Věci veřejné: Slalom mezi dírami na českolipských sídlištích
04.03.2013
Kdo jezdí autem po silnicích nejen na Českolipsku, musí mít pocit, že to je rallye na nejzapadlejší polňačce. Asi jsme si všichni zvykli na to, že po zimě jsou silnice plné výtluků, prasklin a zbytků posypového materiálu. Někdy se ani nemusí čekat, až zima skončí v kalendáři. Stačí obleva, jako v nedávno minulých dnech, a silnice se obnaží v plné děravosti.
Občas si můžeme přečíst v novinách, kolik stát vydává ročně peněz na opravy silnic. Ale jen co sleze sníh, jako by odtály i finance, které do nich stát, kraj nebo město investoval. Něco je tu špatně.
Kvalita nových silnic je v mnoha případech zpochybnitelná a celoroční starost o ně také. Záplaty po zimě situaci neřeší. A nářky nad stavem silnic a nedostatkem peněz také ne.
V České Lípě se bude rekonstruovat silnice od křižovatky Hrnčířské a Bulharské směrem na Kopeček. Bratru oprava za třicet milionu korun. Pravda je, že křižovatka u Bahnhofu je vytížená a celá komunikace potřebuje zbrusu nový kabát. Je to sice investice chvályhodná, jenže je otázkou, kolika zimám odolá.
A myslel někdo také na ty už léta potřebné opravy silnic a cest na sídlištích nebo na okresních silnicích? Na českolipských sídlištích Sever, Lada nebo Špičák se rok co rok jezdí pořád stejně. Záplatuje se, co se dá, a na opravy, ty komplexní, peníze chybí. Proč? Možná proto, že se lépe politicky prodá rekonstrukce kilometrové komunikace skoro v centru města, která je vidět hned a lidé mohou veřejně ohodnotit práci radnice. Ty relativně malé a nenápadné silnice na venkově a cesty na sídlištích, kam zabrousí většinou jen ti, co tam bydlí, jsou politicky neatraktivní. A tak budeme záplatovat silnice, ať se po nich dá chvíli jezdit, a zalepíme tím i pusu „stěžovatelům“.
Na českolipských sídlištích jsou díry větší než na Hrnčířské ulici, která se bude opravovat. Opravy vydrží jednu sezonu. Jsou místa, kde s železnou pravidelností zeje na jaře díra, pak zmizí pod asfaltovou záplatou a za rok se zase objeví. Větší a mohutnější nebo spíš širší a hlubší. Místní výmoly, díry, pukliny a hrboly znají místní důvěrně. Možnou výmluvou těch, kteří navrhují „velké“ rekonstrukce a přehlížejí „malé“, může být, že se tady auta nemohou prohánět větší rychlostí a musí dodržovat povolenou rychlost, i kdyby řidiči nechtěli.
Mohli by ti, kteří rozhodují o investicích do oprav komunikací, mít více zodpovědnosti, aby těm trvale bydlícím poskytli „komfort“ kvalitní vozovky? Jestliže dokážou sehnat peníze na opravu komunikace v centru České Lípy, pak by se daly sehnat i na opravy silnic na sídlištích. Možná se majitelé komunikací budou divit, až jim hromadně přijdou žádosti o úhrady škody na osobním vozidle, pokud dojde například k utržení nápravy nebo proražení kola v důsledku díry na silnici.
(Zdroj: VeciVerejne.cz)