Někdo boduje za výkon, někdo za utrženou sukni a jen slušivý frak nestačí aneb Vraťte mi tanec! TV glosář Ely Novákové
20.10.2024
Foto: Se svolením České televize
Popisek: Zpěvák Ondřej Ruml s tanečnicí Andreou Třeštikovou se loučí s parketem třinácté řady StarDance
Marek Eben tomu říká kouzlo přímého přenosu, já volám Vraťte mi tanec! Druhý večer StarDance přinesl víc adrenalinu, než romantického kouzla rozvířených sukýnek. Žebříčkem prvního kola to pořádně zamíchalo, diváci ale nakonec spravedlivě rozhodli, že dál nepůjde největší dřevo.
To si tak nachystáte několik papírů poznámek, jak který soutěžící zvládl svůj tanec, a ona vším zamíchá jedna utržená sukně. Na tenhle večer StarDance se prostě bude vzpomínat jako na ten, ve kterém si Chili Ta zamotávala nohy do volánu, který si nešťastně utrhla. Škodolibě dodávám, že když někdo z něžného valčíku chce udělat drsné číslo v masce Jokera, taneční nebesa se mu spravedlivě pomstí.
Jakub Mazůch to určitě myslel dobře, Chili Ta se netajila tím, že si sebe jako romantickou tanečnici neumí představit, a tak jí postavil číslo na pomezí tance a moderního cirkusu. Jenže mnohokrát již bylo v této soutěži řečeno, že nápaditá choreografie by měla mít své hranice, protože sebelepší scénka neskryje klopýtání a nedostatek rytmu v těle. Tentokrát tedy škobrtání skryl osudový volán, který se tanečníkům motal kolem nohou, i když se ho Jakub pokusil utrhnout úplně. Svým způsobem to bylo pro Chili Ta štěstí v neštěstí, protože valčík nikdo nesledoval a body jí porota i diváci nakonec udělili za smůlu. Ale ona by asi stejně nevypadla, protože v prvních kolech diváci vyřazují největší dřeva, a v tom směru před ní měly náskok hned dva páry, shodou okolností rovněž tančící valčík.
Boxerka se udržela, hudebník byl mimo
Martina Ptáčková je všechno jiné, jen ne tanečnice. Když měla proti tanečníkovi lehce zdvihnout ručku, třásla jsem se, aby mu nedala přímý úder na oko, prudký pohyb se jí zřejmě vybavil z jejího domovského ringu. Dost velkou ránu svalnaté, prsaté a v tváři kulaťoučké Martině zasadil i kostým, obléknout ji do sladce růžových vílích šatiček bylo skoro až nevkusné. Přesto nutno říct, že Dominik Vodička dělal, co mohl, aby ji přinutil udržet se v rytmu, a naučil ji pohybovat rukama jako romantickou dívku. Také držení těla měla valčíkové, je pružná a hluboký záklon s natočenou hlavou jí nedělá potíže. Co jí potíže dělá, je tanec sám. Její tanečník měl hodně práce držet ji v rytmu hudby. Celé to tedy postrádalo plynulost a lehkost, přesto Martinu porota vzala na milost a diváci ji podrželi.
Ondřej Ruml s Andreou Třeštikovou předvedli valčík klasický a snaživý. Asi tak na úrovni závěrečného plesu v tanečních. Bylo to sice lepší než prkenný jive v minulém kole, Ondřejově vysoké štíhlé postavě slušel frak, ale čišela z něj nervozita a strach, že poplete kroky. Porota ho sice ocenila stejným počtem bodů jako Martinu Ptáčkovou, diváky ale nezaujal. A tak byl valčík jeho tancem v soutěži posledním. Sympatické bylo, že se loučil s tím, že se tanci bude věnovat dál, protože jeho žena je tanečnice a on by jí chtěl udělat radost. Kdo ví, třeba se s její pomocí stane lvem plesových parketů.
Čtvrtý valčík večera byl vlastně tancem prvním a trochu zapadl ve víru následujících událostí. Je to škoda, protože Filip Blažek s Adrianou Maškovou předvedli tanec hodně povedený. Filip sice stále říká, že největší problém pro něj je být narovnaný a přitom uvolněný, kupodivu ale tentokrát záda srovnal, a chvílemi to dokonce vypadalo, že je to on, kdo partnerku vede. Marek Eben to označil trefně za chlapský valčík, Richard Genzer k tomu přidal fitness valčík, ale co naplat, i stokilový, metr devadesát vysoký chlap může valčíkem rozněžnit ženská srdce, když zapojí charisma a noblesu. Porota nešetřila chválou a my divačky jsme si atmosféru Filipova tance také užily.
Ondřeje Rumla s Andreou Třeštikovou jsme viděli na soutěžním parketu naposledy:
Souboj favoritů z prvního kola a komik večera
Vláčnou a zároveň dynamickou sambu přiřkl los párům extrémně odlišným. Navrch měl přirozeně Oskar Hes, od Jany Paulové nikdo nemohl čekat, že rozhýbe tělo tak čiperně, jako mladý herec. Žel, propastný rozdíl byl nejen v tempu, ale i v úrovni tance. Oskar Hes s Kateřinou Bartuněk Hrstkovou rozhýbali boky jako karnevaloví tanečníci v Riu a předvedli takové množství figur, že porota dokonce odpustila chybu, které se Oskar dopustil na konci tance. Jestli mu odpustila i Kateřina, že s ní málem praštil o parket, pak je všechno v pořádku a talentovaný mladík se skvělou choreografkou mohou řádit dál.
To Jana Paulová bude muset při nácviku latiny přidat. Mnohokrát během tance totiž zapomněla, co má tančit dál, a Robin Ondráček měl co dělat, aby ji vrátil do figury. Porota to okomentovala s humorem, Richard Genzer poradil Robinovi, aby příště nestál jako nervózní domovník a doháněl tanečnici rychleji, a Tatiana Drexler ho pobídla, aby se koukal přizpůsobit tomu, co jeho partnerka tančí. Zkrátka ta souhra rozhodně nebyla dokonalá, přesto měl tanec milou atmosféru a člověk se při pohledu na tenhle pár tak nějak zasnil a zatoužil po karibské pláži, kde by si při barevných světýlkách s koktejlem v ruce zatančil nevázanou sambu. Oskar Hes a Jana Paulová tak či tak naladili diváky do letní atmosféry.
Pak se ovšem stejného tance chopil Patrik Hartl a rázem nás vrátil do české dupárny. Tvrdil sice, že bude řádit jako barevný papoušek a nahánět samičku, zároveň ale sebekriticky přiznal, že jeho problém je, že musí nahánět také hudbu, která mu moc neříká. Tereza Prucková se snažila vymyslet choreografii, která bude víc komickou scénkou, než rozkývanou sambou, a bohužel té samby jsme opravdu moc neviděli. Patrik si zařádil, jediný, kdo to ocenil, byl ale Jan Tománek. Ten si liboval, že Patrik má duši kluka a evidentně se celý týden těší, jak to v sobotu rozjede. No, uvidíme, kam to komik večera dotáhne, tentokrát ho diváci ještě posunuli dál nejspíš proto, že je trochu pobavil.
Jive je zkouška mistrů
Už v prvním kole se ukázalo, že jive je tanec, který prověří schopnosti tanečníků ve všech směrech. Tentokrát ho předvedly tři páry, které to nejspíš v soutěži dotáhnou daleko.
Paralympionik Jiří Ježek oslavil nedávno padesátku, jeho fyzická kondice je ale nezdolná. Projevuje se to nejen při trénování na kole, ale i při StarDance, i když říká, že i to je dřina a tréninky nejsou zadarmo. Přesto se dá říct, že je to on, kdo svou partnerku Lenku Noru Návorkovou nešetří a žádá po ní choreografie stejně náročné, jako mají ostatní tanečníci. Divákům se trochu zatajil dech, když při nástupu na parket Jiří lehce zakolísal, vzápětí však zapomněli, že tančí s protézou, protože to s partnerkou rozjel v tak rychlém tempu a náročných krokových variacích, že by se nemusel stydět ani profesionální tanečník. Byla to strhující podívaná. Jiří si navíc získává diváky i svým smyslem pro humor. Pomalu by se mohli i moderátoři méně soustředit na jeho handicap a dát mu v soutěži prostor jako každému jinému. Zaslouží si to.
Křehká herečka Marta Dancingerová předvedla v jivu, že má čerta v těle. Martin Prágr postavil choreografii na tom, co jive v základu představuje – spontánnost, temperament, koketerii i divokost. A Marta si tanec užila s vervou. Odtančila náročné kroky a přidala kus hereckého výrazu v pohybech rukama i kontaktu s publikem. Jan Tománek nešetřil chválou a při hodnocení vytáhl dokonce devítku. Tenhle pár je hodně zajímavý, žel zatím nemá nějakou specifickou tvář, kterou by nabídl divákům. Věřme, že ji brzy najde.
Podobně je na tom i Lucie Vondráčková s Lukášem Bartuňkem. Lucie nějak ne a ne najít nějakou polohu, která by k dobrým tanečním výkonům přidala sympatický příběh. Při jivu to zkusila s dramatickou proměnou kostýmu. Nastoupila v černém trikotu, který po chvíli rozepnula a z něj vypadly roztomilé šatičky v nebesky modré barvě, korespondující s Lukášovou košilí. Bylo to nápadité a vtipné, jenže Lucie měla trochu smůlu v tom, že diváci zalapali po dechu, protože se lekli, že je čeká další průšvih s kostýmem, jaký chvíli předtím zažili s Chili Ta. Naštěstí to tak nebylo a Lucie v rock'n'rolové sukni vystřihla svižný jive a zvládla i zvedačku, které se tolik bála. Teď už prý se nebojí, nebo bojí, ale zároveň jí to vždycky rozproudí krev, takže se dalších zvedaček, které Lukáš Bartuněk mistrovsky umí nacvičit, určitě dočkáme. Tatiana Drexler ocenila, že toto je zatím jediný pár, který skutečně tančí spolu, v jednotě pohybů. Je to dobré, je to ale zároveň trochu nezáživné, pro diváky by to chtělo tu krev rozproudit víc, jinak je tenhle pár začne nudit.
Favorité a outsideři
Je to zatím hodně rozkolísané, po dvou večerech lze jen těžko říct, kdo to vyhraje u poroty a kdo u diváků. Tento ročník je poměrně nabitý talenty, zatím ale mezi nimi není nikdo, kdo by vzbudil také nějaké silnější emoce (pokud tedy nepočítám Jiřího Ježka, ale to jsou emoce prvoplánové, s tancem nesouvisející). Na druhém konci pole je jasněji, Martina Ptáčková, Chili Ta a Patrik Hartl prostě žádní velcí tanečníci nejsou. Jenže sympatie diváků jsou nevyzpytatelné. V příštím kole se bude tančit na hudbu ze sedmdesátých let a devět párů se podělí o cha-chu, rumbu a valčík.
Zdroj: Česká televize
Vložil: Ela Nováková