Limity pro toleranci, byznys a aktivismus aneb Zelenkovy nesympatické ženské postavy. TV glosář Ely Novákové

16.06.2024

Popisek: Režisér Petr Zelenka s Maxmiliánem Dolanským, představitelem jednoho z hlavních hrdinů nového seriálu Limity

Režisér Petr Zelenka v sobě nápady nechává uzrát dlouho, nepatři mezi autory, kteří si každý rok do svého životopisu musí připsat další film nebo seriál. Zato je každý jeho nový počin očekáván jako přinejmenším zajímavá událost. V květnu začal natáčet seriál Limity, na jehož přípravě pracoval čtyři roky.

Ať už čas od času použijete nějakou hlášku z Knoflíkářů, identifikujete se s hrdiny kultovního filmu pro singly Samotáři, nebo si občas vzpomenete, jak může nebo nemůže vznikat česká verze zahraničního filmu podle návodu ztřeštěného seriálu Dabing Street, s tvorbou Petra Zelenky jste se určitě nejen setkali, ale také se vám vryla do paměti. A jistě rádi uslyšíte, že scenárista a režisér, který poslední film Modelář natočil před více než čtyřmi lety, se znovu pustil do epického vyprávění v osmidílném seriálu. Jmenuje se Limity a vypráví příběh podnikatele, který se z obchodníka s odpadem postupně mění v politického aktivistu.

Limity_první klapkaPrvní klapka: L. Netušilová, N. Kylarová, režisér Zelenka, M. Dolanský a P. Komínek

Otec liknavý, synek bojovný

Souboj otce a syna o to, kdo dál dočůrá, to je téma staré jako lidstvo samo. Otcové jsou zkostnatělí, synové zatvrzelí. Když se stáří i mládí dostanou do varu, nekoukají na to, jestli při tom někoho smetou. Jsou schopni brát sebe sama tak vážně, že dokážou ohrozit celý svůj život. „Obtížně hledám témata, kterým bych věřil a kterými by mne bavilo se zabývat. Po několikaleté práci na scénáři Limitů jsem přesvědčený, že v tomto případě máme skvělé téma. Limity jsou dějově velice aktuální, zpracování příběhu je přitom originální a překvapivé, a jak se mi teď zdá, zároveň jediné možné,“ prozrazuje Petr Zelenka.

„Hlavní postavou je Karel, chlápek, který se snadno a sám rychle vytočí, ale zároveň musí být velice milý, protože ze začátku dělá jenom samé nesympatické skutky. Postupně ale změní svoje názory téměř na všechno. A pak jsou tu ženské hrdinky, Karlova exmanželka a jeho nová partnerka, které z příběhu nevycházejí nejlépe, to přiznávám rovnou. Nevím, proč se mi to takhle přihodilo, musím si na to dát příště větší pozor a můj další projekt bude jenom o sympatických ženských postavách,“ slibuje režisér a scenárista.

Karel je typ, který se snaží vším proplout, ze všeho vyklouznout. Má ovšem syna, který je ekologickým aktivistou a zalíbilo se mu na protestních akcích. Svou mladistvou víru dokonce nutí oběma rodičům. A tak se i z jeho otce, obchodníka s odpadem, stává nakonec bojovník za životní prostředí, i když je to přerod nedobrovolný.

Limity_natáčeníRežisér Petr Zelenka během natáčení

Nic není náhoda

V hlavních rolích otce a syna se představí Aleš Háma a Maxmilián Dolanský. Přívětivě působící oblíbený moderátor vědomostní soutěže Kde domov můj přišel k roli náhodou: „Jak už to tak v mém životě bývá, i za mým obsazením do Limitů se ukrývá náhoda. Jedna moje kolegyně totiž pozvala Petra Zelenku na představení Můj nejlepší kamarád, ve kterém mám hlavní roli. Pak jsme zašli na kafe, pozval mě na kamerové zkoušky a nakonec mi nabídl postavu Karla ve svém novém seriálu. Jak říkám, náhoda mě Petrovi přihrála do cesty,“ popisuje herec a moderátor.

Náhoda to byla jistě šťastná, protože Aleš Háma typově přesně splňuje výše uvedený režisérův požadavek, že představitel Karla musí působit mile, zároveň ale dokáže výrazně projevit emoce všeho druhu. Aleš Háma hraje v divadle hodně v komediích, kde expresivní projevy patří do profilu jeho postav. A právě to nejspíš režiséra o obsazení přesvědčilo. Max Dolanský s herectvím začíná, studuje konzervatoř. Divadlo a film má ovšem v genech po rodičích Lence Vlasákové a Janovi Dolanském. Je mu osmnáct, takže o období vzdoru proti autoritám a rodině určitě něco ví. A přesně takový je jeho seriálový Igor.

Ekologická komedie

Petr Zelenka se nikdy se svými hrdiny nemazlí, umí je vystavit situacím, které je ztrapňují a zesměšňují. Zároveň jim ale v dnešním světě chaosu a věčných nedorozumění, plynoucích z hektického tempa, fandí a umožňuje divákům se smíchem přijmout jejich lidské patlání se v životech. Tak se stávají i ve své obyčejnosti zapamatovatelnými. „Petr Zelenka patří bezesporu k nejoriginálnějším českým scenáristům. V rámci své poetiky, která míchá absurdno a groteskno s krutou realitou, nezaujímá žádné jednoznačné stanovisko, jen reflektuje dobu v celé její rozporuplnosti a absurditě. Limity ukazují všechno to zmatení kolem problémů naší planety a jejího znečišťování včetně těch, kteří ji v zájmu ekonomického růstu drancují, stejně jako jejich protivníků se stále radikálnějším přístupem k její záchraně. Asi nikdo nečeká, že by televizní seriál předložil recept na řešení ekologické krize. Limity ale nastolují otázky a provokují nás, abychom na ně hledali odpovědi, a co je ale pro mě to nejpodstatnější, je fakt, že to Petr Zelenka v Limitech dělá velice zábavným způsobem,“ konstatuje kreativní producentka České televize Kateřina Ondřejková.

Zbývá věřit, že Petr Zelenka se po několika letech odmlčení zase ukáže ve své nejlepší formě a seriálem, který Česká televize chystá na příští rok, nás potěší.

Zdroj: Česká televize