RECENZE Případ Neruda, historická sonda se špetkou naší historie

09.09.2014

Popisek: Knihu Případ Neruda vydal brněnský Host.

Ačkoli má obsáhlá a světově uznávána kniha ve svém podtitulu politický thriller případně detektivní román, nepředstavujte si žánr v pravém slova smyslu. Roberto Ampuero, nejvýznamnější současný chilský spisovatel, přináší spíše bravurní (a těžko uchopitelný) pohled na několik let historie jeho země spojený s mužem, jehož příjmení vzniklo coby pocta Janu Nerudovi.

Pokud byste hledali přímou linku mezi právě popisovaným románem z brněnského Hosta a aktuální prózou, sama se nabízí špičková publikace Torstu, a to Ivan Blatný od Martina Reinera. I ten se snaží na mnoha stovkách stran popsat postavu muže, kterému zasvětil několik desítek let vlastního života. Oproti tomu je Případ Neruda psán spíše prozaicky, ne tak fakticky, avšak velmi poutavě. K tomu se dostaneme závěrem.

Děj románu, který čtenáře provede hned několika zeměmi a překvapivě se v něm objeví i Karel Gott, což je víc než milé, popisuje stárnoucího a na rakovinu umírajícího spisovatele Pabla Nerudu. Ten si nahodile vybere mladíka jménem Cayetano Brulé a pověří ho nesnadným úkolem. Najít muže, jehož třicet let neviděl. Pointa je prostá: onen muž se kdysi věnoval léčbě rakoviny bylinami a Neruda věří, že by mu mohl pomoci. Zde bychom mohli připomenout, že jak Pablo, tak Jan Neruda na tuto zákeřnou nemoc zemřeli. Putování mladého a začínajícího detektiva nemá s prací vyšetřovatele nic společného. Spíše jde o připodobnění amerických beatníků po vzoru románu Na cestě. Ale děj samotný podstatný není.

• Zalistujte si v knize ZDE

Co je pro tuto knihu klíčové, je její nepsaný smysl. Pocta básníkovi, politikovi, muži, který byl blízko jak španělské války, tak násilného převratu v Chile, který odstavil od moci Nerudova přítele  Salvadora Allendeho a na dlouhé období do čela státu vyvěsil diktátora Augusto Pinocheta. Ampuero si neklade vysoké cíle. V samém závěru románu uvádí, že chtěl vzdát hold muži, který mu byl "sousedem" v přístavním a pro mnohé turisty i námořníky nezapomenutelném městě Valparaíso.

Máme tak před sebou román, který zachycuje osudové okamžiky Chile, jakoby umírající se samotným Nerudou. A to aniž by se dožil odpovědí na otázky, jež dal shora uvedenému detektivovi za úkol. Tolik prozaický popis knihy. Nyní k druhé, taktéž zmíněné rovině. Jedním slovem se dá nazvat "úžas". Roberto Ampuero vytvořil odyseu dějin, zcela klidným a ležérním tónem napsanou, plnou chutí, barev, zvuků oceánu, doprovázenou tragickým koncem jedné éry na příběhu muže, jenž do historie Chile vstoupil jako doposud jediný držitel Nobelovy ceny za literaturu, velká autorita a pro ty, kteří Nerudu neznají, bychom mohli přiblížit, že šlo o kombinaci Václava Havla a Jana Wericha.

Citlivý editorský výběr románu zřejmě způsobí, že zapadne. Ačkoli se v mnoha státech prodaly stovky tisíc kusů, v České republice se nic podobného bohužel nestane. Pakliže ale chcete na několik dnů odejít z reality a nechat se unášet proudem Pacifiku, aniž byste zaznamenali, kolik nových věcí s ním připlave, rozhodně doporučujeme její koupi. Jde o nejlepší román, který u nás za poslední dva měsíce vyšel.

Název: Případ Neruda
Přeložila: Jana Lišková
Počet stran: 400