RECENZE Špionážní román, který se čte jedna radost

17.03.2015

Autor: Host Brno

Popisek: Hranice mezi státy mizí stejně jako hranice mezi přítelem a nepřítelem, pravdou a lží, minulostí a přítomností.

VIDEO Agenti, napětí, sídlo Evropského parlamentu, trvalá hrozba teroristického útoku na straně jedné, strach a deziluze na straně druhé. Takto stručně lze charakterizovat bravurní román Plavec, který právě vydal brněnský Host.

Psát o rozvědce a jejich aktivitách není nikdy snadné. Stačí se podívat na dva americké snímky, které sice velkou ránu do kinematografie neudělají, zato obsahově ukazují, jak skutečně tajné služby fungují. Oba jsou navíc vytvořeny na pozadí skutečných událostí. První se týká novináře Garryho Webba a filmu Kill the Messenger. Webb v polovině devadesátých let popsal, kterak CIA financuje revoluci ve Střední Americe z drog, které do USA sama pomáhá pašovat. San Jose Mercury News se poté stalo terčem posměchu, výčitek a chaosu, což údajně vedlo k Webbově sebevraždě. Nic naplat, že se CIA k popsaným událostem nakonec přiznala a už vůbec nemluvíme o tom, že Webbova sebevražda je dodnes záhadou, když byl nalezen se dvěma kulkami v hlavě. Druhým zmiňovaným snímkem je koncert Seymoura Hoffmana ve filmu A Most Wanted Man. Ten se stal bohužel slavným až po jeho smrti. Základem je rovněž špionážní story, tentokrát z pera Johna le Carré, předního britského spisovatele, zaměřeného právě na fungování rozvědky a kontrarozvědky. V obou případech jde o nestranné, a o to horší a smutnější popsání fungování tajných služeb. Na Jamese Bonda s povolením zabíjet zapomeňte. Tady může vraždit každý. A taktéž legálně.

Plavec zaznamenal úspěch všude, kde doposud vyšel. Zejména ve Skandinávii a Německu. Autor, Joakim Zander, v něm spojil vše, co sám prožil. Jakožto vystudovaný právník, který prošel vojenským výcvikem u maríny, pracoval pro bruselský kolos. V knize Plavec své dosavadní zkušenosti spojil natolik mistrně, že čtenář, který má větší než malou dávku fantasie, ihned jednotlivé obrazy vidí. Není proto divu, že kniha je už nyní prodána filmovým producentům.

Děj? Začátek osmdesátých let, Damašek. Bezejmenný americký špion opouští své dvouměsíční dítě a nechává je nejistému osudu. Celý život ho pak tíží vina a vydává se kamkoliv, kde mu nebezpečí a stres umožní zapomenout — do Libanonu, Afghánistánu či do Iráku. O třicet let později se Klaře Walldéenové, mladé švédské zaměstnankyni Evropského parlamentu, nečekaně ozve její bývalý přítel Mahmúd Šammúš a naléhavě ji požádá o schůzku. Sdělí jí, že se dostal na stopu citlivých informací o amerických tajných operacích. Mahmúd a Klara se stanou terčem agentů CIA, kteří mají za každou cenu zabránit zveřejnění informací a zamezit tak mezinárodnímu skandálu.

V čem je kniha jiná? Rozhodně nečekejte klasickou severskou krimi. Chladné moře, studený vítr, zahalené tváře, všudypřítomné šero a drsné charaktery. Zde je nelineárně vytvořené kostra dvou osudů, na jejichž začátku i konci je smrt. Příběh muže, který desítky let pracoval pro rozvědku a zapomněl na rodinu a příběh dívky, která prakticky žádnou nepoznala a až v osudové chvíli narazí na toho, kdo jí zachrání život. Obsah byl zmíněn výše, proto se soustřeďme na formu. Její síla spočívá v popisnosti, obrazech a výrazných dialozích. Většina recenzí se po celém světě bohužel zužuje pouze na výčet přídavných jmen: úchvatný, skvělý, ohromný, ohromující. Málokdo se zamyslel nad tím, jakým způsobem rozvědky mohou zneužívat tisíce zaměstnanců v Bruselu, málokdo si položil otázku, jakým způsobem je pohlíženo na Araby obecně. A vlastně nikdo ze spisovatelů zřejmě doposud nespojil praxi s teorií, pokud bychom mluvili odborně. Zander díky své minulosti nemusel příliš fabulovat. Což je asi to nejděsivější. A na straně druhé, všichni můžeme být klidní. Pokud k něčemu takovému, co román popisuje, dochází, nikdy se to nedozvíme.

Název: Plavec
Autor: Joakim Zander
Přeložila: Luisa Robovská