Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přímé vlaky Liberec - Szklarska Poręba zůstávají v provozu. Na letní prázdniny navíc kraj přichystal novou možnost dostat se na hřebeny Krkonoš

14.04.2017
Přímé vlaky Liberec - Szklarska Poręba zůstávají v provozu. Na letní prázdniny navíc kraj přichystal novou možnost dostat se na hřebeny Krkonoš

Foto: zelpage.cz

Popisek: Železniční spoj do zastávky Szklarska Poręba

Již druhým rokem jezdí na lince Liberec - Szklarska Poręba přímé vlaky. Zastávka Jakuszyce v Novosvětském průsmyku na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, která je současně nejvyšším místem železnice v Polsku, je ideálním nástupním bodem českých turistů k výletům. Od května ale hrozilo, že vlaky nevyjedou. Na jednání vedení kraje a Dolnoslezského vojvodství bylo domluveno, že vzájemná spolupráce bude pokračovat.

Moderní nízkopodlažní vlaky od švýcarského výrobce Stadler, provozované Českými drahami, dokáží bez problémů přepravit i jízdní kola, a tak nic nebrání turistům nechat se vyvézt na kopec a třeba přes horské sklářské osady Orle, Jizerku a Kristiánov se přes hory svézt zpět domů. Na letošní letní prázdniny navíc Liberecký kraj přichystal turistům novou možnost přestoupit v Harrachově z vlaku na autobus linky 995 a nechat se vyvézt až na Zlaté návrší poblíž Labské boudy na hřebenu Krkonoš. Odtud se dá pěšky pohodlně dojít zpět do Harrachova, Rokytnice nad Jizerou nebo do polské Sklářské Poruby na zpáteční spoj.

Přes úspěch a možnosti, které horská železnice nabízí, byl v posledních týdnech provoz vlaků přes česko-polské hranice ohrožen. Polští partneři měli problémy s financováním provozu, který je vzhledem k potřebě postihnout sezónní výkyvy poměrně nákladný. Dokonce byla z polské strany vypovězena smlouva o vzájemné spolupráci dopravců a hrozilo, že vlaky od května nevyjedou.

Náklady na potřebné vozidlo budou nově rozpočítány rovným dílem

V úterý 11. dubna se proto v polské Vratislavi uskutečnilo jednání hejtmana Libereckého kraje Martina Půty a maršálka Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskiho o pokračování vzájemné spolupráce. Schůzky se také zúčastnili dopravci, České dráhy a Koleje Dolnośląskie, kteří společně přeshraniční vlaky provozují. Liberecký kraj a Dolnoslezské vojvodství v úseku Harrachov - Szklarska Poręba Górna hradí provoz na svém území a u svého dopravce. Náklady si oba dopravci vyrovnávají mezi sebou právě na základě smlouvy. Do ceny je započítán i jeden vůz Stadler, který je pro provoz ve špičce potřebný.

„Na českém území leží asi 1200 metrů, v Polsku trať měří 14,7 km,“ upřesňuje dosavadní finanční podíl polských partnerů hejtman Martin Půta. „S ohledem na význam přeshraničního spojení pro rozvoj turistiky na obou stranách hranice nabídl Liberecký kraj částečné zvýšení svého podílu na provozu tím, že náklady na potřebné vozidlo budou nově rozpočítány rovným dílem. Ostatní nákladové položky zůstávají rozděleny podle délky tratí,“ přibližuje hejtman dohodu s tím, že jednání o způsobu financování budou nadále pokračovat.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL