Generace „sněhových vloček“ zakalenou optikou Primy. TV glosář Ely Novákové

07.07.2024

Popisek: Escape: Hlavní hrdinové

V polovině osmdesátek postávali u stánků na levnou krásu. V devadesátkách začali používat počítače a seděli hodiny u her. K cigaretám přidali trávu, k pohrdání životním stylem rodičů totální zmatek z toho, co se děje okolo nich. Nové tisíciletí je zavalilo technologiemi, možnostmi. Jak plynou desetiletí, je pořád těžší se vyznat v záplavě informací. A tak tu máme generaci sněhových vloček, utrápenou, smutnou, marně hledající pevný bod, pořád před něčím utíkající.

Každá generace mladistvých tápe, hledá, protestuje, vymezuje se vůči generacím předchozím. Ta dnešní to má možná o to těžší, že se jí toho nabízí tolik, že si nedokáže vybrat. Internetem proudí informace ze všech myslitelných oborů, jenže důvěra k nim je hodně nahlodaná. Co je pravda a co výmysl, co snaha manipulovat jednotlivcem i davem, co vědecký objev a co bohapustý výmysl? Přitom touha po tom někomu dát důvěru, mít upřímný vztah, je pořád stejně silná jako touha po lásce.

Televize Prima nasadila na Prima+ a vzápětí na kanálu COOL nový seriál ESCAPE, který se životem mladých lidí na prahu dospělosti zabývá s otevřeností až bolestivou. Ambice měl projekt určitě veliké. Už proto, že formu zvolili autoři hodně netradiční. Zkusili namíchat love story, styl obrazu jak natáčení pro Instagram a volný námět, do kterého si herci sami vytvářeli dialogy. Říkají tomu reality seriál. Nejspíš proto, že se pokoušejí vtáhnout diváka do reality života mladistvých.

Večírky a těžká rána po nich, bloumání po ulicích, sem tam nějaké to brko, sem tam hádka s bohatým tátou nebo chudou sestrou, permanentní přítomnost telefonů a sdílených videí. Úskalí celého projektu je ovšem v tom, že všichni jsou tu vyšinutí, dotyk normálního života prostě v seriálu nenajdete. Jako by ani neexistoval, jako by mladí žili v nějakém jiném časoprostoru, kam se za nimi nikdo nemůže dostat. A pokud by snad přece jen do něj někdo pronikl, oni se dávají na útěk a znovu mizí ve světě svých vlastních pocitů, ale také podvodů a podpásovek, které si uštědřují mezi sebou.

Jsou nejlepší kámoši a kámošky, ve skutečnosti si ale nevěří a vzájemně si tají všechno, co by jejich problémy mohlo přinejmenším pojmenovat, když ne vyřešit. A když sem tam nějaká pravda vyjde najevo, stejně ji za chvíli zase zamlží blafováním, vymýšlením a výmluvami. Pokud jsou autoři přesvědčeni, že generace Z, jinak zvaná sněhové vločky, skutečně takhle žije, podlehli nejspíš současným moderním trendům škatulkování a sortování, jimiž nás prostřednictvím médií zavalují psychologové a sociologové. Budiž.

U stánků na levnou krásu také nepostávala celá generace a pojmenovat generační pocit se snaží odborníci, literáti, muzikanti, filmaři i divadelníci v každé době. Jakmile se ale snaží sugerovat nám, že všechno je přesně tak a ne jinak, dopouštějí se zbytečného nátlaku na naše city. Televize Prima avizuje ESCAPE jako seriál pro ty, kdo chtějí porozumět dnešním mladým lidem a jejich problémům. Ve skutečnosti nás vtahuje do podivné love story dvojice v extrémní životní situaci, takže hledat v příběhu nějaké zobecnění je hodně těžké.

ESCAPE neboli útěk jako životní styl

Dave a Jenny se potkávají v psychiatrické léčebně. Nic o sobě nevědí a zpočátku ani vědět nechtějí. Spojí je jen jedno – dostat se přes plot, ven, na svobodu. Není to tak těžké, horší ovšem bude, co si na té svobodě počít dál. Zvlášť když se ukáže, že Dave byl v léčebně z nařízení soudu, takže na stopě je mu nejen despotický otec, ale také policie. Naštěstí jsou tu kumpáni z Davidovy kapely, příznačně pojmenované Escape, tedy Útěk. Poskytnou útočiště, podobně jako Janina sestra. Jsou to ovšem útočiště dočasná, a tak Dave a Jenny jsou střídavě společně i každý zvlášť pořád na útěku.

Jsou zamilovaní, jejich vztah ale prověřují pomalu ale jistě najevo vycházející skutečnosti z jejich životů před pobytem v léčebně, které rozhodně nebyly bez poskvrnky. David bral drogy, plul životem s plnou peněženkou, o kterou se staral jeho otec. Ten chtěl mít doma poslušného syna, jenže syn nenáviděl otcovu politickou kariéru a šosáctví. A tak utíkal. Ze školy, z domova, od všeho, co si spojoval s otcem. Jenže jeho útěk neměl žádný směr, byl sebedestruktivní, bezcílný. Vlastně i jeho nejbližší kamarádi z kapely ho měli plné zuby. Jana propadla depresi, protože se obviňovala za smrt své matky. Ta spáchala sebevraždu, když Jana pařila na jakémsi večírku. Léky a nakonec psychiatrická léčebna jí částečně vyčistily hlavu, ale Dave jí ji zase pěkně zamotal.

Tohle nejsou dva asociálové, natož zločinci. Nejsou to ale rozhodně ani dva běžní mladí lidé, na to jsou jejich příběhy příliš extrémní. Jenže poukazovat na to, že dnešní mladí lidé žijí ve světě pošramocených vztahů a falše je tímto způsobem poněkud limonádové. Útěk před realitou patří stejně jako protest proti establishmentu prostě k věku, kdy se člověk ocitá na hranici bezstarostné mladosti a dospělosti, v níž si bude muset se životem poradit sám. Tenhle útěk znal Čapkův Loupežník, znali ho i ti, co postávali u stánků na levnou krásu. Je těžké ten útěk autorsky nějak ukončit, protože dospět musí každý sám za sebe, tenhle proces se těžko zobecňuje. A tak je ESCAPE mnohem víc love story než to, co si dal do vínku – společenská sonda.

Herci si na teenagery musí hrát

Obsazení osmadvacetileté Anety Kernové a čtyřiadvacetiletého Josefa Bánovce do rolí Jany a Davida do rolí milenců, kterým je v příběhu sotva dvacet, je úspěšné jen napůl. Oba jsou zkušení herci a pro role určitě našli správné vnější znaky, jenže ta zkušenost herecká i životní si protiřečí se snahou autorů seriálu o maximální autenticitu. Ne že by jim divák vůbec nevěřil, jen je tu příliš cítit herecká profesionalita, která do té směsi polodokumentárních záběrů a detailů tváří na telefonu moc nepasuje. Seriál o mladých pro mladé a jejich vyjukané rodiče možná bude mít úspěch jako letní román, hlubší dopad ale asi mít nebude.