RECENZE Kreslená „foglarovka“ přichází neuvěřitelných osmdesát let po prvním vydání

08.12.2014

Autor: repro ČT

Popisek: Jaroslav Foglar

Nakladatelství Olympia, úzce spjaté s Jaroslavem Foglarem, slaví šedesát let od svého vzniku. Přístav volá (původně Modrý život Jiřího Dražana) ještě o dvě desetiletí víc. Ač se to nezdá, jde o první Foglarovu knihu, která vyšla v roce 1934 v nakladatelství Melantrich poté, co vyhrála soutěž o nejlepší dílo pro mládež.

Právem, či neprávem, to posoudit nelze. Přístav volá, stejně jako řada dalších Foglarových knih, do povědomí široké veřejnosti nevstoupila. Jaroslav Foglar zkrátka a dobře představuje především Stínadla, onu tajemnou, pražskou čtvrť, Rychlé šípy, vonty s listem ginga v sešitu, Losnu, Mažňáka či ježka v kleci. Pozornější čtenář jistě připíše Řásnovku, Dobrodružství v Zemi nikoho, skauty, Rikitana, Hochy od Bobří řeky… Foglar obecně, i přes pachuť soudních tahanic o jeho dědictví, zůstává i patnáct let po své smrti fenoménem v oblasti (dětské) literatury. A jen málokdo se při vyslovení jeho jména, a to bez špetky patosu, nevrátí do svého dětství.

Olympia svým vánočním překvapením prošlapuje stejnou cestu, jakou začala v případě knihy Hoši od bobří řeky. Klasika s Rikitanem vyšla nejprve v roce 1937 a následně, o hezkou řádku let později, v komiksovém podání s typicky žlutým rámováním, štětcem Milana Tesleviče a Ivany Peroutkové v roce 2007. Samozřejmě neopomíjíme Rychlé šípy z roku 2003, které za sebou mají snad už šestý dotisk.

Teslevič je podepsán i pod Přístav volá. Ten se nese v charakteristice celého Foglara. Modrý život Jiřího Dražana očima nakladatele vypráví o nevšedním vnímavém chlapci, který hledá dobrodružství a přátelství s někým čestným a zajímavým. Vypravuje se proto do Přístavní čtvrti, tajemné části města kolem řeky, podivně spletené z ulic, uliček, průchodů a dvorků. I přes první četná nedorozumění, řadu protivníků a mnoho osobních problémů se nakonec spřátelí s Vilemínem, čestným a vzorným hochem, který se mu stane věrným a dobrým kamarádem, životním vzorem. Kniha končí dojemným loučením Jirky a Vilemína, ale zároveň nadějí pro oba, že se opět setkají.

Kniha hned v úvodu nabízí rozkreslené postavy, což u jiných komiksových vydání, především z BBartu, nebývá zvykem. Oproti americkým tradicím naopak chybí náčrty, postupy, skici kreslíře. Ty jsou u Marvela povinností. Tolik srovnání se zahraničním trhem. Přístav volá, jak už bylo řečeno, poprvé v historii vychází jako kreslený příběh a Olympia tak naznačuje jistou cestu. Přeci jen nebude těžké odpovědět, kolik mladých lidí dneska čte. Minimum. A kolik jich používá iPad či chytrý telefon pro to, aby listovali? Všichni. Knižní komiks je tak úkrokem mezi klasickou knihou a její přenesenou formou. Ostatně drtivá většina nakladatelů své knihy představuje jak v knižní, tak "e" podobě. A stejně tak většina z nich na svých stránkách nabízí nejprodávanější knihy v obou kategoriích. Příběh sám o sobě je audio kniha.

Na více jak sto stranách se rozpíná šestatřicet kapitol příjemného čtení v pečlivém, kresleném provedení. Typický Foglar, typický rukopis a neuvěřitelná reminiscence. Kdo by tomuto klukovi, tomuto Jirkovi Dražanovi tipnul osmdesát let? A možná ještě dodatek: kdo by čekal, že se jich vůbec kdy dožije…

Autor: Jaroslav Foglar / Milan Teslevič
Název: Modrý život Jiřího Dražana aneb Přístav volá
Vydává: Olympia