Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mord aneb Zabijačka, kde nejde jenom o tlačenku. Filmová reflexe Viktora Horáka

20.09.2024
Mord aneb Zabijačka, kde nejde jenom o tlačenku. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Se svolením Breathless Films (stejně jako v textu)

Popisek: Snímek z filmu Mord

Film Mord měl premiéru v českých kinech na začátku srpna a s velkou pompou byl uveden na karlovarském festivalu. Na premiéru ve Varech jsem se nedostal, zato jsem ale měl možnost snímek shlédnout na Letní filmové škole v Uherském hradišti. A musí se říct, že se Mord opravdu povedl. Svěží debut Adama Martince má kolem 90 minut, staví na nehercích, má unikátní atmosféru pohraničního Krnovska, kde „chcípl pes” a především uteče jako voda. Ani nemrknete a vidíte titulky. Tento hořkosladký příběh, který jakoby vypadl ze zlatých šedesátých, se vám zadere pod kůži. Je to jednoduché, účinné a silné. Více takových debutů!

Mord se odehrává v polsko-českém pohraničí na Ostravsku, kde se pro ránu, ostré slovo a panáka pálenky nejde daleko. To vše zjistíme již během prvních pěti minut, nemluvě o tom, že každá rodina má své černé ovce. Hlava rodiny je všemi víceméně trpěná, respektovaná, ale mnohdy i nenáviděná postava, přestože její herecký představitel a otec režiséra Karel Martinec je předurčený minimálně k nominaci na Českého lva. Takovýto výkon neherce v hlavní roli, který dokáže bez sebemenších problémů a nuancí, unést tíhu a metráž celovečerního snímku, zaslouží ocenění.

 

Snímek z filmu Mord

Adam Martinec díky tomuto filmu připomíná kouzlo a sílu neherců, které se z českých snímků pomalu, ale jistě vytrácí. S neherci nejvíce pracoval Miloš Forman ve zlatých šedesátých, především na filmech jako byl jeho debut Černý Petr nebo kultovní satira Hoří, má panenko. Mord v lecčems dokáže upomenout na snímky Formana nebo jeho přítele, spolupracovníka a spolužáka Ivana Passera. Především na drama Intimní osvětlení nebo na nějaké motivy z trilogie Jaroslava Papouška o rodině Homolkových. Přestože Mord nese některé známky této Formanovsko-Passerovsko-Papouškovské atmosféry, tak funguje sám o sobě velmi dobře. Naproti osobitým nehercům z oblasti Krnova se postaví například výborný Albert Čuba z Divadla Mír, nepříjemná a chladná postava Aleše Bílka, nevyrovnaná a citlivá Pavlína Balner nebo nečekaný herecký objev Karin Bílíková. Za vyzdvihnutí také stojí kamera Davida Hofmanna, která se téměř nezastaví - je neustále v pohybu, roztřesená a na dosah, velmi blízko hercům.

Salvy tlačenek, klobás a panáků

Mord během jednoho dne - od rána do hluboké noci - dokáže velmi zevrubně, drasticky a vtipně popsat fungování jedné rozpadající se rodiny. Martinec ukazuje silné vztahy mezi sestrami, skrývanou nenávist dcery k otcovi a smíření napříč celou rodinou. Mezi ty nejgeniálnější scénky patří cigaretové dialogy mezi přiženěnými zeťáky. Jeden je neustále se vším nespokojený a jeho manželství spěje k troskám, zatímco ten druhý přesně ví „kdy mlčet, a kdy mluvit.” Zatímco se ženy celý den ochomýtají v kuchyni a zadělávají na prdelačku, tlačenku a klobásy, krájí přiměřené množství cibule a housek, tak muži nahřívají kádě s vodou, kontrolují oheň a připravují se na porážku pomocí notné salvy panáků.

Složení rodinných příslušníků doplňují sousedé, včetně řezníka, který se strachuje o vlhké broky. Zabijačka opravdu jakoby vypadla z moravského pohraničí. Před rokem byl autor těchto řádků na moravské zabíjačce nedaleko Hustopečí. Není to ostravské seversko, ale jih pod Brnem, pravda. Akce to byla ale velmi podobná - především té poslední, konečné části co se týče bujarých oslav, popíjení a všudepřítomných hodů. Pivo, víno a pálenka tekla proudem na pozadí krvavých klobás, prdelačky, čerstvé tlačenky a pečeného vepřového.

 

Snímek z filmu Mord

Mordu bych ale vytkl pouze podivné zakončení. Po napínavé noční, opilecké jízdě a vyvření rodinných problémů vše nakonec končí až příliš velkým happy endem. Řekl bych, že zimně a vánočně laděný konec si tvůrci mohli odpustit. Přesto je ale Mord filmovým úkazem, na který budeme velmi rádi vzpomínat. Měl jsem možnost snímek shlédnout v rámci Letní filmové školy v Uherském Hhradišti a příjemných 84 minut uběhlo neuvěřitelně rychle. Až jsem si přál, ať ještě kousek přidají. A smích i dusivé ticho se neslo sálem takřka hmatatelně. Opravdu silný a zároveň i zábavný film. To v českých luzích a hájích v poslední době vidíme málokdy. Vše korunuje skladba „Ktož jsú boží bojovníci” v kombinaci s naháněním pašíka na konci. Tleskám!

 

QRcode

Vložil: Viktor Horák