Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Spory o dopravu v Libereckém kraji nekončí. Někomu patová situace čtyřmiliardové zakázky, kterou prošetřuje antimonopolní úřad, prostě vyhovuje...

08.04.2015
Spory o dopravu v Libereckém kraji nekončí. Někomu patová situace čtyřmiliardové zakázky, kterou prošetřuje antimonopolní úřad, prostě vyhovuje...

Autor: DPMB

Popisek: Autobus, ilustrační foto

Spory okolo zakázky na zajištění autobusové dopravy řeší v Libereckém kraji už dlouho. Jak vidno, kauza stále nekončí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dal sice kraji za pravdu, dotčení dopravci se však proti rozhodnutí odvolali. Celá věc je jeden velký propletenec, proslýchá se, že někomu prostě zřejmě vyhovuje - dopravci z minulého smluvního období totiž kvůli patové situaci jezdí dál za vyšší ceny z loňského roku.

O co přesně jde? Dopravci zpochybňují typ a formu veřejné soutěže na dvouletou zakázku a dokonce i transparentnost rozhodování krajského zastupitelstva, řekl médiím radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj). Za námitkami stojí dopravci skupiny ICOM transport, kteří neuspěli.

Místo dvou let to mělo být na deset

Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy od 14. prosince 2014 ale ÚOHS zrušil. Liberecký kraj se proti rozhodnutí odvolal.

Zakázka se stále řeší, a kraj tak nemohl s vítězi podepsat včas smlouvy. Musel zajistit jiné řešení. Zastupitelé dali přednost prodloužení smluv s dosavadními dopravci, i když by zapojení ICOM znamenalo úsporu zhruba pět milionů korun. Vstup nového dopravce, který není zapojen v integrovaném systému dopravy v kraji, považovali u krátkodobé zakázky za rizikový. Takový názor je ale diskriminační.

Liberecký kraj na svých stránkách mimo jiné zmiňuje, že jedna ze společností koncernu ICOM již v minulosti stála za předchozími napadnutími rozhodnutí antimonopolního úřadu v celém rozsahu, nyní se soustředila na zpochybňování formy a typu jednacího řízení.

Takhle by to nešlo. Zákulisní vztahy

Antimonopolní úřad námitky vůči prodlouženým smlouvám, které uzavřel Liberecký kraj s nynějšími autobusovými dopravci, na začátku března zamítl. Ve svém rozhodnutí konstatoval, že Liberecký kraj při zadávání zakázky – realizované formou jednacího řízení bez uveřejnění - nepostupoval v rozporu se zákonem.

Úřad neshledal důvody, aby plnění smluv s vybranými dopravci zakázal. „Odvolání dopravců jsme čekali," poznamenal proto Mastník. Jedno však, dle jeho slov, nečekali: „Zcela překvapivé je napadnutí rozhodnutí ze strany společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí, a. s., a také dokonce zpochybňování transparentního rozhodování v této věci Zastupitelstvem Libereckého kraje.“

Někomu se nechce od válu?

Společnosti koncernu ICOM jsou podle jeho slov podporovaný takzvaným. Krajským protikorupčním pracovištěm, o.s., a třemi opozičními krajskými zastupiteli Změny. „Nález Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázky na dopravní obslužnost jen podtrhuje sérii podezření, které tato strategická a více jak čtyřmiliardová zakázka vzbuzuje. Vlastní vinou nebo dokonce díky promyšlenému plánu tak situace nahrává současným dopravcům, kteří kraji účtují daleko vyšší ceny, než které mohl platit,“ píše se na portálu NášLiberec.cz, který se prezentuje jako občanský a protikorupční web a provozuje jej „Čmelák - Společnost přátel přírody, o.s.“. „Věc má i jinou stránku. Dnešní stav velice vyhovuje současným dopravcům, zejména největšímu dopravci - společnosti Busline, která má prokazatelné napojení na strany zastoupené v Libereckém kraji,“ doplňuje dále.

V jiném textu to autor vysvětluje: „Původní zakázku na dopravní obslužnost na příštích deset let vypsala v minulosti ještě bývalá krajská vláda ČSSD opřená o KSČM. Již tehdy měli zástupci společnosti Busline velmi úzké kontakty na tehdejší vládnoucí sociální demokraty, ale také na komunisty. Jednatel a klíčová postava Busline Jiří Vařil (vlastnictví firmy je kryté anonymními akciemi, firma sídlí střídavě na destinacích jako Kypr či Grenadiny) byl dokonce členem dopravního výboru Libereckého kraje za KSČM. Zakázka, kterou pro tehdejší vládu ČSSD a KSČM pomohla vypracovat právní společnost HVH Legal, se ale novému krajskému vedení zdála natolik ušitá na míru právě společnosti Busline, že se jí rozhodlo zrušit a vypsat zakázku znovu.“

Dopravci na základě prodloužených smluv jezdí od Nového roku za ceny nižší než loni. Na Českolipsku zajišťuje veřejnou dopravu ČSAD Česká Lípa, za kilometr dostává v průměru 29,50 Kč. Na Liberecku a Frýdlantsku dál jezdí ČSAD Liberec s průměrnou cenu za kilometr 29,30 Kč a na Semilsku BusLine s cenou 30,30 Kč na kilometr.

Celkově by měl kraj ve srovnání s minulým rokem ušetřit 27 milionů korun. Smlouvy jsou na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou.

Mohou mít radost aspoň z lepších silnic

Těžko říci, po jak dlouhých intervalech si, po vyřešení případu, budou muset cestující v Libereckém kraji zvykat na změny v přepravních společnostech. Ty mají mimochodem jisté alespoň to, že budou jezdit po lepších silnicích. Liberecký kraj jako jeden z mála totiž zažádal o miliony na opravy svých silnic poté, co k tomu kraje vyzvalo ministerstvo dopravy.

Na opravy silnic II. a III. tříd byly ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) uvolněny celkem 4,4 miliardy korun. Do prvního březnového týdne však požádaly o peníze pouze dva kraje – Liberecký a Středočeský. Přitom Liberecký kraj měl z celkové částky limitováno na stavby silnic ve vlastnictví kraje „pouhých“ 187 440 000 Kč. „Předpokládáme, že případně nevyčerpané peníze poputují k nám,“ dodal s tím, že podle kapacity stavebních firem bude kraj připraven čerpat cca až o 70 miliónů Kč více na další projekty. Kraje sice už na Ministerstvo dopravy poslaly seznamy silnic, které by chtěly do programu zahrnout.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace