Památník české privatizace, tunelů a zlodějin. Aby mladí viděli, jak my staří byli blbí, říká filozof, který seděl s Havlem. A navrhuje přejmenovat jeden tunel. Václave Klausi, tohle nečtěte
18.11.2015
Foto: Youtube, repro
Popisek: Václav Umlauf, muž se zajímavým a velmi pestrým životním příběhem. Po podpisu Charty 77 byl uvězněn, po Listopadu se stal šéfem Občanského fóra v Jihomoravském kraji a dělal volební kampaň pro Petra Pitharta. Nyní vyučuje na vysoké škole a je také knězem.
REPORTÁŽ „17. listopad je kolektivní selhání. Říkám ji ukradená či vytunelovaná revoluce," uvedl na debatě v Liberci kněz a filozof Václav Umlauf, který navrhuje přejmenovat tunel Blanka na tunel Václava Klause. „Tato tragická postava si plně zaslouží veřejnou poctu tohoto specifického typu," vysvětlil… Do libereckého kina Varšava si na debatu s názvem Otazníky nad 17. listopadem našlo v pátek 13. 11. cestu několik desítek lidí.
Na úvod historik a protikorupční aktivista Jaroslav Tauchmann připomněl význam 17. listopadu 1939, který je podle něj neprávem opomíjen na úkor toho v roce 1989. Ten však byl hlavním tématem debaty. „Můžeme se bavit nakolik je oslava 17. listopadu 1989 dnes kýčem. Protože když se něco často opakuje, je to klišé. A od klišé ke kýči je kousek," upozornil. Druhým hostem akce byl Václav Umlauf, muž se zajímavým a velmi pestrým životním příběhem. Po podpisu Charty 77 byl uvězněn, seděl dva roky na Borech, kde se potkával s pozdějším prezidentem a významným protagonistou listopadových událostí před 26 lety, Václavem Havlem. V osmdesátých letech se angažoval v disentu a samizdatu v Brně, po Listopadu se stal šéfem Občanského fóra v Jihomoravském kraji a dělal volební kampaň pro Petra Pitharta. Nyní vyučuje na vysoké škole a je také knězem.
Vytunelovaná revoluce
„Listopadové revoluci říkám ukradená či vytunelovaná," konstatoval. Pak připomněl jeden svůj starší text. „Stalo se to, že v roce 2011 se u sochy svatého Václava sešel arcibiskup Duka a Václav Klaus. Tím začal vznikat pokus o novou českou mytologii. Ale protože v Čechách se nic nedotáhne do konce, tak se nezdařil. Tato Klausova snaha nevyšla pro to, že měla za cíl zamaskovat jeho zlodějny. Aby odešel jako king. A tak, jak vyběhl se všemi, vyběhne i s dějinami. Což se samozřejmě nepodařilo, protože vyběhnout s dějinami se tak snadno nedá," sdělil. Mýtus o 17. listopadu je, protože ho potřebuje několik velkých zájmových skupin. „Církve, politici i lidé, kteří to tady rozkradli," řekl.
Poté se rozpovídal o svém dalším tentokrát novém textu na webu e-Republika.cz s názvem Řecká tragédie a české tunely o řeckém filozofovi Aischylovi, který napsal trilogii Oresteia někdy kolem roku 458 před naším letopočtem. „Ten článek je o tom, jak v Česku fungují bohyně pomsty. Přes 17. listopad, přes privatizaci, přes to, co ve společnosti děláme a neděláme," vysvětlil. V běhu tu jsou podle něj iracionální síly. „Řekové s iracionálními silami uměli zacházet, my nikoli. U nás žádné politické řešení iracionality není. Lidé hází vajíčka, nebo vyvěšují trenky," vypozoroval.
Partajníky začala ovládat nezřízená hrabivost a touha po moci
V uvedeném textu například píše: „Podívejme se na polistopadovou politiku očima nějakého vykradeného a zadluženého města (Praha, Liberec) očima tohoto tragika. Klíčovou roli v něm budou hrát bohyně podsvětí zvané Erýnie, latinsky Fúrie. Jejich úkolem je vyslechnout a trestat stížnosti podané smrtelníky. Dále mstí zločiny ve státě a na magistrátech."
Pokud se podle tohoto textu (a tedy dle Umlaufa) podíváme na dnešní českou společnost, televizi a většinu nezávislých médií, pak je jasné, že tato iracionální božstva jsou u nás pilná jako včelky. Výborně se jim daří zvláště v éře neoliberalismu na český způsob a v době uprchlíků. Jak je to možné? „Podívejme se na českou společnost očima řeckých tragiků před 2500 lety. Klausova privatizace pustila Fúrie do lidského světa. Daly si kravatu, oblek, zahodily průkazky KSČ a přes vtělení polistopadové ODS na Olomouckém sjezdu začaly působit v lidské podobě. Tyto nové partajníky začala ovládat nezřízená hrabivost a touha po moci. Neoliberální fúrie ovládly jejich mysl tím, že iracionální síly hrabivosti a touhy po moci zcela zatemnily jejich bývalý normálně špatný komunistický úsudek z doby nyní zvané temná. Tehdy tito agenti režimu působili v nomenklatuře všeho druhu jako Klaus, Dlouhý, Babiš a další," uvedl Umlauf.
Fúrie se jim za kolaboraci během komunismu pomstily tím, že přeměnily jejich vidění světa na neoliberální peklo zvané kapitalismus bez přívlastků, napsal kněz a filozof a pokračoval: „K této tlupě duchy pominutých se nadšeně přidali všichni veksláci, zloději a demagogové, kteří začali masově působit i v ostatních partajích. Na tragiku v nové podobě bylo v Česku zaděláno," upozornil.
Demaskujme šílené. Přejmenujme tunel Blanka na tunel Václava Klause
Co musíme dělat v naší situaci? „Demaskovat šílené jako šílené, protože jinak jsme kolektivně traumatizováni. Mám trvalé bydliště ve Fúriemi tragicky postižené Praze, proto pro Pražáky navrhuji následující - Zahájení referenda o změně názvu. Tunel Blanka musí být přejmenován na tunel Václava Klause. Tato tragická postava si plně zaslouží veřejnou poctu tohoto specifického typu," domnívá se Umlauf.
Nejenom to, dále navrhuje zřídit Muzeum a památník české privatizace, tunelů, zlodějin, politických a mediálních manipulací. „Aby mladí lidé viděli, jak my staří jsme byli blbí," vysvětlil. „17. listopad je kolektivní selhání. Vytěsňujeme to, že se tato revoluce nepovedla, že žijeme špatně. A že i to jedno procento, co nás vykořisťuje a nakradlo neuvěřitelný majlant, je z toho ve skutečnosti nešťastné. Protože jejich děcka jsou na práškách, běhají po Západě a blbnou. Samozřejmě těch zbylých devadesát devět procent je taky nešťastných, to je jasné. Všichni jsou nešťastní a pitomí," ohodnotil.
Pak se vyjádřil k 17. listopadu 1989 z pohledu disentu. „My jsme selhali tím, že jsme nebyli dostatečně političtí. Odmítli jsme politické strany. Klaus byl první, kdo pochopil, že když si udělá politickou stranu, tak to tu bude mít vyhrané. Což je Olomoucký sjezd a založení ODS jako první nové strany. Pak už se rozběhl jiný scénář a jiná revoluce," konstatoval. „Jsem ochoten hájit situaci do prvních voleb. Udělali jsme, co bylo potřeba a zemi k demokracii přivedli. Potom jsme si ale začali plnit plány, které jsme dvacet let nemohli dělat. Z politického prostoru jsme odešli. Kdo první pochopil, že mu tady na zlaté míse přišel chlebíček, byl Václav Klaus. A už to bylo," uvedl Václav Umlauf.
Zeman, Babiš, Okamura, Konvička. Zoufalé vzory jeden vedle druhého
V závěru debaty padla otázka Jak dál? Uvedl ji moderátor debaty Petr z Platformy Liberec, která akci uspořádala. „Většina společnosti je apatická. Je maximálně ochotná jít k volbám a zvolit nějakého populistu. Na čem jsou schopni se mobilizovat, jsou nějaké projevy frustrace. Jak je vidět na uprchlické krizi. 17. listopadu to v Praze nebude jiné. Budou tam mít velkou demonstraci Konvičkovci, kde dokonce přislíbil účast prezident Zeman. To je další překročení rubikonu nenávisti," domníval se.
„V naší společnosti chybí vzory vhodné k následování. Čeho se mají mladí lidé chytit? Konvičkovců, Okamury, Zemana, Babiše? Tyto vzory jsou zoufalé jeden vedle druhého," povšiml si Umlauf. „Kde je ten model normálního života, který by měl být lidsky produktivní a měl by nás ekonomicky zajistit? To je velká otázka, o které by se měla ve společnosti vést debata," zamyslel se Václav Umlauf.
Oldřich Szaban
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová