Mít vlastní brusičskou dílnu byl můj sen, prozradil sklářský mistr Lukáš Jabůrek
08.07.2023
Foto: Se svolením Lukáše Jabůrka (stejně jako v textu)
Popisek: Lukáš Jabůrek s vázou, ty má obzvlášť v oblibě
ROZHOVORY NA OKRAJI Lukáš Jabůrek, sklářský výtvarník, designér a brusič skla. Do roku 2018 umělecký ředitel sklárny Moser. Vítěz ceny veřejnosti Czech Grand Design 2012 za design váz Hruška a Kolorit. Sklář, a přesto kouzelník, jelikož teprve jeho umem a dechem se proměňuje hmota v oduševnělou krásu.
Sklo a kultura patří neodmyslitelně k sobě. Nejen protože umění jeho výroby a zpracování znali již lidé v starobylých kulturách. Jaké jsou nejstarší dochované nálezy?
Nejstarší dochované nálezy pochází z Mezopotámie, kde tvarovali ze skla první duté nádoby a předměty. Tyto první sklářské výrobky se označovaly jako fajáns, protože se jednalo spíš o sklovitý materiál. Velkým mezníkem ve vývoji sklářské výroby se pak stal vynález sklářské píšťaly zhruba v 1. století před Kristem starými Féničany. Zajímavé je to, že podoba sklářské píšťaly se do současné doby moc nezměnila.
Jak jste ke sklu a práci s ním vlastně přišel vy, pane Jabůrku?
Já jsem se ke sklu dostal až na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Novém Boru. Do té doby jsem netušil, jak úžasný je to materiál. Chodil jsem za skláři do hutě, vybíral střepy z košíků a zkoušel z nich něco vybrušovat. To řemeslo jsem si zamiloval a dnes už si to bez této práce ani nedokážu představit. Broušení skla se věnuji 25 let.
Mezi moje oblíbené artefakty z let šedesátých patří právě vázy. Vy jste svými vázami znám po celém světě. Jistěže ale ve vaší sklářské dílně vytváříte i jiné kousky?
Zjistil jsem, že váza jako artefakt skýtá nekonečné možnosti zpracování, od samotného tvaru – designu vázy po kombinace barev a řemeslné zpracování. To mi maximálně vyhovuje. Váza je takový základní předmět každého interiéru, může se stát i jeho velmi výraznou dominantou. Broušená váza má dokonalou optiku a světlo. Můžete si ji měnit každý den doma čerstvými květinami dle fantazie nebo ji mít jen jako objekt, na který se rádi díváte a dělá vám radost. Jinak ale samozřejmě vytvářím i jiné skleněné produkty, od broušených objektů a unikátů, různých ocenění a trofejí přes mísy, nápojové kolekce, vonné svíčky a jiné dárkové předměty.
Můžete mi povědět něco o vašich technologických postupech? Používáte bezolovnaté sklo?
Používám sodnodraselné sklo, bezolovnatý křišťál. Na broušení skla a následné ruční leštění je ideální. Pro své nápojové kolekce pak titanovou sklovinu ve spolupráci se sklárnou Květná. Ta se zase naopak vyznačuje pružností a pevností. Technologické postupy při výrobě skloviny jsou velmi náročné a trvají celou noc. Nejlepší tak je přijít na prohlídku sklárny. Ruční broušení skla je rovněž náročná a zdlouhavá disciplína, která má své dané postupy. To zase mohu doporučit návštěvu své dílny.
Byl jste také uměleckým ředitelem slavné firmy Moser. Nyní vedete vlastní sklářskou dílnu a ateliér. Jak se vám daří?
Musím říci, že jsem maximálně spokojený. Mít vlastní brusičskou dílnu byl můj sen. Můžu se věnovat tomu, co mě baví a co umím. Dnes za mnou jezdí klienti z Čech i zahraničí a je fajn, když jim můžete prezentovat svou práci a oni si i mohou něco vyzkoušet. Práce mám hodně, tak není na co si stěžovat.
Vaše výtvory jsou nádherné. Působí tak přirozeně, ale za jejich vznikem se skrývá náročná práce. Jakým způsobem vznikají ty vaše kouzelné artefakty, které připomínají ztělesněnou poezii?
Vše vzniká ve sklárnách, kde si pronajímám kapacity a se skláři vzoruji své produkty, od váz a mís počínaje po unikáty, speciální edice v limitovaných počtech pouze jednoho kusu. Vše se odvíjí od zakázek a různých projektů na klíč, kdy řeším vše od designu po realizaci. Vzniklé polotovary pak odvážím k sobě do brusírny, kde na nich pracuji. Proces trvá kolem dvou měsíců až půl roku. Někteří klienti na své vázy čekají i rok, protože se jedná o specifické požadavky na barevné kombinace skloviny a náročné brusy.
Vložil: Jiří Kačur