Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

I moje babička už poslouchá Iron Maiden aneb Thomas Zwijsen & Anne Bakker a Nylon metal. Nezapomenutelní Marka Dobeše

12.04.2025
I moje babička už poslouchá Iron Maiden aneb Thomas Zwijsen & Anne Bakker a Nylon metal. Nezapomenutelní Marka Dobeše

Foto: Alfedus (stejně jako snímek v článku)

Popisek: Thomas Zwijsen, nizozemskobelgický klasický, akustický a heavy metalový kytarista

Nikoliv náhodou následuje rozhovor s Thomasem Zwijsenem a Anne Bakker ihned potom, co jste si přečetli rozsáhlé interview s legendárním britským metalovým zpěvákem a skladatelem jménem Blaze Baley.

Zatímco Blaze navštívil Prahu mnohokrát, pro mne byla rozhodující jeho návštěva za účelem vzniku DVD k Soundtracks of My Life World Tour 2014, kdy po natáčení v pražském klubu Rock Café celý projekt včetně míchačky následně probíhal v našem produkčním studiu Alfedus. DVD nazvané Live In Prague 2014 (Soundtracks Of My Life Tour) obsahuje více než dvacet nahrávek. A dva zcela nové songy. Celá kompilace je jakýmsi završením třiceti let zpěvákovy kariéry.

Dva nizozemští, klasicky školení muzikanti, kteří ho doprovázeli na akustické nástroje, housle - Anne Bakker a španělku - Thomas Zwijsen, v Praze ještě známí nebyli. Než se pustíme do rozhovoru s nimi, dejme krátce prostor Blazeovi, aby své akustické rozhodnutí osvětlil.

Ty už jsi jezdil po světě s akustickými verzemi své hudby, jaký je v tom rozdíl od klasického metalového podání?

No, není tam žádný buben, žádná basa, žádné elektrické kytary. Je to velmi jednoduché aranžmá. Klasická kytara a někdy máme i housle. Vydal jsem CD nazvané Russian Holiday, které obsahuje aranžmá některých mých písní s klasickou kytarou a některé i s houslemi a klasickou kytarou. Opravdu mě to bavilo, takže na turné vystupuji s těmito písněmi a některými dalšími s unikátními aranžemi. A fanoušci to opravdu chápou.

Velký rozdíl spočívá v tom, že to můžete hrát ve velmi malých prostorách a být velmi blízko k publiku a fans. Můžete hrát v malých prostorách a dostat dobrý zvuk, což je v heavy metalu velmi obtížné. Pokud nemáte dostatek vybavení, abyste udělali dobrý zvuk a namixovali vokály s kytarami a bicími… Ale s akustickou hudbou to není problém, takže vokály nikdy netrpí.

Na mnoha turné, která jsem nedávno udělal, jsem se snažil navštívit různá města, kde jiné kapely nehrají, a hrál jsem v malých prostorách se svou heavy metalovou kapelou. Pak občas bylo velmi obtížné dostat dobrý, čistý zvuk. A tak jsem si řekl, že jeden ze způsobů, jak mohu navštívit různá města a hrát pro fanoušky, kteří by mě normálně neměli šanci vidět, je dělat akustická vystoupení.

Je to něco, co opravdu rád dělám, protože je to jiný pocit, když zpívám. Je to méně agresivní a více emotivní a užívám si ten rozdíl. Stále dělám svůj heavy metal, ale teď i akustickou hudbu. Jedu na místa, která jsou příliš malá pro celou heavy metalovou kapelu, a máme skvělé akustické koncerty. Myslím, že takto budu pokračovat. Rád navštěvuji své fanoušky a hraji na různých zajímavých místech a v malých klubech po celém světě. Takže budu hrát na těch místech se svým unplugged a akustickým vystoupením. A na některá větší z těch míst se pravděpodobně vrátím se svým plným metalovým bandem.

Přicházejí na tento typ show tvoji obvyklí metaloví fanoušci, nebo i někdo nový?

Jo, moji fanoušci na mě stále přicházejí a stále to považují za metal, protože to zpívám já. A styl aranžmá na klasickou kytaru není jen brnkání na kytaru. Je to jako dvě kytary najednou, opravdu, jak to hraje Thomas Zwijsen. Takže je to mnohem agresivnější a zajímavější, než obvyklé unplugged. A nespoléháme na bicí nebo něco takového. Jsou to ty samé písně s různými aranžemi a dává to jiný náhled na to, o čem píseň je.

Je čas zapojit do naščeho rozhovoru Thomase Zwijsena. Domníváš se, že akustické verze Blazeových písní mohou přilákat nové odlišné publikum k heavy metalu, protože ukazují, že je to melodická hudba, že to není jen hluk?

Ano, určitě si to myslím. Studoval jsem hudbu na konzervatořích a tak dále. A když lidem vyprávím o metalu, říkají – ale ne, to je blbost. Takže ve skutečnosti neznají metalové písně. Jen znají trička Iron Maiden s naštvaným Eddiem. A myslí si, že to bude hlasité a hlučné. A když to hrajeme akusticky, najednou říkají - ve skutečnosti je to krásné. A někteří z nich, poté co slyší skladby v mých aranžmá, kteří se přišli podívat na mne, protože se známe, když to uslyší, tak si pak poslechnou originální verzi. A najednou říkají: „Hej, já ve skutečnosti mám rád Iron Maiden. Jen jsem nemyslel, že by byli tak melodičtí.“

Například i moje babička nyní poslouchá Iron Maiden díky těmto akustickým aranžmá. Také jsem si všiml, že více lidí může přivést své přítelkyně a manželky na koncerty, protože obvykle je metal více pro muže, myslím. Bohužel. A myslím, že i ženy to takto více ocení. Takže rozhodně můžeme s Blazem k metalu přilákat širší publikum.

Přemýšlel jsi také o doprovodu houslí, když jsi písně Blaze Bayleho aranžoval?

Ne, Anne byla hostem na mém albu Nylon Maiden, kde hrála na housle ve skladbě Wasting Love. Dali jsme to na YouTube. A lidé si to oblíbili. Měli jsme spoustu zhlédnutí. Opravdu se do ní lidé zamilovali, zejména v Brazílii. Když jsme jeli na turné do Brazílie, promotér brazilského turné říkal: „Můžeš přivézt Anne?“ A pak jsme se rozhodli přemýšlet o houslích a pozvali jsme ji, aby hrála na EP Russian Holiday také. Ve dvou písních. Pár dní jsme pracovali na houslových partech a aranžmá. A myslím, že pak s námi všechno natočila v jeden den.

Takže jsi začal s Blazem, jen vy dva. Potom jsi požádal Anne, aby tě doprovázela?

Jo, ale s Anne jsme se znali, protože předtím hrála na mém albu v té písni Wasting Love. Znám ji už roky, studovali jsme spolu na oddělení world music na konzervatoři v Rotterdamu.

 

Anne Bakker

Houslistka, zpěvačka a textařka Anne Bakker

Anne, jaký je tvůj názor na Blaze? Znala jsi jeho hlas předtím, než jste se domluvili na spolupráci?

Vlastně už když jsem byla na střední škole, poslouchala jsem nějaké skladby Iron Maiden. Dokonce jsem na housle hrála některá sóla. Ale to mi bylo asi čtrnáct nebo patnáct. Potom jsem se dostala k jiným druhům hudby. A studovala jsem jazz, dělala jsem různé styly, turecké melodie a tak, ale metal to nebyl. A pak jsem byla v kontaktu s Thomasem. A cítila jsem, že naše spolupráce dopadla dobře. O Iron Maiden nebo Blazeovi jsem toho moc nevěděla, ale nebylo to úplně neznámé téma. Cítila jsem to celkově jako příjemnou zkušenost.

Anne, tvé housle zní velmi keltsky. Je to proto, že se snažíš o ducha Iron Maiden, nebo je to tvůj přirozený styl?

Myslím, že je to kombinace, protože jsem si také všimla, že některé melodie, jak jsem je hrála, začínají znít trochu folklorně nebo keltsky.

Thomas - Ano, jsou tam samozřejmě vlivy anglického folklóru.

Anne - Ano, když je hraješ, je to jako fiddling. Ale určitě to bude souviset i s tím, jak napsali hudbu. Ale samozřejmě, když hraji na housle, automaticky hraji trochu v tomto druhu frázování, protože je to přirozené.

Myslíš tím pro tebe?

Je to přirozené té hudbě. Jde opět o kombinaci.

Ty jsi předtím vystupovala i s gothic metalovou kapelou?

Jo, měla jsem takovou folk metalovou kapelu nějakou dobu.

Takže máš jakousi metalovou minulost.

Nejsem úplně neznalá metalu, i když moje další projekty nejsou opravdu té scéně podobné, ale metal cením. Líbí se mi ti lidé okolo něj, jsou opravdu milí. Je to super.

Musí to být zajímavý pocit, ten obdiv převážně mužského publika, když vstoupíš na pódium, všechen ten pokřik, co se na koncertech v tu chvíli strhne…

Zapojuje se Thomas – My kluci jsme rádi, že je tam aspoň jedna pěkná dívka na naší show. A pro ni to musí být ráj, myslím.

Anne je nohama na zemi - Když jsem na pódiu, tak se o publikum příliš nezajímám. Jsem to jen já a struny.

Thomas - Velmi dvojznačný způsob, jak to říct, ona a struny.

Anne – Ale no tak, Thomasi.

Jaký je tvůj názor, Anne, na dosavadní průběh turné?

Myslím, že tvoříme dobrou sestavu. Také když jsme na turné, každý má prostor sám pro sebe, ale samozřejmě trávíme čas rádi také pohromadě. Blaze umí být opravdu, ale opravdu vtipný. Občas skoro ležíme smíchy.

Thomas – Když Blaze jel turné King of Metal s kompeltní kapelou a všemi ostatními kluky, byl více ve stresu. Teď je vtipnější, je skoro jak stand-up komik. Nebo komik sedící, ale pořád komik. A hele, Blaze se k nám vrací, takže už raději nebudu pokračovat.

Poděkování: Richard “Harri” Harušťák (Rock & Pop), přepis https://turboscribe.ai/

Příště: Michaela Kuklová

 

Marek Dobeš

Vložil: Marek Dobeš