Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Adresář Ondřeje Suchého

Adresář Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Wednesday 2: Pošramocené vztahy v rodině Addamsových. TV glosář

24.08.2025
Wednesday 2: Pošramocené vztahy v rodině Addamsových. TV glosář

Foto: Se svolením Netflixu

Popisek: Jenna Ortega se vrací jako Wednesday Addams, aby znovu bloudila gotickými chodbami Akademie Nevermore, kde na ni čekají noví nepřátelé i nové trable

Po třech letech se vrací seriál, jehož první řada notně zahýbala vodami Netflixu.

Wednesday Addamsová za ty tři roky prožila ve svém mladistvém věku jen jedny prázdniny a teď se vrací do školy, ne už jako outsider, ale jako oslavovaná hrdinka. Není z toho moc nadšená.

Zvláště video ujetého tanečku hlavní hrdinky Wednesday se stalo kultem, ale i celý seriál, opírající se o morbidní klasický komiks o rodince, kde první dáma utíná růžím květy, mafiánská hlava rodiny si jako pamlsek dopřává myši chycené do pastiček, uťatá ruka je nejlepším domácím pomocníkem i slídilem a dcera i syn jdou zdatně ve stopách svých prazvláštních rodičů, učaroval zejména mladému publiku natolik, že do módy se vrátil temný gotický styl. Depresantka se zálibou v mučení čehokoliv a v pátrání po masových vrazích je tedy zpátky v akademii Nevermore a s ní nejen celá rodina Addamsových, ale také hejno zákeřných vraždících vran vedených hnusnou jednookou velitelkou, za níž stojí záhadný „aviár“, vydávající pokyny k vraždám.

Zatracená puberta

V případě Wednesday to platí dvojnásob. Na Nevermore se vrací po prázdninách, během nichž stihla polapit sériového vraha, ale také značně vyčerpat své kouzelnické schopnosti. Únava se projevuje potoky černých slz a s každou jejich kapkou se zvyšují obavy, že bez nich si s démonickým vrahem tentokrát neporadí. Ne snad, že by neměla dost chytrou hlavu, tím si je dost jistá, jenže čelit kouzlům bez kouzel je hodně komplikované. Jak ale získat ztracené zpátky, když se  jí do toho pořád plete matka Morticia, která chce dceru ochránit jaksi za každou cenu?

 

Vztah matky a dcery je v prvních čtyřech dílech druhé řady klíčovým motivem. Morticia, i když je pořádně vyšinutá, je pořád matka a nejraději by svou dceru udržela ve stadiu dětství, v lůnu rodiny a pod pevným dohledem. Jenže Wednesday dospívá a matka je pro ni stejně otravná jako oslavy a holdy, jimiž ji zahrnují spolužáci i nový ředitel Nevermore.

Wednesday prostě chce žít ve svém temném světě, noří se do něj s kouzly nebo bez kouzel a se stále mléčně bílou pletí, černými vlasy a podmračeným výrazem čelí svému světu a na akademii vyvrhelů chce být vyvrhelem největším. Moc se jí to ale nedaří, její spolužáci vlkodlaci, gorgoni a další zrůdičky jí chtějí být nápomocní a ona je vtahuje do svého pátrání po záhadném „aviárovi“ stále hlouběji. Přichází vize, v níž Wednesdvy zaviní smrt své vlkodlačí spolubydlící. Dokáže bez kouzelné knihy a znovunabytých schopností tuto vizi změnit? Nebohá tyranka a manipulátorka prožívá hodně bolestivou pubertu.

Vizuál propracovaný do detailů

Jméno Tima Burtona zná každý, kdo trochu přičichl ke kouzlu filmového hororu. Tento režisér má v žánru výlučné místo kromě jiného díky svému výtvarnému rukopisu, nezaměnitelnému od Batmana, Střihorukého Edwarda, Ospalé díry, Mrtvé nevěsty až po seriálovou Wednesday. S tvorbou Tima Burtona jsme měli možnost se podrobně seznámit na loňské výstavě Tim Burton: Návraty, rozsáhlou retrospektivu tvůrci věnovala letošní Letní filmová škola. Právě producentská, výtvarná a režisérská spolupráce na Wednesday vtiskla seriálu pečeť čehosi mimořádného.

Tim Burton koketoval s komiksem Rodina Addamsových dlouhá léta, a když na něj konečně došlo, dal mu skvostnou podobu do detailu propracovaného vizuálu gotického hororu, počínaje bizarními kulisami, kontrastem černohnědého pruhovaného světa Addamsových a jejich pestrobarevného okolí až po vedení herců, mezi kterými pochopitelně vyniká zamračená Jenna Ortega jako Wednesday. Jen těsně za ní ale následují i skvělé stylizace Catherine Zeta-Jones v roli Morticie, rozverné naivky Emmy Myers jako vlkodlačí puberťačky nebo třeba věčně rozježeného Steva Buscemiho v roli ambiciózního ředitele Nevermore.

Postav bezpočet, role větší i docela malé, všichni herci přesně zakomponovaní do obrazu komediálně laděného hororu. Jenna Ortega byla za první řadu seriálu nominována na Zlatý glóbus a v pokračování jen dokazuje, jak dokonale se s rolí Wednesday sžila a jak ji dokázala proměnit z dětské umanuté tyranky v dospívající ochránkyni všech vyvrhelů, aniž by ztratila svou charakteristickou tvář. O tom, jak moc ji svět Tima Burtona přitahuje, svědčí i to, že se na druhé řadě podílela i jako výkonná producentka a spolu s režisérem precizovala dialogy i výrazový projev své hrdinky. Spolupráce dvaadvacetileté herečky s Timem Burtonem se ostatně v mezičase mezi první a druhou řadou Wednesday rozšířila i o roli ve filmu Beetlejuice Beetlejuice, těm dvěma to společně nejspíš dobře funguje.   

Zdroj: Netflix, ČSFD, aktuálně.cz, LFŠ, Deník.cz

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková