RECENZE Ztracené úterý, další vynikající thriller manželského páru z Británie

30.03.2015

Popisek: Nicci French, neboli Nicci Gerrard a Sean French

Pseudonym Nicci French, neboli Nicci Gerrard a Sean French, slaví úspěchy zejména díky „vražednému týdnu". Jde o soubor (zřejmě) sedmi románů, kdy každému z nich vévodí jeden konkrétní den. Argo přináší Ztracené úterý, v originálu se můžete dostat až ke Čtvrtečním dětem. Ty byly vydány vloni.

Druhý případ vražedného týdne je ještě zapeklitější než ten popsaný v knize Zlé pondělí. U psychicky vyšinuté ženy je nalezeno tělo v rozkladu a policie znovu poprosí o pomoc psychoterapeutku Friedu Kleinovou. Chce po ní, aby z ženy dostala totožnost mrtvého. Frieda nakonec přichází se jménem podvodníka velkého formátu, jehož oběti se ukazují být stejně početné jako možné motivy vraždy. Jak se policie blíží k odhalení vraha, Frieda má zjistit, kdo mluví pravdu a kdo lže. Někdo je však odhodlaný ji umlčet… a nezastaví se před ničím.

Že by vám to připomínalo film Sedm? Nebudete daleko od pravdy. V knize je ovšem řada výhod, které obrazovka nenabídne. Můžete si od ní odpočinout, stejně tak použít svou fantasii. Zejména ona se bude dost hodit, protože popisy města, ponurého se vším všudy, stejně jako psychických pochodů a stavů jednotlivých postav vypadají zcela trefně a uvěřitelně. A zároveň musíme říct, že jak složitě formované bylo Zlé pondělí, v druhé knize autorského, manželského dua došlo na přímočarost a celkem jasnou dějovou linku. Výborně.

Pokud bychom posuzovali dílo obou autorů odděleně, a přihlédli k jejich vlastní (novinářské i beletristické) tvorbě, najdeme společný jmenovatel. Tím je ztráta. The Safe House z roku 1975, čas od času se dokonce objevuje v doporučené literatuře k českým maturitám, je dílo popisující pohnuté osoby Židů v důsledku druhé světové války. Formou komiksu přistoupil k podobnému ztvárnění i Reinhard Kleist v příběhu Boxer, pravdivý příběh Hercka Hafta. Smutný osud vydalo v letošním roce taktéž Argo. Právě kniha The Safe house se stala prvotinou dvojice v roce 1998. Pak už šly knihy v pravidelných intervalech. Killing Me Softly popisuje smrt mladých lidí v horách, Losing You je poměrně vypovídající název. Trend nastoluje The Memory Game z roku 1997. Do jeho popisu už pasuje slovo psychologický. A v něm se nachází i Ztracené úterý s příjemně vykreslenou psychoterapeutkou Friedou Kleinovou. V sérii ještě zbývá přečíst Waiting for Wednesday (2013) a v anotaci uvedené Thursday's Children (2014). Zvláštní, že se doposud žádná z knih nestala předlohou pro filmové zpracování.

Nicci Gerrard a Sean French ve své tvorbě nespěchají a je to znát. Vyhrají si s textem, jemuž dominuje popisnost a až strojovitá přesnost, mají perfektně zvládnuté příběhy a ani celková délka knihy není na škodu. Znovu doplňme, že první ze série, Zlé pondělí, se v tomto ohledu četla proklatě pomalu a jednotlivé časové linie ji spíše brzdily, než aby tomu bylo opačně. Také bychom měli upozornit na pěkný a osobitý překlad Petra Pálenského. Pro milovníky napětí povinná četba, pro ostatní tip na prázdninové večery.

Název: Ztracené úterý
Autor: Nicci French
Překlad: Petr Pálenský