Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Festivalové Vary 2018

Festivalové Vary 2018

Jako každý rok sledujeme dění na festivalu jako ostříž

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Dovolená

Dovolená

Série článků s informacemi, které je dobré vědět

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Protikorupčníci z Liberce se opět ozývají: Liberecký kraj prodražuje veřejnou dopravu o desítky milionů ročně. Kauza, která způsobila rozvrat koalice, stále neutichá

02.08.2015
Protikorupčníci z Liberce se opět ozývají: Liberecký kraj prodražuje veřejnou dopravu o desítky milionů ročně. Kauza, která způsobila rozvrat koalice, stále neutichá

Autor: DPP

Popisek: Autobus, ilustrační foto

Vedení Libereckého kraje dodnes nereagovalo na roční nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve věci zakázky na dopravní obslužnost. Upozornilo na to nyní Krajské protikorupční pracoviště.

"Mrtvo po pěšině" není náhodou?

Pravděpodobná součinnost těchto orgánů při jejich nečinnosti vede k tomu, že budou i nadále jezdit autobusy za ceny výrazně vyšší, než které nabídli dopravci v desetileté zakázce. Po uplynutí zákonem stanovené lhůty dokonce ztrácí kraj možnost obrátit se na soud se žalobou proti nečinnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jde o lajdáctví, nebo je v tom záměr?

ÚOHS ve věci veřejné zakázky „Výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2014 do roku 2024“ (dopravní zakázka) 28. května loňského roku nepravomocně zrušil zadávací řízení na desetiletou veřejnou zakázku pro takzvané chyby na straně zadavatele.

Proč nechají minout lhůtu pro podání žaloby

Liberecký kraj se proti rozhodnutí odvolal, respektive podal rozklad 12. června 2014. O odvolání Libereckého kraje však nebylo dosud ze strany ÚOHS rozhodnuto. Liberecký kraj se proti nečinnosti ÚOHS již téměř celý rok nebrání, jak by mohl, uvádí Krajské protikorupční pracoviště. Ačkoliv by to prý podle zákona o krajích mělo být jeho povinností. Přitom nyní v srpnu vyprší roční lhůta, ve které může podat žalobu k soudu pro nečinnost ÚOHS.

Neoprávněná nečinnost správního orgánu (v tomto případě ÚOHS) podle protikorupčníků narušuje zejména princip důvěryhodnosti a spolehlivosti veřejné správy a může se dotknout rovněž zásady ochrany práv, nabytých v dobré víře, a oprávněných zájmů. Narušuje rovněž zásadu jednání ve veřejném zájmu, neboť výkon veřejné správy se neprojeví tam, kde by podle zákona měl být uplatněn.

Stojí nás to víc a nemuselo by

Dopravci dnes jezdí na základě Jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) – tedy bez soutěže. To může zadavatel – Liberecký kraj učinit jen tehdy, pokud chyby sám nezavinil. Liberecký kraj se na základě svého jednání dostal do situace, kdy z peněz svých občanů platí dražší služby, než by musel.

Srovnáním nabídek od dopravců z loňska s aktuálními cenami, které účtují Libereckému kraji současní dopravci, kteří jezdí na základě rozhodnutí vedení kraje vzešlého z JŘBÚ, je zřejmé, že se jedná o rozdíl zhruba 30 milionů korun ročně.

Nedostatek peněz je pak výmluvou

Miroslav Kroutil, analytik Krajského protikorupčního pracoviště, říká: „Tato nečinnost jak antimonopolního úřadu, ale i Libereckého kraje nahrává současným dopravcům. Obrátili jsme se sice sami na ÚOHS, ale protože nejsme účastníci řízení, očekáváme, že naše výzva skončí v koši.“

Kolegyně Daniela Fialová k tomu dodává: „Tím, kdo na tuto kauzu doplácí, jsou občané Libereckého kraje. Zdůvodnění kraje, že chybějí prostředky na sociální projekty, kulturu a podobně, jsou výmluvami v situaci, kdy Liberecký kraj platí za dražší dopravní obslužnost.“

Už způsobila rozvrat koalice

Zakázka na dopravní obslužnost v Libereckém kraji je jedním z klíčových politických problémů Libereckého kraje již od roku 2012, kdy byla vypsána. Nejedná se pouze o velkou zakázku co do výše na ni alokovaných prostředků (4, 1 miliardy korun), ale její výsledek podle některých dozajista ovlivní kvalitu života obyvatel Libereckého kraje.

Zakázka byla poprvé vypsána v roce 2012, kdy v kraji vládla koalice ČSSD a SOS, opřená o hlasy KSČM. Již od samého začátku budila podezření, že je zmanipulovaná. Pozdější vedení Libereckého kraje (Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj) podobu zakázky změnilo, ale ani poté neustaly obavy z její účelovosti. Podoba zakázky se naopak stala předmětem koaliční krize a jedním z důvodů konce koalice Starostů a Změny. Ani dnes, kdy v kraji vládne koalice nová, Starostové pro Liberecký kraj a ČSSD, podezření neutichají.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace