Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Objíždění mýtného a kamiony v obcích? Marginální problém, vzkázal ministr dopravy starostům. Ti se zlobí na aroganci vrchnosti

21.08.2014
Objíždění mýtného a kamiony v obcích? Marginální problém, vzkázal ministr dopravy starostům. Ti se zlobí na aroganci vrchnosti

Foto: Dopravní federace

Popisek: Kamiony v obci Horní Police na Českolipsku

Přes sedmdesát obcí, které v Otevřeném dopise adresovaném ministrovi dopravy žádaly, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu v obcích, se dočkaly přezíravé odpovědi. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře je objíždění zpoplatněných komunikací „marginální záležitostí“ a obce mají dostatečné možnosti, jak se tranzitní dopravě bránit.

Ve skutečnosti mají obce pouze velmi omezené možnosti, jak se bránit průjezdu kamionů. Jen málokde se podaří regulovat těžkou tranzitní dopravu zákazovými značkami. Současná legislativa takové opatření sice umožňuje, obce však opakovaně naráží na nevoli úřadů, zejména Policie ČR. (Ostatně i samo ministerstvo zaujímá k tomuto řešení dle vyjádření v dopise spíš opatrný postoj.) A bohužel i v případech, kdy se podaří zákaz vjezdu pro těžká vozidla prosadit, vzniká problém s dodržováním a vymáháním zákazu. Ministerstvo navíc ve své odpovědi uvádí i zcela nepravdivé informace, např. o údajném omezení průjezdu nákladních vozidel na silnici II/605 ve Středočeském kraji.

Pokud jde o rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd, ministerstvo ve své odpovědi uvádí, že je k této možnosti „velice skeptické“, a to z důvodu údajné ekonomické neefektivnosti rozšířeného zpoplatnění. Na základě realizovaných předběžných ekonomických posouzení „dospěli k závěru, že žádné případné benefity ze zpoplatnění silnic II. a III. třídy nemohou dostatečně vynahradit či jiným způsobem refundovat investice do jejich zpoplatnění.“ Ministerstvo dopravy odkazuje na dvě již existující studie, které údajně dokládají ekonomickou neefektivnost rozšíření mýtného systému.

Sto milionů za expertízu, o níž vědí, jak dopadne?

Markéta Šugárková z Dopravní federace k tomu uvádí:  „V tomto kontextu je dobré se ptát, proč Ministerstvo dopravy vypsalo výběrové řízení na projektového manažera v hodnotě až 100 milionů Kč, který má posoudit varianty a způsob zpoplatnění silnic po roce 2016, jestliže již ministr „ví“, jaká varianta zpoplatnění je či není výhodná. V každém případě platí, že při posuzování ekonomické výhodnosti je vždy třeba brát v potaz veškeré náklady a přínosy navrhovaných řešení. V případě rozšířeného zpoplatnění silnic jsou to oproti samotným nákladům na rozšíření systému zejména benefity ve formě snížení škod na majetku a zdraví obyvatel obcí, snížení škod na silnicích nižších tříd a obecně zvýšení výběru mýta na komunikacích, které jsou k nákladní dopravě určené.“

K odpovědi ministra dopravy se vyjádřili také někteří starostové obcí

František Končel, starosta města Mýto: „S dopisem pana ministra nelze souhlasit. Rozhoduje ekonomika a dopravci budou stále šetřit na mýtném, které na dálnici zvýhodňuje auta v kategorii Euro 5 a vyšší. Ta starší, která ušetří nejvíce, vyhání na okresní silnice. V době satelitů u nás nic nejde, zatímco v zahraničí satelitní systém funguje normálně.  Odpověď pana ministra je pro nás zklamáním, protože nepřináší žádné řešení."

Marie Matysová, starostka obce Horní Police:  „Liberecký a Ústecký kraj nechaly zpracovat studii, ze které vyplývá, že 70% kamionové dopravy na komunikaci II/262 je zbytné, tj. jejich cesta nezačíná ani nekončí na silnici II/262, pouze tudy projíždí. Bohužel správní řízení, které probíhalo v obou krajích, skončilo na negativních stanoviscích Policie ČR. Po roce od uskutečněných setkání tak máme v ruce pouze vyjádření Krajské hygienické stanice Libereckého kraje, která na základě měření uznala podnět obce Horní Police k omezení kamionové dopravy jako oprávněný." 

Ing. Jiří Lajtoch, primátor města Přerova: „Nelze souhlasit s názorem, že objíždění zpoplatněných komunikací přes silnice nižších tříd je marginální záležitostí. Naopak je pravidlem, že dopravci se cíleně vyhýbají placeným úsekům. Takové chování je založeno na logickém základu, který spatřujeme v nárůstu nákladů přepravce, jenž jako dobrý hospodář využije existující paralelní nezpoplatněné krajské silnice. Toto tvrzení je prokázáno skutečností, že na území města Přerova se nachází jen jedna mýtná brána, která je umístěna na silnici I/47 u místní části Přerov IX-Lýsky, a právě tato je účelově objížděna přes krajské silnice II. a III. třídy vedoucí přes místní obce směrem na město Přerov.  K objíždění dochází i přesto, že je průjezd městem pro kamiony složitý a po silnicích II. a III. třídy spojen s průjezdem obcemi se sníženou rychlostí, tj. je podstatně navýšena doba jízdy a někdy i ujeté kilometry.“

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová

Tagy
doprava,