Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Balet Národního divadla uvede celovečerní dílo jednoho z nejslavnějších choreografů současnosti, Ohada Naharina: decadance

20.05.2015
Balet Národního divadla uvede celovečerní dílo jednoho z nejslavnějších choreografů současnosti, Ohada Naharina: decadance

Foto: ND / Pavel Hejný

Popisek: Ohad Naharin: decadance

Poprvé ve své historii Balet Národního divadla nastudoval dílo legendárního Izraelce Ohada Naharina, který již několik desetiletí patří k ikonám světového moderního tanečního divadla. Premiéra představení OHAD NAHARIN: decadance se odehraje 4. června na Nové scéně Národního divadla.

Decadance je zvláštní kombinací částí či celých opusů vytvořených Ohadem Naharinem v průběhu posledních deseti let, přesto však do jisté míry půjde o nový tvar – díky originálním momentům, které budou vytvořeny v rámci režijní linky a choreografické struktury celého večera.  Ohadovo silné charizma, specifické geografické a kulturní zázemí, jedinečná a originální poetika pohybu a výrazových prostředků všeobecně, je zcela novou zkušeností nejen pro tanečníky, ale především pro diváky, kteří se mohou těšit na mimořádně intenzivní zážitek.

Originální mutace pro Prahu

Choreografie Ohada Naharina jsou na repertoáru nejvěhlasnějších světových ansámblů, přestože nikdy nepřipravil premiéru pro jiný soubor než svou vlastní Batshevu. Na ostatní soubory však svá díla nepřenáší jen tak, slepě a bez úprav – vždy na míru tomu kterému souboru vytváří originální mutace, kdy již jindy uvedené části svých choreografií doplní novým, vloží jiné souvislosti. Nejinak je tomu i nyní s verzí decadance vzniklou pro Prahu a pro Balet Národního divadla.

Ohad Naharin se narodil v roce 1952 v kibucu Mizra, tančit začal až ve svých dvaadvaceti letech. Během prvního roku v Batsheva Dance Company si ho všimla slavná choreografka Martha Graham a navrhla mu, aby se stal členem jejího baletního souboru v New Yorku. Odešel na její doporučení do USA, vzdělával se a tančil. Jeho taneční kariéra pak pokračovala v Izraeli (Bat-Dor Dance Company) a v Bruselu, kde působil v souboru Maurice Béjarta Ballet du XXe Siecle. V roce 1980 se Naharin vrátil do New Yorku, kde debutoval jako choreograf v divadle Kazuko Hirabayshiho. V tomtéž roce založil spolu se svou ženou Mari Kajiwarou společnost Ohad Naharin Dance Company. Od roku 1990 šéfuje souboru Batsheva Dance Company, který sídlí v Tel Avivu a je osobitým tělesem, považovaným za fenomén.

Taneční novátorský jazyk, kterým Naharin hovoří, se dá nazvat modernou. On sám pro něj používá označení gaga – obohatil jím svůj tvůrčí styl, převratně změnil způsob tréninků svého souboru, stal se zdrojem inspirace pro pohybovou praxi profesionálů i amatérů po celém světě. Gaga uvolňuje zažité stereotypy, rozšiřuje pohybový slovník, probouzí smyslový prožitek, hledá pravdu tančícího těla. Sám o gaga říká: „Je to jazyk, který se teprve vyvíjí. Týká se hodně naslouchání svému tělu, jeho prožitku, ať tančíte či jste v klidu. Toto uvědomění vytváří prostor pro emoce. Neboť emoce se nesou na proudu energie. Uvědomění těla vytváří prostor pro jeho výbušnost; abyste vybuchla, potřebujete také prostor. Uvědomění ale vytváří také prostor pro jemnost. A to je, o co se snažím…“

OHAD NAHARIN: decadance

I. premiéra: 4. 6. 2015, Nová scéna Národního divadla

II. premiéra: 5. 6. 2015, Nová scéna Národního divadla

Reprízy: 7., 23. a 24. 6., 27. 8. 2015

Vložil: Anička Vančová

Tagy
divadlo,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace