kraj“, informoval Ing. Tomáš Krebs, předseda spolku.
Muzejní noc se těší stále většímu zájmu
„Dopravu ve městě zajišťují tento večer i tradiční linky MHD, které jsme vždy připraveni posílit. Vidíme, že Muzejní noc se těší stále většímu zájmu a jedná se skutečně o jeden z nejhezčích kulturních večerů jak v Liberci, tak v Jablonci nad Nisou“, pochválil akci ředitel DPMLJ, a.s. Bc. Luboš Wejnar.
Vyhlídkové jízdy zajistily i dva historické autobusy, ŠKODA RTO 706 a ŠL 11 Turist, oba vozy z roku 1972. Autobusy jezdily proti sobě z Liberce a Jablonce nad Nisou, první jízda startovala v 17:20 od Severočeského muzea a pokračovala k Muzeu skla a bižuterie, odkud v ten samý čas odjížděl druhý veterán. Až do 23:20 se mohli cestující vždy po hodině díky retro jízdám pohybovat mezi libereckým a jabloneckým kulturním programem. Letos nově se zastávkou ve Vratislavicích nad Nisou u Automuzea, ve kterém si zájemci mohli prohlédnout nádherné veterány osobních automobilů. Pro všechny návštěvníky byl v Liberci i Jablonci nad Nisou připraven bohatý program. V Severočeském muzeu, Oblastní galerii a iQlandii v Liberci, dále v Automuzeu Vratislavice nad Nisou, a rovněž i v Domě Jany a Josefa Scheybalových či Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
Kvůli starým vozům bych si ten řidičák snad i udělala, říká herečka
„Mně se staré věci líbí, takže včetně mého kolegy Martina i autobusu, je vše naprostá paráda. Sama nemám řidičské oprávnění, řídit prostě nechci, ale kvůli starým vozům bych si ten řidičák snad i udělala,“ uvedla s úsměvem svoji roli průvodčí Anna Kulovaná.
„Vracím se do dětských let. Pamatuji si, že jsem jako malý kluk jezdíval těmito starými autobusy na zájezdy do Rumunska. Zájezdy každoročně pořádal můj dědeček z Železného Brodu a jelo se tam 3 dny, opravdu celoživotní zážitek. Bylo to úžasné a v té době vlastně i vrchol cestovatelských možností“, vtipně doplnil Martin Sochor.
Technická specifikace historických autobusů:
ŠKODA RTO 706 MTZ
rok výroby: 1972 výrobce: LIAZ Rýnovice
motor: LIAZ, zdvihový objem: 11 781 cm3 převodové ústrojí: převodovka v bloku s motorem,
počet rychlostí: 5 + 1 karoserie: celokovová
pneumatiky: 11.00-20 počet náprav: 2 – 1 zadní
celkové rozměry – délka: 10 810 mm šířka: 2 500 mm
výška: 2 980 mm hmotnost – celková: 14 400 kg
provozní: 8 700 kg počet míst: 41 + 2 k sezení
maximální rychlost: 75 km/hod.
ŠL11-1307 Turist
rok výroby: 1972 výrobce: Karosa, národní podnik Vysoké Mýto
karoserie: druh samonosná ocelová počet míst: 47 – 47 k sezení
celkové rozměry: délka 11 170 mm šířka 2 500 mm
výška 3 120 mm rozvor: 5 500 mm
hmotnost – celková: 13 765 kg pohotovostní: 9 220 kg
užitečná: 4 465 kg obsluhy: 80 kg
počet náprav: 2 – 1 kola a pneumatiky, zadní zdvojená, 10 x 20 R
brzdy: provozní vzduchová, nouzová vzduchová, parkovací pružinová, zpomalovací výfuková
maximální rychlost: 100 km/hod.
Historické tramvaje - popis:
MOTOROVÝ VŮZ „BOVERA“ Č. 78 – 1000 mm
Vyroben vagónkou Ringhoffer v roce 1929 pro pouliční dráhu v Ústí nad Labem. Výzbroj dodala firma Brown - Boveri. Protože byl tento typ určen pro provoz na příměstských tratích do okolních obcí, byl interiér vybaven netradičně koženými sedáky a stolečky pod okny. V roce 1965 byl přestavěn na kolejový brus a v této podobě se v roce 1969 dostal do Liberce. V letech 1987 - 2000 proběhla jeho celková oprava do podoby provozu na konci 40. let 20. století.
Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 34 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ 6MT Č. 117 – 1000 mm
Vyroben vagónkou v České Lípě roku 1953 pro pouliční dráhu v Jablonci nad Nisou. Zde byl v provozu na trati Rychnov - Jablonec - Janov, od roku 1955 i do Liberce. Do liberecké provozovny byl předán roku 1957, z osobní dopravy vyřazen roku 1971, kdy byl převeden mezi služební vozy. V roce 1979 byl předán do Technického muzea v Brně, ze kterého se vrátil zpět do Liberce v březnu 2001. Po renovaci byl v září 2011 uveden do provozu ve stavu po vyrobení. Obsaditelnost: 22 míst k sezení, 38 ke stání.
VLEČNÝ VŮZ „PLECHÁČ“ Č. 44 – 1000 mm
Vlečný vůz č. 44 vyrobila pro Jablonecké elektrické dráhy v roce 1932 firma Ringhoffer v Praze. Do provozu na trati z Rychnova do Janova byl zařazen v roce 1936. Po roce 1955 se stala jeho hlavním působištěm linka mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem. V roce 1967 byl vůz předán do Liberce, kde byl v roce 1973 vyřazen z osobní dopravy. V roce 1979 byl předán Technickému muzeu v Brně. Do Liberce se vrátil v roce 2009, kdy byla zahájena jeho rekonstrukce. Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 25 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ TATRA T2R Č. 17 – 1435 mm
Původně vůz T2 č. 640 DP města Ostravy, který byl v místních Ústředních dílnách na přelomu let 1985/86 rekonstruován na typ T2R dosazením elektrické výzbroje a řady jiných prvků (např. okna, sedačky) z typu T3. V letech 1995/96 bylo z Ostravy do Liberce zakoupeno osm tramvají T2R, devátý vůz, č. 640, byl jako služební dodán v roce 1998. Pro malé využití byl od roku 2006 odstaven a nakonec vybrán jako muzejní vůz T2R a opraven do podoby z poloviny 90. let. Obsaditelnost: 25 míst k sezení, 75 ke stání.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš