RECENZE Hraběcích roků, aneb neprávem opomíjené jméno opět na výsluní

12.06.2015

Autor: ČT

Popisek: Zemřel mlád, z dokumentu České televize

Torst znovu dokázal, že je svůj. Zkrátka a dobře vydal knihu, svou pěti stou sedmdesátou osmou, jež není pro masy, ani se zřejmě nezavděčí milovníkům kuchařek či severských thrillerů a kriminálek. Jiří Kalous, přítel básníka Václava Hraběte, pečlivě sepsal a seřadil své vzpomínky. Titul navíc obohatila fotografická příloha a jmenný rejstřík. Pro milovníky literatury jde o důležitý pramen.

Vzpomíná se na mrtvé básníky? Ano. O to víc na ty předčasně odešlé, jakými byli v poslední den svého života třiadvacetiletý Jiří Wolker nebo pětadvacetiletý Karel Hynek Mácha? Taktéž pravda. Co rovněž nelze vyloučit, je fakt, že Václav Hrabě v tomto ranku chybí. Že se na něho neprávem zapomíná při středoškolských studiích. Podobně lze touto optikou nahlížet na Milana Kocha, velkou naději beatnické poezie. Jeho osud je ovšem bolavější. Po nenadálé smrti, jak Kochův osud líčil Egon Bondy, se na jejich domě v centru Prahy začala dělat trhlina. Manželka Mirka tou dobou přepisovala Kochovy texty do dvou strojopisných svazků (celkem 656 nepaginovaných strojopisných stran, vydáno v červnu 1975 v samizdatové edici Šrot periferie), ty pak v několika exemplářích rozdala nejbližším přátelům a příbuzným a spáchala sebevraždu.

Václav Hrabě možná není tak výrazným fontem zapsaný do dějin české literatury, jenomže díky svému příteli, učiteli a antikváři Jiřímu Kalousovi se to Torst pokouší změnit. Ono kdybychom začali od konce, připomeneme několik „hraběcích" básní. Postačí názvy: Variace na renesanční téma nebo Jam Session. Ačkoli Václav Hrabě zemřel léta páně 1965, přežilo mnoho z jeho tvorby dodnes.

Jiří Kalous, někdejší spolužák, přítel, který se stal Hraběti oporou, v samostatných, na sebe navazujících kapitolách popisuje vzájemné osudy obou kluků. Jinak na ně pohlížet nelze. Od první cigarety na záchodě ve škole, okamžité splynutí duší, ač ne takové, co namaloval Švabinský, až po básníkovu smrt, o níž se dozvěděl „trapně pozdě". Kalous se nesoustředí na nic konkrétního, což dává dílu svou opodstatněnou sílu. Popisuje osud, dialogy, vzpomínky, události, ale nepřikládá důraz. Nehovoří od první stránky své knihy o géniovi, představiteli beat generation v Československu, ale o hodném člověku, nemilosrdně se honícím za dokonalostí? Životem? Fakty? Těžko, velmi těžko se to dá uchopit, už jen proto, že osud Hraběti vyměřil pouhých čtyřiadvacet let.

Jak navíc přibližuje nakladatel k blížícímu se výročí narození (75) i smrti (50): „Knihu Hraběcí roky nemohl napsat nikdo jiný než právě on. Jde o velmi detailní svědectví o krátké době (Jiří Kalous se s Hrabětem seznámil v roce 1957) společně prožitých let, v němž na pozadí obrazu básníka vyvstává široké panorama studentského života v Čechách na přelomu padesátých a šedesátých let. Kniha přináší nespočet detailů z básníkova života, je kronikou vpravdě jedinečnou. Sám autor o tomto svém svědectví říká: „Málo urovnaná ani ne mozaika, ale Vaškovými slovy halda střípků o věcech, které nás formovaly, kterými jsme žili. Kterými žil Vašek.“

Název: Hraběcí roky
Autor: Jiří Kalous
Vydává Torst, 2015