Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nezničitelná babička, dvoje nohy od klavíru i muž z Marsu, prostě přehlídka zjevení. Jen tu Terezu kdyby nenavlékli do pytle... TV glosář Ely Novákové

13.10.2024
Nezničitelná babička, dvoje nohy od klavíru i muž z Marsu, prostě přehlídka zjevení. Jen tu Terezu kdyby nenavlékli do pytle... TV glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Už jsou zase tady! Bez moderátorů Terezy Kostkové a Marka Ebena už si StarDance ani neumíme představit. V prvním večeru se ale kostýmní výtvarník a návrhář Roman Šolc nejspíš rozhodl Tereze trochu pomstít, šaty pro ni jako by měly její štíhlou postavu cíleně utajit.

Tak tu máme podzim, venku sychravo a nevlídno, v pokoji teplo u kamen. Když není slunce na obloze, pořád ještě tu může být noční slunce na parketu. Letos pořadatelé zřejmě anticipovali škaredé počasí, a tak se nám rozhodli zvednout endorfiny letními barvami.

Máme tu jednu neunavitelnou babičku, jednoho krásného zajíčka, dvoje nohy od klavíru, tanečníka z Marsu s protézou a samozřejmě nechybí ani medvídek, tentokrát stokilový a charismaticky nahrbený. Máme tu i stále svěží a půvabnou Terezu Kostkovou, jejíž modely a účesy budou po řadu týdnů vyvolávat vášnivé diskuze. Po jejím boku jako skála stojí na pevných moderátorských nohou Marek Eben a my jsme zvědaví, jestli se tentokrát nechá zlomit a odpustí si něžně nekorektní vtipkování, za které ho sice milují diváci, leč přísné vedení televize mu již několikrát vyčinilo.

Z téhož důvodu nám v porotě chybí Zdeněk Chlopčík, který té příkré kritice podlehl. Chybí zjevně i Tereze a Markovi, kteří mu hned na úvod alespoň poslali srdečné pozdravy. Kdo ví, jestli právě za tohle nedostanou vyčiněno, kouzlo přímého přenosu je i v tom, že slova, která padnou, nelze vzít zpět. Ostatně Tereza si hořkost omylu ochutnala hned na začátku, když se zamotala do vyzařování a vyřazování. Stane se a moderátorka to hned využila, aby všem soutěžícím popřála, aby ty drobné omyly v přímém přenosu prožívali s nadhledem.

Nesmíme zapomenout na tři porotce. Kudrnatý vtipálek Richard Genzer je bůh ví proč postrachem soutěžícího Oskara Hese, jako vždy elegantní Tatiana Drexler ostřížím zrakem sleduje kroky tanečníků, pravým postrachem je ovšem strohá kritika Jana Tománka, který umí ocenit talent, ale žádá si preciznost v každém pohybu. Takhle to teď bude každou sobotu až do 14. prosince, kdy se na vítěze StarDance snesou třpytky ze stropu sálu na pražském Výstavišti. Sál je připraven, parket naleštěn, tanečníci mohou nastoupit. V prvním a druhém kole to bude pořád deset krásných párů, abychom se s nimi mohli dobře seznámit a vybrat si své favority i zatracence.

Příliš obtížný jive

Jive je tanec, jehož základní kroky si z tanečních zapamatuje i to největší dřevo. Jenže je velký rozdíl odskákat na parketu s manželkou pár kroků a zvládnout krokové variace v předpisovém držení těla, pérování v kolenou a přidat k tomu nějakou originální choreografii. Jive, starší bratr rock´n´rollu, je rychlý, žádá si od tanečníka velký důraz na dodržování rytmu a dynamiku, při níž se pořádně zapotíte. Ani jeden soutěžní pár, kterému první kolo nadělilo jive, to úplně nezvládl.

Zpěvák Ondřej Ruml sice se svou partnerkou Andreou Třeštikovou rozzářil parket žlutým sakem a půvabnými žlutými rock'n'rolovými šatičkami se širokou sukní, tím ale ta záře skončila. Tatiana Drexler si neodpustila dotaz, jestli se Ondřej při tanci zadýchal, a tím vyjádřila vše. Tanec to byl jaksi unavený, nezáživný a bez energie. Třikrát pět bodů za něj bylo možná až moc.

Protřelá účastnice nejrůznějších reality show, ale především kuchařka, která na svých kurzech i prostřednictvím videí na Internetu láká mlsné jazýčky na originální kombinace orientální a evropské kuchyně, se pustila do tance. Je to od Chili Ta odvážný krok do neznáma, s její svalnatou postavou a silnýma nohama určitě lépe hraje americký fotbal, než krouží po parketu. Choreografie, kterou postavil Jakub Mazůch, byla nápaditá, Chili má v pružném těle dynamit a pilně se snažila zvládnout krokové variace, jenže pořád tomu chybí kus ženské elegance. Jan Tománek ocenil talent, ale stejně jako divák u obrazovky nejspíš viděl i jistou neohrabanost. Chili dostala vysoké známky, 7+7+8, ale velký potlesk nesklidila.

Mistryně světa v bojových uměních Martina Ptáčková ovšem dopadla ještě mnohem hůř. Další svalnatá žena se silnými lýtky totiž na rozdíl od Chili Ta nejspíš moc neslyší muziku, rytmika tance je jí úplně cizí a s kickboxerskými údery a výkopy velkou parádu v jivu neudělá. Dominik Vodička tentokrát favoritku nejspíš na parketu nevede. Tatiana Drexler konstatovala, že slečně nějak nestačí nohy do hudby, což je dost velký problém. Od poroty dostala zoufalé třikrát čtyři zcela zaslouženě.

Poslední tanec a poslední jive byl úsměvný. Filip Blažek je jednoznačně plyšovým medvídkem roku. Na rozdíl od toho loňského, cukráře Josefa Maršálka, má ovšem stokilový chlapácký herec navíc i silné mužské charisma. A tak i když nechce našlapovat na špičky, protože ho to bolí, a svou typickou pózu s nahrbenými zády nenarovná ani při temperamentním jivu, přinejmenším ženskou část publika si dovede získat. Ostatně Tatiana Drexler i Jan Tománek mu to řekli jasně. Nohy se zvedat nenaučí, záda nenarovná, prostě to musí postavit na charismatu. Od poroty to bylo nevalných třikrát šest, ale u diváků nejspíš dostane šanci.

Dvě herečky, dvě různá tanga

Tango je tanec plný vášně. Může mít podobu partnerského souboje, ale může mít také erotický náboj. Co pár, to různé tango, variací je nekonečně mnoho a choreografie se odvíjí i od zvolené hudby.

Lucie Vondráčková s Lukášem Bartuňkem zvolili dramatický manželský duel, trochu připomínající slavný film Válka Roseových. Na parket si vzali na pomoc stůl, kolem kterého se jejich souboj odehrával. Bylo to trochu na škodu, protože skoky a pády poněkud upozadily samotné tango. Těžko říct, jestli to takhle sehráli proto, že Lucii tanec v páru zatím moc nefunguje, má problémy s držením i synchronizací kroků. Ostatně celá porota se shodla, že nejlepší chvíle měla Lucie, když tančila sama. Slušných 7+7+6 bodů bylo nakonec víc, než by člověk po kritických slovech čekal. Porotci prostě dali páru šanci na zlepšení.

Stejné hodnocení 7+7+6 si vysloužili i Marta Dancingerová s Martinem Prágrem, i když jejich tango bylo mnohem víc taneční, temperamentní, plné složitých krokových variací. A díky křehkosti tanečnice, která zvolila netradičně široké fialové kalhoty s bohatým květinovým živůtkem a dlouhým černým pláštěm, byl tanec pro diváka silným zážitkem. Jan Tománek dal sice jen šest bodů, ale Martu prohlásil za velký talent. Proto prý na ni má také vysoké nároky.

Spisovatelská dovolená, mladičký talent a tanečník s protézou

Když sledujeme při waltzu hlavně tanečníka, očekáváme od něj, že partnerku povede parketem mužně a noblesně, aby vynikla její andělská lehkost.

Pro spisovatele, dramatika a režiséra Patrika Hartla je vážná tvář při tanci zapeklitý oříšek, je pověstný tím, že se nekontrolovaně a často hlasitě řehtá. Taneční soutěž ovšem vzal vážně a nasadil velkou dávku sebekontroly. Nejspíš protože tvrdí, že tohle je pro něj skvělá dovolená od psaní, která ho nutí hýbat se, a ještě při tom dobře vypadat. Díky skvěle padnoucímu fraku a nenápadnému vedení Terezy Pruckové se mu to celkem daří. Rozhodně mezi všemi, kdo mají s tancem a pohybem nějakou zkušenost, nezapadl. Hodnocení třikrát šest sice není moc vysoké, ale diváci jistě ocení snaživost a pečlivost Patrikova tance.

Když před osmnácti lety běžel v televizi první ročník StarDance, chodil Oskar Hes do první třídy. Prý se na to vůbec nepamatuje, přestože jeho otec tehdy zasedal v porotě. Stín slavného choreografa se nad pětadvacetiletým hercem stále vznáší, všichni ho připomínají, i když Oskar zvolil herectví místo tance. Pravdou je, že když s Kateřinou Bartuněk Hrstkovou plul sálem dlouhými kroky waltzu, bylo zjevné, že geny se nezapřou. Jan Tománek ocenil pohybovou kulturu, o to víc si ale žádá od Oskara mimořádné taneční výkony a tenhle byl pro něj málo. To Tatiana Drexler netajila, že pro ni to byl nejlepší tanec večera. Hodnocení 8+8+7 bylo vysoké, podívaná to byla krásná. V dalších tancích očekáváme nápaditější choreografii, pak se zajíček roku dočká jistě i přízně diváků.

Paralympijský cyklista Jiří Ježek je neuvěřitelná osobnost v mnoha směrech. S protézou pravé nohy se jistě dá jezdit na kole, pokud máte nezdolného sportovního ducha. Ale tančit? Pro Jiřího to byl jen další úkol, který je třeba elegantně zvládnout. Protéza nesmí být vidět a musí být udělaná tak, aby taneční kroky působily přirozeně, například se musí ohýbat v kotníku. A tak si jako už mnohokrát i pro StarDance protézu navrhl sám. A ne jednu, ale jinou na latinu a jinou na standardy. To všechno by pořád mohlo znamenat, že prostě uvidíme statečného postiženého muže tančit. Jenže on waltz s Lenkou Norou Návorkovou zatančil tak, že působil jako suverénní profesionální tanečník. Pevné držení těla, elegantní pohyby, dlouhé plovoucí kroky. Jako pár působili Jiří a Lenka Nora sehraně, jako by spolu tančili roky. Hodnocení 8+8+7 bylo zcela zasloužené a na další tance tohoto skvělého páru se můžeme jen těšit.

Královna večera

Seniorská kategorie má tentokrát ženské zastoupení. Herečce Janě Paulové bude za pár měsíců sedmdesát. Je to ovšem dáma, která si s věkem hlavu neláme. „Třeba svou účastí ve Star Dance pošťouchnu některé holky k tomu, aby zkusily v životě něco nového, protože na to, abychom krmily holuby v parku, máme ještě dost času,“ odpověděla se svým charakteristickým úsměvem na otázku, jak dlouho se hodlá v soutěži udržet. Jako jediná oblékla v prvním kole na waltz rozevlátou velkou večerní ve vyzývavé temně rudé barvě.

Robin Ondráček s ní elegantně kroužil sálem a ona to zvládla nejen bez zaškobrtnutí, ale také bez zadýchání. Jan Tománek se nechal slyšet, že tentokrát bude třeba přehodnotit pohled na seniorské tančení, protože Jana Paulová byla nespornou královnou večera. Jako jediná si zaslouženě vysloužila tři osmičky a ocenění za eleganci a profesionalitu tanečního projevu. Jistě, waltz je tanec, který sluší víc královnám než princezničkám. Uvidíme, jak Jana Paulová zvládne rychlejší tance. Vypadá to ale, že fyzičku má lepší, než třeba téměř o třicet let mladší Ondřej Ruml.

Veselí a radost

StarDance se rozjela ve veselém duchu s akcentem na radost ze života a optimistickou náladu. Obojího je nám v této době třeba jako soli a chleba. Mezi soutěžícími je několik tanečních talentů a ještě více těch, kdo k tanci přistupují s nadšením, vervou a dobrou náladou. Tak ať se jim krásně tančí pro radost nás všech televizních diváků.

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková