Pád Tománkova urputného černého koně, James Bond à la hysterická surikata a v hlavní roli štafle. TV glosář Ely Novákové
03.11.2024
Foto: Se svolením České televize
Popisek: Třetí „oběť“ vyřazování ve čtvrtém kole StarDance, Chili Ta s profesionálním tanečníkem, choreografem a lektorem Jakubem Mazůchem. Vietnamsko-česká kuchařka a food blogerka, která se proslavila účastí v několika soutěžích a reality show, se tentokrát přesvědčila, že jen urputnost při společenských tancích nestačí.
Kombinace waltzu, paso doble a quickstepu je pro třetí z tanců trochu nevděčná. Svižné poskakování na rozverné melodie může jen těžko konkurovat emocím, které probouzí něžný waltz a vášnivé paso doble. Přesto při třetím vyřazování prohrál waltz a ze StarDance vypadl černý kůň Jana Tománka, urputně soutěživá Chili Ta.
Ten, kdo zahajuje večer, to má vždycky těžké, zvlášť když to není excelentní tanečník. Porota i diváci u obrazovek čekají, co předvedou další páry. Porotci se při bodování drží při zemi, divákům vytěsní první taneční pár z paměti následující zážitky. Jistě, kdyby waltz Chili Ta a Jakuba Mazůcha diváky něčím chytil za srdce, pamatovali by na pár při posílání hlasů. Jenže to byl tanec průměrný, a hlavně mu chyběl prožitek. A tak všem zůstaly v paměti jen ty nešťastné nepropnuté špičky, které pohotově pojmenoval Richard Genzer „zaseklé kramle“.
Chili Ta je sice snaživá holka, nejspíš má i srdce na správném místě, ale tanci nepropadla. Její pověstná soutěživost, se kterou jde po hlavě do kdejaké reality show, jí tentokrát nepomohla. Naopak, napětí, které z ní bylo cítit až do posledního záběru při vyřazování, neutuchající snaha něčím se divákům zavděčit, jí sebraly i poslední špetku sympatií, které u diváků měla.
Že pro ni byla taneční soutěž plná okamžiků, kdy ve své duši objevovala nepoznané věci, se moc nechce věřit. Chili je urputná, drsná hráčka amerického fotbalu a tanec z ní něhu nevykřesal. Jejímu partnerovi Jakobu Mazůchovi se možná trochu ulevilo, že už nemusí tréninky s Chili podstupovat. Už podruhé mu po tanci uklouzlo, že je rád, že to má za sebou – přeberte si to, jak chcete. Nepomohlo ani to, že Jan Tománek Chili nepokrytě fandil – jeho černý kůň padl už na čtvrté překážce.
I rumpál může při waltzu zněžnět
Že je možné podlehnout kouzlu plutí po parketu v dlouhých obloucích, i když se zdá, že máte tělo ze žuly nebo vás brzdí metrák svalů, dokázali tentokrát nečekaně zápasnice Martina Ptáčková a herec, jehož oblíbeným sportem byl do nedávna thajský box, Filip Blažek. Z Martiny se nejspíš nestane šampionka ve společenském tanci, pořád se ne vždy trefuje do hudby, ve čtvrtém večeru ale prožila svůj hvězdný okamžik. Pomohly tomu nádherné, temně modré šaty s dlouhými rukávy a střihu, který milosrdně skryl její zápasnické tělo a zdůraznil ženskost.
Především ale Dominik Vodička zvolil správnou cestu, když po Martině nechtěl složité kreace, ale důsledně ji vedl po parketu a pomáhal jí s měkkou dobou, takže pár krásně po parketu plul. Martina byla nejspíš sama překvapená, jak z ní šaty a načančaný účes z jejích plavých dlouhých vlasů udělaly něžnou dívku. „Hraju si na princeznu, na vílu,“ řekla s tím, že návrat k drsnému zápasení v ringu pro ni určitě nebude lehký, a s dojetím přijala velmi slušné hodnocení poroty.
Waltz dokázal ukáznit i jinak skeptického Filipa Blažka. Konec konců, je to herec, takže se tentokrát chameleonsky proměnil v něžného a trochu ostýchavého svůdce, snažícího se tancem vyjádřit city, které chová k opeříčkované královně plesu. To, že Filip měl občas trochu nahrbená záda, sice nepatří do mistrovského tance, ale určitě to patřilo k hereckému výkonu, který nutně musel dojmout a okouzlit všechny divačky u televizorů. Podlehla i porota, shodně označila tanec za překrásný, a zejména ocenila, že to vypadalo, že Filip Blažek Adrianu Maškovou vede. Možná to tak ani nebylo, možná to, že herec potřebuje naopak při tanci mnohokrát podržet, dokáže jeho skvělá partnerka dokonale skrýt, ale to ničemu nevadí. Chceme se dívat na plynulé kroužení po parketu při krásné hudbě a to pár splnil na výbornou.
Může být paso doble taškařice? Ve StarDance je možné i nemožné
Paso doble patří mezi soutěžní latinskoamerické tance, má mezi nimi ale poněkud mimořádné postavení. Kromě předepsaných figur totiž umožňuje i volné variace, jistou improvizaci, při níž se projeví kreativita tanečního páru. Co ale nesmí chybět, je toreadorské postavení s prohnutými zády a rukama do oblouku. Především ale je to tanec vášnivý, pár musí předvést souboj emocí. Chtějte ale po šaškovi, aby tančil v postavení, a ještě se choval bojovně. Patrik Hartl si předsevzal, že v duchu zvolené hudby bude Jamesem Bondem, kombinovaným s býkem, sám ale přiznal, že si připadá spíš jako hysterická surikata.
Ukočírovat jeho parodii na paso doble nedokázala ani Tereza Prucková, a tak není divu, že Richard Genzer měl pocit, že se dívá na naštvaného úředníka daňového úřadu, který honí po kanceláři sekretářku. Jenže… Marek Eben zmínil, že jistá dáma mu svěřila, že se vždycky těší, až Patrik Hartl přestane tančit a bude něco povídat. Tanec to byl příšerný, Tatiana Drexler to trefně vyjádřila tak, že duše tančí paso doble, ale tělo na to neodpovídá, ale spisovatel humorista prostě své fanynky má, a tak jeho podivné kreace uvidíme i v příštím kole.
Dvakrát jinak, pokaždé skvěle
Naštěstí jsme viděli i jinak provedené paso doble, a to hned ve dvojím pojetí. Jedno hodně scénické, druhé hodně klasicky taneční. Dynamické mládí versus životní zkušenost. Oskar Hes nalezl u své taneční partnerky Kateřiny Bartuněk Hrstkové pochopení pro zálibu ve fantasy, zejména v příbězích slavného Zaklínače, a tak společně postavili choreografii o souboji Zaklínače s Obludou. Oskar Hes si úkol ještě zkomplikoval použitím meče, s jehož sekáním se musel vejít do kroků a hudby. Zvládl to, byla to scénka, při které se tajil dech. Tatiana Drexler sice trochu protestovala, pro ni to byla víc muzikálová scénka než tanec, Richard Genzer a Jan Tománek ale poprvé letos vytáhli desítky. Oskar Hes je skvělý tanečník, můžeme se jen těšit, co si v příštím kole zase dovolí. Co se tance týká, nemá v letošním ročníku konkurenci. Víme ale, jak ošemetné to může být se sympatiemi diváků.
Janě Paulové dělaly při tréninku trochu problém emoce. Je to usměvavá a zářící dáma, takže když měla nasadit vášnivý bojovný výraz, začala se vždycky smát. Na parketu se ale projevila jako pravá herečka. Klasické paso doble na rytmický kytarový doprovod zvládla s Robinem Ondráčkem na výbornou. Jen a jen taneční kroky, ale tak temperamentní, že člověk se musí znovu sklonit před Janinou fyzickou kondicí. Tentokrát sáhla po desítce Tatiana Drexler, protože tanec byl dobře provedený a měl správnou atmosféru. Muži v porotě takové superlativy nepronášeli, pro Richarda Genzera to bylo příliš minimalistické paso doble, ale u diváků to Jana Paulová opět vyhrála. Ve svém tanečním partnerovi má velkou oporu, nechce po ní nemožné, ale skvěle ji naučí pěkný tanec. Tereza Kostková se svěřila, že ji nějak divačka osočila, že herečce nadržuje. To by ale asi moc nepomohlo, takže nezbývá než uznat, že diváci mají zatím tuhle usměvavou seniorku na parketu rádi. Kdo ví, kam se se svým minimalismem protančí.
Quickstep štíhlých konkurentek
Lucie Vondráčková a Marta Dancingerová se proskákaly večerem s quickstepem. Je to tanec záludný, protože od nohou vyžaduje rychlé skákavé kroky, zatímco tělo musí držet pevný standardní rám s vysokými lokty při partnerském držení. Zkuste si to, za pět minut vás bude bolet všechno. Quickstep s dobrou choreografií je veselý a obvykle u diváků boduje, tentokrát ho ale převálcovaly emoce waltzu a paso doble.
Marta Dancingerová s Martinem Prágrem si na parket vzali poprvé v soutěži rekvizitu a dost se na ní vyřádili, herečka dokonce předvedla pružné tělo v přemetu přes štafle. Celá scénka dvou malířů pokojů byla nejen zábavná, ale i plná těch nespočetných kroků a krůčků quickstepu. Porota se stejně jako diváci pobavila, ale Martu nepochválila za ne úplně dokonalý pohyb nohou, za přílišné skákání. Po předchozí skvělé rumbě mají porotci prostě na ni vysoké nároky.
Lucie Vondráčková s Lukášem Bartuňkem se obešli bez rekvizit, zato si dopřáli jako doprovod letitou odrhovačku Já půjdu tam a ty tam, kterou kdysi nazpívala tetička Helena Vondráčková s Jiřím Kornem. Prý že čeština je krásná a text Zdeňka Borovce má Lucka ráda od dětství. A tak se jím proskákala a proklouzala k pochvale od poroty. V účesu, plném loken, a s nápadným make-upem sice vypadala dost divně, ale budiž, tanec se jí povedl a shodně s Janem Tománkem konstatujme, že se herečka a zpěvačka během čtyř večerů pěkně roztančila. Jestli dokáže předvést něco, nad čím bychom zaplesali, to se uvidí. Martě Dancingerové se to v minulém kole povedlo, v souboji mezi těmi dvěma bych sázela spíš na ni.
Příště se bude tančit chacha, rumba a znovu quickstep na muzikálové melodie. Taneční páry se budou muset sžít s company, která jim bude někdy pomáhat, někdy víc překážet, uvidíme, jak to zvládnou. Kdo je nejžhavější kandidát na odchod? Letos se to těžko odhaduje, zkuste se vsadit u televize v sobotu před příštím přímým přenosem.
Vložil: Ela Nováková