Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mít vlastní brusičskou dílnu byl můj sen, prozradil sklářský mistr Lukáš Jabůrek

08.07.2023
Mít vlastní brusičskou dílnu byl můj sen, prozradil sklářský mistr Lukáš Jabůrek

Foto: Se svolením Lukáše Jabůrka (stejně jako v textu)

Popisek: Lukáš Jabůrek s vázou, ty má obzvlášť v oblibě

ROZHOVORY NA OKRAJI Lukáš Jabůrek, sklářský výtvarník, designér a brusič skla. Do roku 2018 umělecký ředitel sklárny Moser. Vítěz ceny veřejnosti Czech Grand Design 2012 za design váz Hruška a Kolorit. Sklář, a přesto kouzelník, jelikož teprve jeho umem a dechem se proměňuje hmota v oduševnělou krásu.

Sklo a kultura patří neodmyslitelně k sobě. Nejen protože umění jeho výroby a zpracování znali již lidé v starobylých kulturách. Jaké jsou nejstarší dochované nálezy?

Nejstarší dochované nálezy pochází z Mezopotámie, kde tvarovali ze skla první duté nádoby a předměty. Tyto první sklářské výrobky se označovaly jako fajáns, protože se jednalo spíš o sklovitý materiál. Velkým mezníkem ve vývoji sklářské výroby se pak stal vynález sklářské píšťaly zhruba v 1. století před Kristem starými Féničany. Zajímavé je to, že podoba sklářské píšťaly se do současné doby moc nezměnila.

 

 

Jak jste ke sklu a práci s ním vlastně přišel vy, pane Jabůrku?

Já jsem se ke sklu dostal až na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Novém Boru. Do té doby jsem netušil, jak úžasný je to materiál. Chodil jsem za skláři do hutě, vybíral střepy z košíků a zkoušel z nich něco vybrušovat. To řemeslo jsem si zamiloval a dnes už si to bez této práce ani nedokážu představit. Broušení skla se věnuji 25 let.

Mezi moje oblíbené artefakty z let šedesátých patří právě vázy. Vy jste svými vázami znám po celém světě. Jistěže ale ve vaší sklářské dílně vytváříte i jiné kousky?

Zjistil jsem, že váza jako artefakt skýtá nekonečné možnosti zpracování, od samotného tvaru – designu vázy po kombinace barev a řemeslné zpracování. To mi maximálně vyhovuje. Váza je takový základní předmět každého interiéru, může se stát i jeho velmi výraznou dominantou. Broušená váza má dokonalou optiku a světlo. Můžete si ji měnit každý den doma čerstvými květinami dle fantazie nebo ji mít jen jako objekt, na který se rádi díváte a dělá vám radost. Jinak ale samozřejmě vytvářím i jiné skleněné produkty, od broušených objektů a unikátů, různých ocenění a trofejí přes mísy, nápojové kolekce, vonné svíčky a jiné dárkové předměty.

 

 

Můžete mi povědět něco o vašich technologických postupech? Používáte bezolovnaté sklo?

Používám sodnodraselné sklo, bezolovnatý křišťál. Na broušení skla a následné ruční leštění je ideální. Pro své nápojové kolekce pak titanovou sklovinu ve spolupráci se sklárnou Květná. Ta se zase naopak vyznačuje pružností a pevností. Technologické postupy při výrobě skloviny jsou velmi náročné a trvají celou noc. Nejlepší tak je přijít na prohlídku sklárny. Ruční broušení skla je rovněž náročná a zdlouhavá disciplína, která má své dané postupy. To zase mohu doporučit návštěvu své dílny.

Byl jste také uměleckým ředitelem slavné firmy Moser. Nyní vedete vlastní sklářskou dílnu a ateliér. Jak se vám daří?

Musím říci, že jsem maximálně spokojený. Mít vlastní brusičskou dílnu byl můj sen. Můžu se věnovat tomu, co mě baví a co umím. Dnes za mnou jezdí klienti z Čech i zahraničí a je fajn, když jim můžete prezentovat svou práci a oni si i mohou něco vyzkoušet. Práce mám hodně, tak není na co si stěžovat.

 

 

Vaše výtvory jsou nádherné. Působí tak přirozeně, ale za jejich vznikem se skrývá náročná práce. Jakým způsobem vznikají ty vaše kouzelné artefakty, které připomínají ztělesněnou poezii?

Vše vzniká ve sklárnách, kde si pronajímám kapacity a se skláři vzoruji své produkty, od váz a mís počínaje po unikáty, speciální edice v limitovaných počtech pouze jednoho kusu. Vše se odvíjí od zakázek a různých projektů na klíč, kdy řeším vše od designu po realizaci. Vzniklé polotovary pak odvážím k sobě do brusírny, kde na nich pracuji. Proces trvá kolem dvou měsíců až půl roku. Někteří klienti na své vázy čekají i rok, protože se jedná o specifické požadavky na barevné kombinace skloviny a náročné brusy.

 

QRcode

Vložil: Jiří Kačur