Bad Taste – Vesmírní kanibalové byl rodinný film, tvrdí král krve a srandy Peter Jackson. Nezapomenutelní Marka Dobeše
15.03.2025
Foto: Elävän kuvan keskus ELKE
Popisek: Novozélandský filmový režisér, producent a scenárista, trojnásobný držitel Oscara Peter Jackson
Toto je rozhovor, který čekal třicet let na své uveřejnění. Realizován byl totiž s největší pravděpodobností v roce 1995. Jenže díky technickým nedostatkům při telefonickém spojení Praha - Nový Zéland se z něj vytratila srozumitelnost. Teprve technologické nástroje dnešní doby digitální vám ho mohou poprvé zprostředkovat.
Peter Jackson, novozélandský režisér, scenárista a producent, slavný celosvětově díky filmovým trilogiím Pán prstenů a Hobit, natočeným podle knih J. R. R. Tolkiena. V České republice je však uznávanou veličinou mezi milovníky žánru už od raných devadesátek. A to díky spojeným silám koalice Františka Fuky, Štěpána Kopřivy, Jiřího Pavlovského & Karlu Kabátovi ze společnosti Filmexport Home Video, s. r. o. A ano, doznávám, i mé, protože jsem tehdy pro společnost Filmexport pracoval na pozici juniorního dramaturga výběru zahraničních bijáků.
Díky této silné sestavě jsme nejen zakoupili jeho první pecku Bad Taste - Vesmírní kanibalové (1987), ale i tu druhou, do dnešních dní totálně ikonickou zombiemasakrálně komediální bombu Braindead - Živí mrtví (1992). Obě jsme také promítli silně zastoupené české novinářské obci včetně Mirky Spáčilové u dalšího slavného jména, v klubu Gag Borise Hybnera.
A protože Braindead je zástupce žánru splatter, což znamená v kreativním překladu Ivana Adamoviče zvuk syrového masa dopadajícího na podlahu, krví jsme při projekci nešetřili. Ohodili jsme čerstvě zakoupené plátno Borisi Hybnerovi takovou vlnou rudé barvy, že jsme museli na vlastní náklady pořizovat nové. Což nás ostatně podnítilo k rozhodnutí začít investovat raději do vlastních filmů, než propagovat ty cizí, byť tak skvělé jako Braindead. A odtud už bylo jen sklouznutí na slezině směrem ke zrodu české zombie komedie o hlodání smyslu života, Choking Hazard. Ale to už je jiná kapitola, zpět k novozélandskému mistrovi krve a namožené bránice.
Peter Jackson započal svou kariéru jako filmař s obrovským nadšením a minimálními finančními prostředky, což se dokonale odrazilo právě v jeho prvních dvou filmech. Bad Taste Jackson natáčel během víkendů po čtyři roky, většinu nákladů financoval z vlastních prostředků a na filmu pracoval hlavně s přáteli. Příběh o mimozemšťanech, kteří na Zemi loví lidi jako surovinu do vesmírných fastfoodů, je plný absurdního humoru, amatérských, ale velmi kreativních speciálních efektů a šílených akčních scén. Jackson dokonce ve filmu sám hraje dvě postavy – Dereka, jednoho z agentů, a mimozemšťana.
Film se stal nečekaným hitem mezi milovníky béčkových hororů a položil základy Jacksonovy pověsti coby nekonvenčního, ale talentovaného tvůrce. Ještě kultovnější status si získal jeho druhý film Braindead, ne nadarmo označovaný nejkrvavější film všech dob. Děj se odehrává na Novém Zélandu v padesátých letech a sleduje mladého Lionela, který se snaží vyrovnat s tím, že jeho panovačnou matku pokousala krysí opice, nakažená záhadným virem. Matka se promění v zombie a začne šířit nákazu, což vede k neuvěřitelně groteskní a krvavé zombie apokalypse. Film je plný černého humoru, přehnaného násilí a kreativních efektů, přičemž nejslavnější scéna zahrnuje Lionela, jak pomocí sekačky na trávu likviduje hordy zombie, je dodnes považována za jednu z nejlepších v žánru splatter hororů.
Na natáčení bylo použito obrovské množství umělé krve, což podtrhlo přehnanou estetiku filmu. Braindead ukázal Jacksonovu schopnost kombinovat extrémní gore s humorem a posílil mu reputaci inovativního tvůrce. Tyto dva filmy byly výrazně odlišné od toho, co později vytvořil, ale oba dokazují jeho lásku k filmovému řemeslu a schopnost maximálně využít omezené zdroje. Jsou dodnes považovány za klasiku svého žánru a ukázku toho, jak začínal jeden z největších filmařů na světě.
Peter Jackson se narodil 31. října 1961 v Pukerua Bay na Novém Zélandu a svou kariéru nakopl jako nezávislý filmař se zájmem o speciální efekty a originální vyprávění. Jeho první výraznější úspěch u filmové kritiky přišel s filmem Nebeská stvoření z roku 1994, který získal nominaci na Oscara za nejlepší původní scénář. Největší slávu mu však přinesla trilogie Pán prstenů, která získala 17 Oscarů včetně 11 cen za závěrečný díl Návrat krále.
Jackson je známý také díky svému remaku filmu King Kong z roku 2005 a trilogii Hobit, která sice nedosáhla stejného uznání jako Pán prstenů, ale i tak byla komerčně úspěšná. Vedle režie je spoluzakladatelem společnosti Weta Digital, která se stala jedním z předních studií na vizuální efekty. Jeho filmy jsou ceněny pro svou vizuální působivost, epický rozsah a schopnost oživit fantastické světy na plátně.
Které filmy vás inspirovaly, když jste připravoval Bad Taste a Braindead?
No, Bad Taste byl projekt, kde jsem se nijak zvlášť neinspiroval žádným filmem. Byl to opravdu hype film, který se vymkl kontrole, jak okolo něj rostlo očekávání. Protože to byl první 8mm film, který jsem natočil. Předtím jsem realizoval hodně 8mm filmů, takže jsem chtěl opět natočit jen kraťas. Ale jak se Bad Taste začal rozrůstat, nějak se jeho pověst rozšířila, a jak říkám, vymklo se to úplně kontrole.
Byl to trochu časově zdlouhavý proces, jeho natáčení trvalo čtyři roky. Takže jsem se opravdu ničím neinspiroval, myslím, že v žádném případě, jen jsem se snažil ten biják dokončit. Bad Taste byl natočen jako rodinný film, pracovali jsme na něm jako na rodinném filmu. Ale o pár let později, když jsme natáčeli Braindead, jsem rozhodně připraven byl. Ponořil jsem se hluboko do George Romera. On natočil spoustu filmů, které byly pro mě v životě velmi důležité. A právě ty filmy mi opravdu pomohly vytvořit Braindead.
Bad Taste:
Proč jste se poté, co jste natočil tak extrémní hororovou komedii jako Braindead, rozhodl realizovat emocionální drama Nebeská stvoření?
To nebylo nic takového jako reakce na to, že jsem udělal Braindead. Přivedlo mě k němu to, že jsme s Fran Walsh začali zkoumat reálný předobraz dívek z příběhu Nebeských stvoření. Bylo to založeno na skutečných událostech, té jedné dívce bylo teprve patnáct let.
Té co pomáhala šestnáctileté přítelkyni zavraždit její nevlastní matku. Takže nebyly ještě ani plnoleté…
Docela mě to zaujalo a myslel jsem si, že z toho bude opravdu zajímavý film. Takže, víte, ten scénář Nebeských stvoření byl ve skutečnosti napsán před dokončením Braindead, takže to nebyla reakce na něj.
Braindead je film, který jasně stanoví pravidla, podle nichž bude film fungovat, a pak se jich velmi důsledně drží, byl to od začátku váš plán?
Jsem rád, že jste si toho všiml. Musíte vytvořit vesmír, ve kterém se ty příběhy vyprávějí. Braindead byl ve své době pobuřující. Snažím se vždy jít na tenkou hranici mezi něčím, co je svým způsobem humorné a vtipné, ale nakonec to není hloupé. Herci a příběh jsou vlastně vedeni jakýmsi přímým stylem, ale to, co se děje s příběhem, je do určité míry nehorázné.
Vesmír, ve kterém je film vyprávěn, musíte skutečně vytvořit a dovyprávět specifickým stylem, způsobem, který bude na diváka fungovat. A potom, jakmile diváka utvrdíte v jeho pocitu, jak se bude děj odvíjet, můžete pak průběh filmu změnit. A s tím samozřejmě souvisí i to, že herecké výkony a milostný příběh jsou tak opravdové a působí tak hřejivě. Je to velmi cenná charakteristika těch dvou lidí.
Každopádně ve vašem zombie filmu to dokonale fungovalo.
Základy tak nějak ignorovat nesmíte. Je docela legrační mít určité vrstvy nebo určité úrovně vztahů, které fungují zajímavým způsobem, stejně jako komický druh zombie nápadů.
Máte kontakty s filmaři a umělci, kteří jsou na stejné vlně, ať už na Novém Zélandu nebo v zahraničí, jako je Sam Raimi nebo, jak jste zmínil, George Romero?
Ne, se Samem Raimim jsem se párkrát setkal. Nikdy jsem se nesetkal s Georgem Romerem. Znám Stuarta Gordona, který natočil Re-Animátora. Ale jinak ne, tyhle lidi prostě jen tak nepotkáš.
Když se vrátíme k Bad Taste a také Braindead, konkrétně speciálním efektům, ty jsou tak skvělé a tak dobře provedené, že se chci zeptat na vaše předchozí zkušenosti s nimi.
Už když jsem byl dítě, tak jsem se věnoval tvorbě, už když mi bylo mi asi osm nebo devět let. A vždycky jsem se zajímal o speciální efekty. Ale samozřejmě, že to Bad Taste všechno překonal, vyžadoval mnohem víc mých odborných znalostí, neměl jsem střihače, takže to zabralo nějakých pět měsíců.
Když si vybavím zvláštní efekty v Braindead, nejvíc mi utkvěla krysí opice, znáte filmy od Jana Švankmajera?
To je ten, co dělá animované filmy stop-motion, pohybem po snímcích? Znám jméno, ale filmy jsem neviděl.
Jaké byly ohlasy na Braindead na Novém Zélandě a v zahraničí?
No, Braindead se docela povedl, myslím, že jsme vyhráli, už si to nepamatuju přesně, ale odhadem něco jako čtrnáct nebo patnáct cen na festivalech po celém světě. Bylo to opravdu dobré, protože je to něco. Braindead přišel v době, kdy standardní zombie filmy nebyly ve skutečnosti v módě a vlastně ani nejsou v současné době v módě. Byl to žánr, který byl v polovině osmdesátých let velmi populární, a přitom nikdo nic takového netočil, takže si myslím, že se našlo hodně fanoušků toho žánru, kteří vlastně neměli na co koukat. Co se týče kritiky, tak se doma na Novém Zélandu bohužel vždycky obávám, že mě budou napadat za to, jak je násilný.
Kdo jsou ti další lidé, se kterými spolupracujete?
Protože se zdá, že máte tým, se kterým děláte spoustu práce znovu a znovu, jako scenáristka Fran Walsh a herečka Elizabeth Moody. Ale není vždy možné dát dohromady stejný štáb, i když s Fran Walsh píšeme scénáře pravidelně.
Další váš spolupracovník, který vám hraje v Braindead hlídače ZOO, Tony Hiles, pro vás jako producenta režíroval spirituální sci-fi Jack Brown Genius, odkud se znáte?
Když jsem natáčel pod hlavičkou své produkce WingNut Films, se kterou tvořím už od Bad Taste, tak producentem byl právě Tony Hiles, s nímž jsem se tehdy seznámil.
Vrátíte se někdy k žánru typu Braindead?
Jo, to byla fantastická práce. Ale rozhodně nechci mít kariéru, kde se budu muset pokaždé snažit překonat vrchol svého předchozího filmu a snažit se natočit větší a krvavější film. Pokaždé, když dělám film, tak docela rád volím jiný typ žánru. Nyní s Weta Digital, kterou jsem založil, mohu udělat něco takového na vyšší trikové úrovni. Velmi brzy, možná během příštího roku nebo dvou, pokud budu mít opravdové nutkání vrátit se a pokusit se opět zdolat komediálně hororový vrchol, tak to udělám. (výsledkem byl v roce 1996 nepříliš povedený film Přízraky – pozn. redakce).
V Bad Taste jste měl velkou roli, objevíte se znovu na plátně?
No, udělal jsem si malé cameo ve většině filmů, které jsem natočil, takže technicky vzato ano. Ale nemám žádné konkrétní plány, jak v tom pokračovat, takže když se naskytne příležitost, nějaké to své cameo do filmu zasunu.
Za Nebeská stvoření jste byli s Fran Walsh nominováni na Oscara v kategorii Nejlepší originální scénář. Dostali jste nějaké nabídky na natáčení filmu v zahraničí, v Hollywoodu?
No, dostal jsem nabídky. Už po Bad Taste. Během posledních pěti nebo šesti let jsem dostával různé nabídky, ale určitě to bylo pro mainstreamovější publikum, než pro jaké byly určeny moje předchozí filmy.
A kdy je vlastně pro Nebeská stvoření oscarový den D? Kdy seznamují s výsledky?
V pondělí.
OK. Dobře, budeme moc zvědaví.
Jen jsem se tě chtěl zeptat na jednu věc, opravdu rád dělám plakáty pro své filmy. Určitě budete také vytvářet plakát při uvedení Braindeadu do distribuce, mohli byste mi ho pak poslat?
To pošleme, to není problém. Víte, za poslední čtyři roky tady jsme zaplaveni americkými filmy nízké kvality. Zabilo to jak filmovou distribuci, tak i domácí video. Takže je to velmi obtížné uspět s jinými než americkými filmy na trhu domácího videa. Ale doufáme, že to s Braindeadem zvládnem.
Jo?
Určitě a pošleme vám i kazetu s filmem, takže budete mít i verzi s českým obalem do archivu. Film bude přeložen do češtiny. Takže si vaše dialogy můžete poslechnout v češtině.
Moc vám děkuji za rozhovor.
Poděkování: Michael Havas (ZDE), František Fuka (ZDE), Karel Kabát (ZDE); použito: turboscribe.ai, ChatGPT, Panasonic SJ a Olympus DS30
Příště: Bogusław Linda

Vložil: Marek Dobeš