Tanec věští smrt. Prostředí baletu není žádná selanka. TV glosář Ely Novákové
16.03.2025
Foto: Se svolením FTV Prima
Popisek: Tahle vražda je zahalená spoustou tajemství, Sára Korbelová je jako tanečnice Sophie zavražděna během sólového akrobatického vystoupení. Vraha prý nikdo neviděl, motiv ale mají všichni...
Začátkem roku jsme na všech televizích z nejrůznějších úhlů pohledu probrali umělé oplodnění a náhradní mateřství, teď jsme zpátky u žánru stále populárního, staré dobré kriminálky. A protože v poslední době jsou autoři zamilovaní do tance všeho druhu, nahlédneme pod povrch baletu. Na první pohled je to prostředí romantické, křehké a okouzlující. Jenže pozor, cosi tu nehraje.
Prima přichystala divákům osmidílný kriminální seriál Případ tanečnice. Už název odkazuje na tradici české detektivkářské školy, je zřejmé, že nepůjde o žádné akční body movie, ale o klasické prošlapávání cestiček k pozadí zločinu a k odhalení vraha. Vyšetřovatelé nebudou mít snadnou práci, protože vrah není žádné ořezávátko, svůj hrůzný čin spáchal tak, aby nebyl nikdy odhalen. Jenže takových už bylo… a každý přece jen nějakou tu stopu zanechal, aby mohl být spravedlivě potrestán.
Sára Korbelová sice brzy umře, ale zahrála si dost
Ocitáme se na půdě soukromé taneční školy, kde urputná ředitelka připravuje představení absolventského ročníku. Má v něm skutečně nadané studenty, ze kterých chce v moderně pojaté pohádce Kráska a zvíře vytřískat vše, aby se jí nasypaly další peníze od sponzorů. Jenže uprostřed premiéry se Kráska spustí při akrobacii na šátcích k zemi mrtvá, s dírou po kulce v srdci. Proč musela na první pohled bezstarostná a talentovaná Sophie zemřít?
Její představitelka Sára Korbelová lehce naznačuje v rozhovoru pro Expres, že dívka měla dvě tváře: „Sofie neustále od něčeho utíká, snaží se najít to (nebo toho), co ji zachrání. Ale nenachází. Tak si žije ve svém světě. A hlavně jsem ji prostě hrála tak, že si Sofie dělá, co chce. A neohlíží se při tom na to, co si myslí ostatní. Což vše bohužel vychází z toho, jak je uvnitř brutálně zlomená. Pak se nedá divit, že je jí to jedno.“
Diváci seriálu budou rozporuplnou Sophii sledovat v řadě retrospektiv, v nichž se bude postupně odhalovat nejen povaha oběti, ale také kruté vztahy v taneční škole. Konkurenční boj mezi mladými tanečníky se vede nejen o role, ale také o přízeň dívek. Těla bolí z namáhavých tréninků, duše jsou rozbolavělé z neúspěšných milostných vztahů. Jako by to všechno spělo k tragédii, ke smrti. A ta skutečně přijde.
Nesourodá dvojice vyšetřovatelů
V tu chvíli na scénu vtrhne policie a něžný balet se mění v neúprosný hon na vraha. Policejní šéfová nasazuje na případ nejprve ranaře Davida Hrůzu, a k jeho nelibosti mu posléze přivolává na pomoc introvertního kolegu Bohouše Nyče, přezdívaného Šaliny, protože přichází z Brna. Je to sice trochu přitažené za vlasy, těžko si představit, že by pražská kriminálka hned na počátku vyšetřování sáhla pro pomoc do Brna, autorům to ale posloužilo jako značně zjednodušené odlišení dvou typů vyšetřovatelů.
Hrůza v podání Stanislava Majera je drsný chlapák, který má ženu a dceru, přesto nedokáže odolat krásným baletkám. Nyč je trochu autista, bydlí v karavanu a po stopách jde spíše oklikou, přesto intuitivně úspěšně. Spolupráce těch dvou je profesní peklo, které má nejspíš za úkol prodloužit děj a zároveň zajistit i trochu humoru.
Vysílání seriálu začalo v době, kdy Stanislav Majer s čerstvou soškou Českého lva za Vlny natáčí třetí řadu Zákonů vlka, seriálu, který má bezpochyby mnohem lepší zázemí ve scénáři i režii než Případ tanečnice. Jenže herec má prostě kriminálky rád. „Mě to pořád baví, běhat po lese a hrát si na vojáky s klukama, jezdit v rychlých autech je fajn. A lidi to mají rádi, detektivky se pořád točí a asi točit budou. Rozdíl mezi těma policajtama je ale dost zásadní. Robert v Zákonech vlka je celkem sympaťák, David Hrůza v Případu tanečnice je prostě idiot, který lže, kudy chodí – i sám sobě a nejbližším,“ glosuje svoji novou roli na zeny.iprima.cz. Možná by ještě mohl dodat, že z idiota přitažlivou postavu nevykřešeš, protože tak to po odvysílání prvního dílu vypadá.
„Kdo by čekal spoustu krve, létající auta a střílení, bude asi zklamaný. Ten seriál bude mít svou hodnotu v dialozích a ve scénáři. Když jsem ho četl, byl jsem z něj úplně nadšený. Přirovnal bych jeho kvalitu k severským kriminálním seriálům,“ doplnil představování Případu tanečnice na premiéře Josef Polášek alias Bohouš Nyč. Možná se dialogy ve scénáři dobře četly, ve finále ale na obrazovce působí dost fádně. Celé je to hodně pomalé, režisér moc nevyužil ani atraktivní prostředí divadla a záběry ze zkušebny i z baletního představení vše jen zpomalují.
Rozdivočelé mládí
Možná je to také tím, že soubor mladých tanečníků není poskládán z mladých herců a hereček tak, aby to vydalo na věrohodnou studentskou partu, v níž to jiskří vztahy pozitivními i negativními. Sára Korbelová si sice tenhle seriálový tým pochvaluje a tvrdí, že si to s Prokopem Zachem, Emou Klangovou Businskou, Tomasem Seanem Pšeničkou, Vojtěchem Franců, Kristýnou Jedličkovou, Viktorií Vítovou a dalším osazenstvem taneční školy užila, možná tedy fungovala chemie na place, jen se ji jaksi nepodařilo přenést přes kameru k divákům.
Poskakování a pošťuchování mnoho vztahů nevyjádří a dialogy mezi mladými herci působí nepřipraveně až amatérsky. Možná to režisér Zdeněk Viktora s požadavkem na autentický projev přehnal. Uvidíme, jsme na začátku příběhu, který se ještě mnohokrát zamotá a odhalí temné vztahy, které měly zůstat skryty. Třeba se dočkáme i atmosféry napětí, která zatím této kriminálce chybí.
Zdroj: FTV Prima

Vložil: Ela Nováková