Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Souboj: Obce + ombudsman versus hazard + ministerstvo financí

08.03.2013
Souboj: Obce + ombudsman versus hazard + ministerstvo financí

Obec a hazard. To byl název semináře, ale stejně můžeme pojmenovat protistrany legislativního souboje. Dodejme, že na straně hazardu je i Ministerstvo financí České republiky a Miroslava Kalouska (TOP 09).

Seminář Obec a hazard uspořádaly 19. února 2013 Institut pro veřejnou správu Praha a Sdružení místních samospráv ČR. Shrňme problém, který obce trápí už dlouho:

Již v červnu 2011 Ústavní soud rozhodl, že obce vždy měly a stále mají právo regulovat veškerý hazard včetně interaktivních videoloterijních terminálů na svém území a Ministerstvo financí ho jen neuznávalo. Podle ústavních soudců Kalouskovo ministerstvo musí respektovat vyhlášky obcí a je povinno bez odkladné lhůty rušit svá povolení, která jsou v rozporu s těmito vyhláškami. Toto právo plyne obcím přímo z ústavy.

Od podzimu roku 2011 rovněž ombudsman upozorňuje ministra financí a celou vládu, že ministerstvo porušuje zákon při povolování hracích terminálů. Vláda nejprve slíbila nápravu a uložila ministru financí napravení situace, jenže 16. května 2012 svým usnesením tento úkol, původně uložený ministru Kalouskovi, zrušila. V prosinci 2012 i Nejvyšší správní soud vydal nález o porušování zákona ze strany MF.

Stanovisko Sdružení místních samospráv ČR, které je v souladu s nálezy Ústavního i Nejvyššího správního soudu a ombudsmana, na semináři přednesl Ing. Michael Canov, starosta Chrastavy a první místopředseda hnutí Starostové pro Liberecký kraj. S hernami má bohaté zkušenosti ze svého města: „Do roku 2009 bylo v Chrastavě dvacet míst s herními terminály, z toho šest na centrálním náměstí. Potom začal ostrý boj. Do heren jsme neustále posílali kontroly. Nechtěli jsme však zakázat všechny, protože v případě prohibice by je někde někdo provozoval načerno. Nakonec jsme vydali vyhlášku, která povoluje jednu hernu a dále po jednom přístroji ve třech restauracích. Naše vyhláška je v souladu s nálezem Ústavního soudu.“

Jan Řehola, ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi na Ministerstvu financí ČR, však i na semináři tvrdil v rozporu s rozhodnutími soudních instancí a zoufalým voláním měst a obcí, že pro všechny herny platí ministerstvem vydaná povolení na tři roky. Ohledně zákonnosti této tříleté lhůty se čeká na další rozhodnutí Ústavního soudu na základě podnětu města Klatovy.

Chrastava měla v roce 2012 příjem z loterií 238 tisíc korun a z výherních hracích přístrojů 722 tisíc. Letos zatím 13 tisíc. Příjmy se účelově odvádějí do příjmů města. „Úmyslně nechceme příjmy z hazardu spojovat se sportem a kulturou. Hazardu to potom dává svatozář, že podporuje sport a kulturu, což pokládám za zvrhlé a principiálně nesprávné. U nás se sport a kultura nemusejí doprošovat peněz z hazardu, dáváme na ně mnohonásobně víc. Například letos vybudujeme multifunkční hřiště za deset milionů,“ prezentuje jasný a asi ne příliš častý názor Michael Canov.

Radek John z Věcí veřejných opakovaně upozorňuje, že nejzásadnějším a dlouhodobým pochybením Ministerstva financí je, že jednalo v rozporu se zákonným příkazem a neužilo příslušná ustanovení loterijního zákona: „Například maximální výši sázky u interaktivních videoloterijních terminálů ministerstvo povolilo ve výši tisíc korun, přestože zákon umožňuje jen dvě, pět nebo padesát korun. Maximální hodinová prohra činí 252.000 Kč, přestože loterijní zákon připouští výhradně tisíc, dva tisíce nebo deset tisíc korun.“

„Řeknu vám příběh z našeho města,“ ilustruje chrastavský starosta neuvěřitelně bleskovou zhoubnost hazardu: „V roce 2010 jsme stěhovali ubytovnu pro sociálně slabé občany. Žila tam i jedna movitější rodina. Žena předala svému partnerovi rodinné úspory k zaplacení zálohy stěhovákům a k úschově, než budou bydlet v novém místě. Partner se vrátil už za půl hodiny: Všechny úspory prohrál v herně, nezbylo mu nic. Neměli peníze ani na ty stěhováky.“

Novela loterijního zákona prosazená ministrem Kalouskem (TOP 09) a poslancem a semilským starostou Janem Farským, který je zároveň místopředsedou hnutí Starostové pro Liberecký kraj, má i další negativní důsledek. Komentuje ho poslankyně Jana Drastichová (VV): „Získali jsme protiústavní zákon, který obcím odňal možnost regulovat hazard na několik let a jako „bonus“ ze zákona zmizel zákaz povolovat automaty poblíž škol, školek, kostelů či úřadů, takže teď se může legálně povolit hazard kdekoliv.“

Město Krnov předloni z provozu heren získalo 6 mil. korun. V roce 2012 to bylo už 12 mil. korun, byť počet automatů klesl. Občané Krnova však ve svém městě herny nechtějí a houfně podepisují petici za omezení nebo úplné zrušení heren.

„Zastupitelstvo vzalo petici na vědomí. Vznikla pracovní skupina, která zjistí konkrétní možnosti a navrhne zastupitelům znění vyhlášky, aby omezení mělo smysl a opatření byla vymahatelná,“ řekla starostka Alena Krušinová a dodala: „Považuji však za hodně nešťastné, když vedení Českého olympijského výboru apeluje, aby se těmito penězi financoval sport. Toto zní jako lobby loterijních společností. Každé město si rozhoduje samo, jak s penězi z hazardu naloží. A pokud to do budoucna legislativa dovolí, osobně jsem pro zrušení heren v našem městě úplně.“

Město Krnov ani mnohá další města nevědí, kolik interaktivních výherních automatů je na jejich území, protože je schvaluje výhradně ministerstvo financí, a to povoluje všechny obdržené žádosti o nové automaty.

Ve výroční zprávě BIS za rok 2011 se píše: „Zástupci hazardní lobby ovlivňovali legislativní proces, který upravoval a zpřísňoval podmínky pro podnikání v hazardu, a to přes instituce, kde se o podobě nové legislativy rozhodovalo.“

„Řeknu vám, já jsem ztratil ideály, když vidím, jak silné jsou ty zájmy hazardní lobby, když vidím, co dělá ministerstvo financí a jak obchází ombudsmana,“ uzavírá starosta Canov.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace