Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tiché umění Rady Rosenfeldové. Kulturní monitor Jana Paula

05.09.2024
Tiché umění Rady Rosenfeldové. Kulturní monitor Jana Paula

Foto: Se svolením Jan Paul (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Olej Rady Rosenfeldové

Od 4. do 21. září probíhá v Galerii města Olomouce výstava obrazů Rady Rosenfeldové (nar. 1956, Ostrava), absolventky AVU v Praze (1979 až 1986) v ateliéru Karla Součka a Radomíra Koláře. Rosenfeldová patří k tzv. generaci 80. let, avšak na rozdíl od svých mnohem známějších vrstevníků vytváří svébytné malířské dílo v ústraní a bez ohledu na aktuální trendy.

Malířství, stejně jako sochařství, není jenom tradiční umělecký obor se staletou historií, na piedestalu umění je vrcholem, k němuž se přibližují jen nemnozí. Mám tím na mysli dotek s tím, co nás přesahuje a co nelze plně uchopit a možná i pochopit. Svébytnost malířského díla, které - vytvořeno autorem - opouští sféru své reálné existence, dotýká se nás duchovní silou, upomíná nás k našemu lidství a k lidství nás přibližuje. Pokud uvažujeme o smyslu a významu umění v historii lidstva, pak jsou to tyto hodnoty. Umění je čímsi mnohem víc než jen dovedností a řemeslem, otevírá nám metafyzické obzory a transcendentální hloubku. Od pradávna spoluutváří kulturní vývoj lidstva, bylo součástí rituálů, branou k prožitkům, současně fungovalo jako mýtotvorný zdroj zasahující hluboko do podvědomí a ovlivňující kulturní chování society. Umění je naší součástí ve vrcholných formách, i v těch nejnižších, troufám si tvrdit, že pro malbu Radomíry Resenfeldové platí to první.

 

 

V dnešní tekuté době sebe adorujícího hlučného světa, v němž jsou relativizovány mnohé hodnoty, k nimž se lidstvo vztahovalo, nahrazuje autentičnost prožitku povrchní zážitek. V situaci, kdy pravdivost střetu člověka se světem a se sebou samým nahrazuje lež přetvářky a kdy je originalita vycházející z vnitřní zkušenosti nahrazována imitací a napodobeninou, je velmi obtížné rozeznat skutečnou kvalitu. Ta na sebe totiž obvykle halasně neupozorňuje, nevynucuje si pozornost kontroverzními tématy ve snaze šokovat, ale v tichu své nehlučné přítomnosti nabízí divákovi víc než jen formální dovednost. Vede ho do bezčasí niterného prožitku, vybízí ho ke spočinutí v prostoru duchovním. Malba Rady Rosenfeldové taková je, jak v barevném kolorismu a obraznosti motivů, tak i v nehlučnosti témat a námětů, které se vždy vztahují k přírodě a k člověku. Portréty, městské výjevy i kompozice abstraktního charakteru, v nichž malířka uvolňuje rukopis, aby dala průchod vnitřním pocitům a emocím. V nich, zdá se mi, je nejpřesvědčivější.

 

 

Při pohledu na obrazy Rady Rosenfeldové lze mluvit o inspiraci a poučení, které nalezla u francouzských symbolistů a modernistů, o pochopení vývoje moderního umění, z kterého pro sebe vytěžila prostou krásu uvolněné malby, přesvědčivost stylizace i kolorismus, jehož světelné kvality jsou mimořádné. Její obrazy jsou prostoupeny světlem, v některých dílech až téměř magického vyzařování a také radostí z tvorby, ke které autorka přistupuje se vzácnou pokorou, neboť do jejího života zasáhla těžká nemoc, která nadlouho omezila její tvůrčí činnost. Na výstavě jsou k vidění raná díla z 80. let, ještě z doby studia na AVU v Praze, která jsou již překvapivě vyzrálá, a také pozdější tvorba, v níž Rosenfeldová dále rozvíjí imaginativní kvality své malby.  

Význam umění byl vždy spojený především s duševní či duchovní aktivitou, a ta mu dávala sílu a schopnost oslovit diváka. Dnešní svět se ale od své tradice a přirozenosti vzdaluje, a do své roztříštěnosti na všech úrovních existence člověka vtáhnul umělce i umění. Civilizační vývoj přinesl nevídané možnosti vyjadřování, ale současně vyřadil umění z kontextu života, neboť ztrácí autenticitu i smysl. Přestává nás zajímat hlubší vnitřní účast v příbězích vlastního života, v příbězích druhých lidí, což je naopak téma pro Resenfeldovou stále aktuální a živé. Její tvorba, stejně jako tvorba mnohých dalších solitérů, kteří nepodlehli lákavým představám úspěchu a tvoří své dílo bez ohledu na módní trendy, je důkazem, že umění tu ještě stále je, byť uzavřeno za zdmi ateliérů mimo výstavní síně a bez pozornosti kritiků a státních institucí.

 

 

Je zřejmé, že umění má svůj význam nikoliv jen v kritické komentující roli v reflexi světa, ale také ve schopnosti zprostředkovat duchovní prožitek skrze vyjevenou uměleckou pravdu. Schopnost umění zrcadlově odrážet svět je jedna věc, duchovní povznesení druhá. Pravdivost umění nespočívá jen v přesnosti uměleckého odrazu reality, a vůbec nemám na mysli formu díla, ať už realistickou, hyperrealistickou či abstraktní, ale potenci vyjevit vyšší kvality nad rámec pouhého komentáře, či záznamu emocionálního prožitku. A právě tyto hodnoty provázejí staletý vývoj umění až k některým současným umělcům, kteří nejsou příliš vidět. Také Rosenfeldová vypovídá svojí tvorbou cosi podstatného nejen o sobě, ale o člověku jako takovém. Její obrazy vyjadřují lidství, a v jejím díle nalezneme témata prostá a stále aktuální, například téma rodiny a vztahu mezi mužem a ženou. Zajímá se také o netradiční pojetí biblických dějů a podstatou lidské existence je pro ni láska a víra. V jejích obrazech prožíváme své vlastní člověčenství, ale také – jak autorka sama říká – „touhu po smyslu řádu světa, v němž kontrastuje pomíjivá existence života člověka s možností jeho vzkříšení“. 

Při pohledu na obrazy Rady Rosenfeldové můžeme zakusit onen silný prožitek ztotožnění a sounáležitosti s tím, co nás upomíná k člověčenství. To vše jsou duchovní kvality její tvorby, které, jak vidíme, jsou v umění nenahraditelné a nelze je ničím kompenzovat. Miliony kritik a článků o umění stejně jako nespočitatelné množství katalogů a brožur nemůže nikdy vynahradit přímé setkání s uměleckým dílem, bezprostřední kontakt s tím, co divákovi nabízí, a co mu zprostředkovává. Jedině v tomto jedinečném vztahu umění skutečně žije, a naplňuje svůj smysl. Tvorba, která přináší závažnější sdělení, dnes sice zůstává povětšinou skryta za dveřmi atelierů, ale přesto existuje. Lze se s ní setkat ve vzácných případech, jako je tomu například právě na výstavě Rady Rosenfeldové v Galerii města Olomouce, Dolní náměstí 7, Olomouc.

 

Vložil: Jan Paul