Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

REPORTÁŽ Kino na Hranici soutoku řeky Olše a Olzy ve stínu těžních věží

17.05.2024
REPORTÁŽ Kino na Hranici soutoku řeky Olše a Olzy ve stínu těžních věží

Foto: Se svolením Marek Dobeš (stejně jako snímky v článku)

Popisek: Důl Barbora

Před pár generacemi tu probíhala válka mezi Čechy a Poláky. Dnes se obě národnosti ve vzájemném souladu prolínají. Symbióza je natolik silná, že filmovou přehlídku Kino na Hranici navštěvuje již tradičně více diváků z polské strany než naopak. Filmová událost odehrávající se letos již po šestadvacáté, ukazuje, jak silně může působit kultura a že dobrá vůle dokáže mnohdy zvítězit nad parciálními zájmy. Dobrá vůle podpořená silou.

Po rozpadu Rakouska-Uherska na Těšínsku vznikl jak český, tak polský národní výbor. Druhý jmenovaný prohlásil Těšínsko za součást Polska a vojensky většinu Těšínska v noci z 31. října na 1. listopadu 1918 obsadil. S tím Češi nesouhlasili a rozhodli se situaci vojensky změnit. Provedením operace byl pověřen podplukovník a legionář Josef Šnejdárek. Postup jeho jednotek se zastavil až na nátlak Dohody.

 

26. Filmová přehlídka Kino na Hranici / 26. Przegląd Filmowy Kino na Granicy - Český Těšín / Cieszyn 1.5 - 5.5. 2024

 

Dotek historie

Proč v souvislosti s filmovou přehlídkou zmiňuji pro mnohé již hlubokou historii? V Českém Těšíně jsme promítali film Ďáblova sbírka, jehož zásadní tezí je fakt, že k nám historie promlouvá a naše jednání přímo ovlivňuje. A historie je v tomto souměstí i celém regionu živá na každém kroku. Ať už je to diskuze o počeštění názvu řeky Olzy, který původně indoevropsky poukazoval na vlhkost či tekutinu a který mají na svědomí především pražští buditelé. Potýkání mezi jednotlivými národnostmi a také vrstvami obyvatelstva reprezentuje i Kostel svatého Petra z Alkantary, postavený z krve a potu poddaných šlechticem Františkem Wilhelmem Larischem a známý dnes jako „šikmý kostel“. Po zahájení těžby černého uhlí tu bylo pod ním od roku 1854 vytěženo sedmadvacet slojí, takže církevní objekt klesnul a naklonil se. (A popsala to v románové trilogii Karin Lednická…)

 

Šikmý kostel Kostel sv. Petra z Alkantary

Cesta po lokacích okolí města Karviné, pečlivě zorganizovaná pro nás, filmaře, vedla od tohoto viditelného architektonického svědka turbulentní minulosti a jejích přímých následků přes zaniklé hornické usedlosti, jednomužné pozorovací nacistické bunkry až k uzavřeným důlním gigantům.

Důsledky činů našich předků i nás samých nemizí v reálném světě vypnutím promítačky. Když jsme s mými dvěma herci, Silvií Šuvadovou a Markem Matouškem, kráčeli okolo nočního koncertu na náměstí polské části města, abychom se zúčastnili zahajovací party, uvědomil jsem si to obzvlášť silně. Bylo po setmění, na velkém historickém náměstí skrumáž návštěvníků a mezi nimi pobíhaly rozdováděné děti. To vše sledovala jediná policejní hlídka opřená laxně o svůj automobil. Obrázek klidu a pokoje. Dovedete si něco podobného představit v německém městě zasaženém vlnou masmigrace?

Setkání s kolegy obou národů

Pojďme se věnovat historii a jejím dopadům do kina. Ďáblovu sbírku jsme promítali v Kulturním a společenském středisku Střelnice. Zcela zaplněný sál nám zatleskal nejvíce, když mu bylo díky překladatelskému umu dramaturga Jakuba Gajdicy sděleno, že jsme natočili náš film naprosto nezávisle bez jakýchkoli dotací a státní podpory. I proto možná divačka z Polska zhodnotila tuto work in progress projekci na konci debaty po promítání „Festivaly navštěvuji právě proto, abych viděla filmy, jako je ten váš.“

 

Programový ředitel Kina na Hranici Martin Novosad, Silvia Šuvadová a Marek Matoušek

My tvůrci jsme zase festival navštívili nejen za účelem seznámení s pohledem zahraničních, i když nám kulturně velmi blízkých diváků, ale také kvůli setkání s kolegy. Těch dorazilo z obou stran hranice velké množství a organizátoři se o ně příkladně starali. Režisér Dan Svátek tu promítal se spisovatelem Josefem Formánkem Dvě slova jako klíč, nechyběl samozřejmě dramaturg, výkonný producent ČT Ostrava a programový ředitel Kina na Hranici, Martin Novosad. Dorazil také polský elitní reklamní kameraman Sebastian Miłaszewski, který se počeštil studiem na FAMU a mohu jej tudíž považovat za jakýsi most mezi českou a polskou stranou tohoto roku přehlídky. Pojí mne s ním i tvůrčí minulost, natočil jsem s ním v roce 1994 svůj první krátkometrážní projekt.

Polskou stranu přehlídky pak reprezentoval bývalý programový ředitel Maciej Gil, kterého jsme zastihli na křtu polské mutace knihy Jiřího Menzela Tak nevím. Měli jsme tu čest potkat i další osobnosti polské filmové scény jako jsou filmový fotograf a novinář Aureliusz Marek Pędziwol, filmoví herci i manželé Karol Dziuba a Milenka Suszyńska, její otec, seriálová polská hvězda Zbigniew Suszyński nebo zkušený filmový režisér a producent Dariusz Jabłoński. 

 

Sebastian Miłaszewski, Marek Matoušek

A když jsem na nádraží při cestě zpět při náhodném setkání dostal řízením prozřetelnosti možnost krátce si promluvit s panem emeritním arcibiskupem pražským, Jeho Eminencí ThLic. Dominikem kardinálem Dukou, O.P. o jeho vztahu k Edvardu Benešovi, bylo mi jasné, že náhody neexistují a v historické době žijeme právě teď a tady. Filmová přehlídka Kino na Hranici je její součástí.

 

S kardinálem Dukou

 

Vložil: Marek Dobeš