Řešení problémů veřejné dopravy je v nedohlednu. Kraj až na čtyři roky prodlouží bez soutěže vybraným dopravcům monopol, upozorňuje Změna pro Liberec
28.01.2016
Foto: Ilustrační foto archiv
Popisek: Konec sporů v desetileté zakázce na provozování autobusové dopravy je nejspíš stále v nedohlednu
Největší zakázku Libereckého kraje na provozování autobusové dopravy na deset let v hodnotě čtyř miliard se nepodaří vysoutěžit ani do konce volebního období. Během následujících týdnů se rozhodne, jestli kraj v dalších dvou letech nechá jezdit stávající dopravce, vybrané bez soutěže. Prodloužil by tím monopol, který jim zařídil výběrovým řízením bez připuštění jiných firem, které nabídly výhodnější ceny.
Krajské zastupitelstvo se na svém lednovém zasedání zabývalo stavem největší zakázky na zajišťování autobusové dopravy v Libereckém kraji. Původně měla být vysoutěžena nejpozději v roce 2014, zakázkou se však stále zabývá Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a kraj nemůže vyhlásit vítěze veřejné zakázky a uzavřít s ním smlouvu. Nejnovější rozhodnutí ÚOHS z prosince 2015 sice potvrdilo přiměřenost zadávací dokumentace původní zakázky, ale zároveň zrušilo kroky kraje při vyhodnocování veřejné zakázky. Přes protesty zastupitelů Kocumové, Baxy a Korytáře (Změna pro Liberecký kraj) Rada kraje v roce 2014 nejprve vyloučila uchazeče, kteří podali nejvýhodnější nabídky, a následně toto rozhodnutí zrušila, ovšem způsobem, který neodpovídal zákonu o veřejných zakázkách.
Zuzana Kocumová, tehdejší statutární náměstkyně hejtmana, vzpomíná: „Hodnotící komise rozhodla o vyloučení uchazečů z důvodu tzv. nepřiměřeně nízké ceny, přestože již tehdy jsme měli k dispozici materiály, dokládající oprávněnost cen v nabídkách.“ Po veřejné kritice Rada kraje vyloučení uchazečů nakonec zrušila, ale v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách neprohlásila nepodložené rozhodnutí hodnotící komise o vyloučení za nezákonné. „Již tehdy jsme varovali, že postup Rady kraje nemá oporu v zákonu, a bylo to důvodem velké koaliční krize. Vedení kraje si proto za nynější průtahy může do značné míry samo,“ dodává Zuzana Kocumová.
Konec sporů v desetileté zakázce je nejspíš stále v nedohlednu
Co bude dál, není zřejmé. Kraj chtěl proti rozhodnutí ÚOHS podat rozklad, ale odeslal jej zcela nepochopitelně až po termínu. Proti rozhodnutí rozklad podala jak Bítešská dopravní společnost, tak firma BusLine. Pokud zůstane rozhodnutí ÚOHS v platnosti, paradoxně zůstane platné rozhodnutí o vyloučení uchazečů s nejvýhodnějšími nabídkami. Kraj bude ve stejné situaci, kterou již jednou nezvládl, a proti jakémukoliv rozhodnutí mohou být znovu podány námitky. Konec sporů v desetileté zakázce je nejspíše stále v nedohlednu.
Tím důležitější je výběr dopravců, kteří budou v Libereckém kraji jezdit do doby, než budou spory vyřešeny. „Nyní jezdí pro Liberecký kraj firmy, které dopravu zajišťovaly do roku 2014 a po problémech s novou zakázkou s nimi byly smlouvy prodlouženy bez otevřeného výběrového řízení. Kraj přitom měl ve dvou ze tří oblastí nabídky jiných dopravců za ceny až o dvě koruny na každý kilometr nižší. Aby mohl kraj lepší podmínky získat už od roku 2017, je zapotřebí již nyní připravit novou veřejnou zakázku a nejpozději v květnu vypovědět smlouvy stávajícím dopravcům. Na zastupitelstvu jsme bohužel neprosadili náš návrh, aby taková zakázka byla připravena, a tak se zdá, že vedení kraje svou nečinností prodlouží stávajícím dopravcům monopol nejméně do konce roku 2017,“ popisuje Jaromír Baxa.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL