Islandská zpěvačka Björk představí na letošních Colours of Ostrava nové album Vulnicura

12.02.2015

Popisek: Björk

VIDEO Jedna z nejslavnějších a nejvlivnějších hudebních osobností 21. století, islandská zpěvačka, skladatelka, textařka a herečka Björk vystoupí na letošním ročníku festivalu Colours of Ostrava. S početnou kapelou a bezmála dvacetičlenným smyčcovým orchestrem zde představí své nejnovější album Vulnicura, které natočila na Islandu s venezuelským producentem elektronické hudby Arca. Ten také s Björk přijede do Ostravy.

„Nové, osobně laděné album si okamžitě získalo celosvětovou pozornost a většina vlivných magazínů se shodla na tom, že se jedná o jednu z největších hudebních událostí roku 2015,” říká ředitelka festivalu Zlata Holušová. Projekce při koncertu na Colours of Ostrava nabídnou vizuály, které vznikly speciálně pro nadcházející jarní výstavu Björk v MoMA (Museum of Modern Art) v New Yorku. “Věříme, že se koncert i díky této neobvyklé vizuální show stane pro návštěvníky Colours of Ostrava nezapomenutelným zážitkem,” doplňuje Holušová.

Zpěvačka ověnčená cenami

Björk byla několikrát nominovaná na Grammy, je držitelkou čtyř cen Brit Awards, MTV Video Music Awards a vítězkou mnoha prestižních anket. V roce 2010 jí švédská Královská hudební akademie udělila cenu The Polar Music Prize. V roce 2000 získala za strhující herecký výkon ve filmu Tanec v temnotách dánského režiséra Larse von Trier na festivale v Cannes Zlatou palmu coby nejlepší herečka a následně nominaci na Oscara.

Celým jménem se jmenuje Björk Gu?mundsdóttir a je ročník 1965. Narodila se do hippie rodiny, které se ve dvanácti letech už jako geniální hudební dítě vzepřela příklonem k punku; zpívala ale také jazz a postupně pronikala do tajů taneční scény. V roce 1986 se stala členkou kultovní islandské skupiny The Sugarcubes. Počínaje platinovým albem Debut Björk postupně mění podobu popmusic: novátorsky kloubí elektroniku se symfonickými orchestry, hip hopovými beatboxery, ženským inuitským sborem, lidskými hlasy a rytmy. „Jsem posedlá energií. Chtěla bych do svých uší vložit všechnu energii světa.“

Tentokráte produkoval hiphoper Arco

Björk si vždy pečlivě vybírá producenty a spolupracovníky: Howie B, Tricky, Mark Bell (LFO), Matmos, Mike Patton, Tanya Tagaq nebo Thom Yorke. A teď k nim přibyl také pětadvacetiletý Arca: čerstvý meteor elektronické hudby a futuristického hip hopu, zpochybňující - podobně jako Björk - status quo popmusic. Producentská práce Arca pro Kanyeho Westa, FKA twigs, Mykkiho Blanca nebo Kelelu a jeho debutové loňské album Xen nesou pečeť génia.

Fantastická, často přelomová videa s Björk natáčejí Chris Cunningham, Michel Gondry nebo Matthew Barney.

Vložil: Anička Vančová

Tagy