RECENZE Dominik Dán začal rýmovat a výsledkem je další strhující román

23.05.2015

Autor: repro Youtube

Popisek: Dominik Dán je slovenský spisovatel detektivních románů. Píše pod pseudonymem a v roce 2010 se autorsky podílel při tvorbě seriálu Kriminálka Staré Město

V současné slovenské literatuře se dají najít dva skvosty. Oba jsou to muži a oba se dokázali prosadit také v Čechách, což nebývá snadné a už vůbec ne obvyklé. Prvním je Juraj Červenák, o něhož pečuje ARGO a druhým Dominik Dán, nesoucí vlajku Slovartu. V obou případech se jen těžko hledá srovnání s českými spisovateli.

Protože jsme se Červenákově tvorbě z rudolfínské doby věnovali opakovaně, zůstaneme nyní především u Dána. To je samozřejmě pseudonym, jenž nemá žádné hlubší souvislosti a podle samotného autora vzniknul nahodile, a doposud se mu to osvědčilo. Pokud Dána neznáte, věřte, že jde o detektivního romanopisce, který ani nepotřebuje fabulovat. Jedná se totiž o reálného kriminalistu s praxí téměř třiceti let. Asi bude v této souvislosti dobré zmínit, jak on sám pohlíží na vraždu, případně smrt.

„Pohled na mrtvolu a hlavně pachové vjemy jsou pro laika poprvé šokem, ale postupem času se z lidského těla stává jen objekt expertního zkoumání. To není cynizmus, ani hra na drsné chlapy, jednoduše taková je praxe a tak jde život. Kdyby neexistovala rutina, lékaři by nemohli operovat a záchranáři vynášet ohořelá těla z ohně, takže tento proces tvrdnutí neprožívají jen kriminalisté, ale je vlastní i jiným profesím," konstatoval kdysi Dán pro Českou televizi.

V čem se liší oproti tak zavedenému nadstandardu severských detektivek? Přesně tím, co jsme právě citovali: popisem a prožitkem. Jeho nejnovější kniha Básník opět vychází ze zaryté party vyšetřovatelů bratislavské kriminálky, opět se jedná o dobu dávno minulou, kdy se ještě vyšetřovatelům říkalo "soudruhu" a kdy ti, co byli vyslýchaní, měli velký strach, aby se na ně v práci něco neprovalilo. Všechny tyhle aspekty, zážitek komunismu, strnulý režim i precizní "piplačka" při postupech, dělají z Dána doslova mága textu. Vrcholem knihy Básník se v našich očích nestala pointa a příběh, i když obojí je na jedničku, ale kapitola popisující pitvu (nebo spíše soudní ohledání) mladé dívky. Vzhledem k tomu, že nechceme bez svolení přenášet pasáže knihy, zkusíme to popsat.

Dán byl podle našeho mínění nad mrtvolou asi stejně často, jako dospělý muž nad ženou, když probíhala nějaká ta láska. Proto se nebojí, nepřemýšlí a slova z něho plynou jaksi automaticky. Lakonické a strohé věty táhnoucích se řezů, odstraňování mozkových plen a dalších součástí lidského, byť už neexistujícího těla, jsme v posledních desítkách recenzovaných románů nenašli. Dokonce se jim ani nic nepřiblížilo. V popisu a prožitku, jak už jsme řekli, Dán nemá konkurenci. I proto se divíme, že navzdory vysokým prodejům na Slovensku (sahají hodně přes 200 tisíc) i v České republice doposud neprojevil zájem žádný jiný vydavatel. Ovšem i to přijde.

Abychom nezapomněli, zmíníme i příběh jeho nejnovější knihy: „Po akci Rusalka se mladý Krauz rozhodl zůstat na oddělení vražd. To ovšem spolu s Burgerem netušili, že pár dní nato je čeká případ, který prověří nejen jejich odborné schopnosti, ale i to nejdůležitější v práci detektivů - vzájemnou důvěru. Hned v začátku své kariéry na oddělení vražd musí Richard Krauz projít tvrdou zkouškou. Jeho smysl pro spravedlnost naráží na tehdejší právní systém, na „spravedlnost" měřenou podle socialistických norem. Je podezírán z několika vražd mladých dívek a ve svízelné situaci mu jsou ochotni pomáhat pouze jeho nejbližší kolegové. Ti mu navzdory chatrným důkazům zachovají svou kolegiální důvěru, zatímco vrah na sebe upozorňuje jednou stopou - básněmi, které jim posílá."

Zápletka mistrná, text si drží úroveň věrohodnosti a reality, jak to má být. Další úžasný zážitek a další upřímné doporučení.

Název: Básník
Autor: Dominik Dán