Vilém Famm: Propojení řek přináší i propojení lidí. Vaše dopisy
13.09.2022
Foto: Pixabay
Popisek: Labe
Megalomanství, nebo projekt, který by sloužil České republice staletí? Kanál Dunaj-Odra-Labe. Nesplněný sen Miloše Zemana, nebo ukázka betonářské lobby? Vilém Famm se domnívá, že ztrátou projektu kanálu ztrácíme jednu z mnoha příležitostí, jak zajistit naší zemi další možnost, jak prosperovat.
„Při prohlížení internetu na mne vyskočila zpráva, že pan prezident Miloš Zeman za méně než 200 dní končí. Přesně 8. 3. 2023,“ připomíná Vilém Famm.
„Nevím už kdo, ale dotyčný se přímo tetelil blahem. Nevím proč, ale já si nakonec položil otázku. Vykonal stávající prezident něco významného, či nic? Vzpomněl jsem si na komentář Štěpána Chába v článku „Vodní cesty jako budoucnost dopravy? Mohly by být, nebýt ekologů“ v Krajských listech. Zde se dozvíte informace o průplavu Dunaj, Odra, Labe, o myšlence, kterou podporuje nynější pan prezident. Myšlence, která přesahuje generace. My ostatní jsme se zmohli právě tak na výstavbu rodinného domu.
Sám jsem na tohle téma slyšel pana prezidenta hovořit při návštěvě Strážnice 30. 11. 2017, ale až radost nad skončením jeho volebního období u mne vyvolala zájem o možnostech vodní cesty, kterou můžeme vybudovat nejenom pro nás, ale i pro naše potomky.
Upravená vodní cesta bude k našemu prospěchu. V krajině zadrží vodu, kterou tak potřebujeme. Nová vodní cesta bude sloužit přepravě materiálů, ale i lidí. Prý nemusí být zase tak splavná, jak bychom potřebovali. Pak bychom měli obrátit řešení k umělým kanálům, ty splavné budou. Přijeďte se podívat na Baťův kanál, který je plný života. Byl vybudovaný v letech 1934-8 v délce 52 km pro přepravu uhlí. Baťovi se vyplatilo naložený vagon uhlí přesypat v Sudoměřicích na Výměníku na loď a jejím prostřednictvím dopravit náklad do Otrokovic. Tak i nám se vodní cesta zcela jistě vyplatí.
Dnes kanál propojuje krajinu a hlavně lidi. Pokud my zbudujeme novou vodní cestu, spojíme spolu tři moře Severní, Baltské a Černé. Spojíme krajiny i lidi. Jenom Dunaj protéká přes 10 zemí.
Zkrátka, pan prezident Miloš Zeman má, na rozdíl od jiných politiků, vizi a nezáleží na tom, že není jejím autorem, ale jen zaníceným podporovatelem.
Jan Dubravius v roce 1552 vydal latinské Dějiny království českého. Domníval se, že Karel IV. začal stavět propojení Dunaje a Vltavy (s tím i Labe). V 18. a počátkem 19. století už šlo o propojení Dunaje a Odry.
Dřívější mocní měli plány přes horizonty generací, dnešní politici stěží jimi zaplní své jedno volební období. My se rozhodujeme na základě informací, které máme. Jsou-li špatné, k jakým asi tak závěrům dospějeme? Proberme vše znovu, pro a proti. Náklady prý mají být 283 miliard korun. Zdá se to hodně, ale jedná se o dílo, které může sloužit staletí či spíše už stále.
Naše politická scéna je nemocná. Nezabývá se ani tak nápadem samým, jako tím, kdo jej navrhuje a podle toho též rozhoduje. Doufám, že jste si všimli, že uplatněné návrhy jsou v drtivé většině vždy jen z vládních stran a pokud někdo navrhne něco smysluplného, čekáme až podobný či stejný návrh podá vládní strana. Politika je víc než zdravý rozum.
I tak si dovolím konstatovat, že pan prezident Miloš Zeman má vizi hodnou zřetele a pro její velikost přesahující dnešek ji též sdílím.
Použijme zdravý rozum na 111%,“ rozloučil se tradičně Vilém Famm.
Není, nebude. Pro takový projekt byl čas posledních třicet let. Teď, mám pocit, už přes neprostupnou barikádu byrokracie a ekologického aktivismu nepostavíme nic, co by stálo za řeč. Tak možná pár desítek dalších supermarketů zahraničních majitelů, nějaké ty velkosklady zahraničních majitelů. Ale nějaký projekt národního významu jako Dlouhé stráně? Nebo další jaderná elektrárna? Nebo, nedej Bože, kanál Dunaj-Odra-Labe? Ne, ne, kdyby nám tu rostl nový Baťa, jeho rozlet hned v zárodku udusíme regulacemi a politikařením. Však Zemanovi jeho sen o propojení řek nevyšel jen proto, že to byl Zeman. Ten Zeman z Hradu, slouha Kremlu a Číny. Co se dá dělat. Snad jen psát nostalgické články na téma – co by, kdyby.
|
Vložil: Štěpán Cháb