Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Rychtář ji opravdu miloval... Iveta Bartošová a její lidé očima scenáristy a režiséra. TV glosář Ely Novákové

12.05.2024
Rychtář ji opravdu miloval... Iveta Bartošová a její lidé očima scenáristy a režiséra. TV glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením Voyo Originál (stejně jako snímky v článku)

Popisek: Anna Fialová v minisérii Iveta, která sleduje kariéru i životní osud populární zpěvačky Ivety Bartošové

Voyo uvádí v květnu v premiéře třetí řadu seriálu o osudech populární zpěvačky Ivety Bartošové. Zatímco v prvních třech dílech jsme sledovali mladičkou hvězdičku a její objevování světa showbyznysu, v druhé řadě byla na vrcholu, úspěšná, zamilovaná do Ladislava Štaidla a stala se matkou jeho syna Artura. Třetí část, opět rozvržená do tří dílů, sleduje pád z výšin slávy a tragický konec Ivetina života.

Nešťastná poslední léta života Ivety Bartošové patří již do éry internetu, rozmachu bulvárních médií a rychle se šířících informací. Jestliže první řada a příběh s Petrem Sepéšim i druhá o životě s Ladislavem Štaidlem patří do minulosti, kterou si pamatujeme jen letmo, poslední tragické roky zpěvaččina života má v paměti každý. Zprávy o jejích pokusech o návrat na scénu i o dalších a dalších propadech, psychickém zhroucení, závislostech, problematických vztazích a snaze být dobrou matkou na nás číhaly na každém rohu, plnily titulní stránky novin a časopisů, televizní magazíny ze světa showbyznysu i nejrůznější weby.

Kauza Bartošová se stala středobodem bulvárního vesmíru. Byl to nechutný hon na zoufalou ženu, jejíž neslavná sláva byla v tuto dobu bezpochyby mnohem větší, než ta pravá, kterou si dříve vyzpívala. Iveta není dokument, ale dramatický životopisný seriál. To znamená, že ani tentokrát scenárista a režisér Michal Samir nevypráví autentický příběh, ale jeho takříkajíc autorskou verzi. To znamená, že neuvidíme den po dni vše, co se kolem Ivety Bartošové odehrávalo, ani všechny osoby, které se kolem ní pohybovaly, naopak některé jsou zde fiktivní. Přesto je to příběh pro silné povahy.

Pokud špatně snášíte pohled na trpícího člověka, smýkaného událostmi vinou vlastní i vinou okolí, nejspíš nezvládnete třetí část sledovat. Těm, kdo vydrží, zůstane pocit hořkosti a nezodpovězené otázky. Protože jak bylo možné klesnout tak hluboko, odžít peripetie tak šílené, že by je nikdo nedokázal vymyslet, a nedokázat najít jediný záchytný bod, který by ji udržel při životě, na to by mohla odpovědět jen zpěvačka sama ve stavu zázračně znovuzískané příčetnosti. Ten zázrak se nestal, Iveta dobrovolně odešla ze života a hon na senzaci skončil. Zbyl příběh, po jehož stopách šel Michal Samir několik let. Bezpochyby i jemu poznamenal život, protože pátrat v osudu tak bolestném a zprostředkovat ho divákům stálo hodně sil jeho i herců, jimž svěřil role protagonistů.

 

Iveta_Michal SamirRežisér Michal Samir během natáčení

Anna Fialová skončila na pokraji sil

Největší zátěž nesla samozřejmě představitelka Ivety, neúprosně se nořící do postavy zoufalé ženy, která z posledních sil bojuje o zachování toho jediného, co jí v životě zbývá, o vztah se synem Arturem. „Dělalo to se mnou různé věci. Mám za sebou těžké natáčení dny, kdy na vás tíha role zůstane i po jejím odložení. Špatně se vám spí, jste emočně rozhozeni. Někdy toho zkrátka na mě bylo moc,“ přiznala Fialová.

Michal Samir vzdává své hvězdě hold a líčí, jak se proměnil jejich vztah za dobu natáčení. „Anna v tom natáčení kopírovala Ivetu. Upřímně. V první sérii byla báječná, veselá a ta spolupráce byla nádherná. Ve druhé sérii to bylo vážnější. Hledali jsme tam spolu, bavilo nás to spolu, byli jsme takoví sepjatí. V té třetí sérii… Ona by vám to potvrdila sama a já to naprosto chápu a rozumím tomu, proto o tom můžu bez problému mluvit. Jak už toho měla dost Iveta, tak toho měla dost také Anna. Dovolím si říct, že třetí série pro ni byla nejnáročnější nejenom proto, že se musela transformovat do postavy, která je o mnoho let starší než ona. Ale také do životní situace, která je absolutně šílená.

Má ve hře dítě, závislost, partnerský život. Proto myslím, že spousta lidí se v Ivetě může najít. Je tam ještě navíc mediální tlak. Tohle všechno do sebe Anna musí absorbovat. Anna je citová herečka, to znamená, že nemůže tyhle věci jen tak zahrát. Musí je do sebe nacpat, aby to pak mohlo jít ven. V jeden moment se mi svěřila, že kdykoliv jí dávají paruku na hlavu, tak už se jí začíná dělat zle. Bylo to složité, ale já jsem to chápal jako součást procesu. Nikdo z nás se netěšil na konec natáčení tak moc jako ona, protože ona je ta, kdo musí to břemeno nést nejvíc.

Já Anně nikdy neřeknu, že je „jen“ dobrá herečka, já budu vždycky chtít, aby to tam prožila, aby se opravdu na těch pár minut stala Ivetou. Pak ať si odpočine. V ten moment ale potřebuji, aby prožívala to strašné, co prožívala sama Iveta. V případě, že v tomhle máte existovat takto dlouho, vás to přivede na konec sil. Anička to natáčení takhle opravdu končila. Je jeden z mála lidí, kteří jsou ochotni dát tomu tolik co já. Takové lidi mám rád, takové lidi chci mít u sebe.“

 

Iveta_Anna FialováAnna Fialová si s Ivetou sáhla až na dno

Proč Pavel Novotný a ne jiný novinář

Bulvární novinář a kontroverzní komunální politik Pavel Novotný nebyl samozřejmě jediný novinář, který se hnal za každou novou událostí v životě Ivety Bartošové. Pro scénář bylo třeba vybrat exemplární případ a ten režisér našel právě v Novotném. Proč?

„Za Pavlem Novotným, stejně jako za všemi ostatními, kteří se v tom seriálu objevují ve třetí sérii, jsem jel osobně. V prvé řadě jsem potřeboval jeho souhlas a to není nikdy dané. Proto se mi v tomto vyplatila naprostá upřímnost. Zadruhé jsem potřeboval pochopit, kdo ti lidé, o kterých točíme, jsou. Jedna věc je nakoukat si videa s Pavlem Novotným a napsat scénář a druhá věc je se s ním setkat a cítit to. A vzhledem k tomu, že Iveta je pocitový, citový seriál, tak tohle je důležitější. Nikoho asi nepřekvapí, že jsme se sešli v kanceláři v Řeporyjích. Byl z toho dvouapůlhodinový monolog, do kterého jsem čas od času vstoupil. Pro mě to bylo stěžejní, protože on neměl pro koho hrát. Neměl jsem tam kameru a pochopil jsem, že to, co je u Pavla Novotného na kameře, to je i v soukromí, že to je jeho „obecná realita“.

Nicméně už teď se začínají ozývat hlasy, proč tam Pavel Novotný je a není tam tento novinář nebo nějaký jiný novinář. Takhle ta série funguje. Já si vždycky vyberu jednu postavu. Pavel je známý a lidi přesně vědí, kdo je, koho zastupuje, a všichni si pamatují tu jednu jeho památnou větu. Pavel mi nicméně řekl, abychom mu tam nasypali popel na hlavu. Co nejvíc,“ líčí Michal Samir předobraz seriálového novináře, do jehož kůže se víc než měsíc usilovně dostával Filip Rajmont, aby nakonec odvedl skutečně mimořádný výkon.

 

Iveta_Filip RajmontFilip Rajmont jako bulvární novinář Pavel Novotný

Josef Rychtář Ivetu miloval

Klíčovou postavou mezi Ivetinými posledními životními partnery byl nesporně Josef Rychtář. O jeho představiteli měl režisér jasnou představu, ujasnit si ale potřeboval, kdo tento muž opravdu je. „Když jsem za Josefem Rychtářem přijel, byl jsem tam víckrát, tak jsem už věděl, že to bude David Prachař, a to jsem mu zmínil. On to tak nějak vzal na vědomí a nevyjadřoval se. Každopádně Josef Rychtář mluvil hodně, ale neměl tendenci do věcí zasahovat a obhajovat se.

Myslím, že si spousta lidí může myslet, že mi dal nalejvárnu, jak si představoval, jak má být jeho postava pojata. Já jsem obecně všechny postavy pojal tak, jak jsem je nacítil. Miloval Josef Rychtář Ivetu? Ano. Stoprocentně. Myslím si, že ji miloval opravdu horoucně. Co to znamenalo, k čemu to vedlo, jestli přesně ta jeho pomoc, kterou Ivetě nabídl a kterou ona často odmítala, byla tou správnou… Říct, že Josef Rychtář je ten, kdo může za její smrt, je šílená krátkozrakost,“ popisuje Michal Samir, jak se snažil pochopit podíl Josefa Rychtáře na osudu Ivety Bartošové.

 

Iveta_David PrachařDavid Prachař si zahrál Josefa Rychtáře, kterého si Iveta vzala v září 2013

Měla svůj osud ve svých rukou, nebo se jí úplně vymkl?

Michal Samir se setkal i se Zdeňkem Macurou a samozřejmě mnohokrát také s Ivetiným synem Arturem, její maminkou a dalšími lidmi, kteří s ní prožívali její pestrý a v posledku zoufalý život. Měla podle něj nešťastná žena vůbec někdy šanci změnit směr toho kolotoče?

„Pokud člověk není ochoten říct si o pomoc, speciálně pokud je v takto těžkém stavu, tak nemá šanci něco takového zvrátit. Já jsem konzultoval Ivetin stav s adiktology, protože se mi dostaly do rukou informace velmi jasně popisující, v jakém stavu byla. Byl jsem velmi přesně spraven o tom, jak takoví lidé uvažují. Říká se, že jako první si musí člověk uvědomit, že má problém. To je taková počáteční fáze. V těch finálních fázích, pokud člověk nemá chuť zkoušet si pomoct, už není cesta zpátky. V případě, že se budeme ptát, jestli tam byla šance na úspěch… Tam už ne,“ domnívá se režisér, že v době, kdy se Iveta pokoušela o comeback, byla již za hranicí svých možností o zvrat událostí.

„My ale sledujeme situace předtím a okolo, kdy to ještě zvrátit šlo, kdy se dal udělat ten správný krok. Myslím si, že ji ale bránila hrdost, tvrdohlavost a taková neschopnost smířit se s tím, že by byla ta, která padla na dno. Mám za to, že se ona sama, i na tom dně, viděla jinde. Že nebyla ochotna přijmout, že na nějakém dně je. Její touha vrátit se by možná ještě měla šanci na úspěch, kdyby se pohybovala v jiném světě. Možná kdyby okolo ní byli jiní lidé. Nevím, kdo by ti lidé měli být. Iveta se pořád pohybovala v jednom světě. Ve světě manažerů a promotérů, kteří byli všichni ze stejných kruhů. Dokud by tyhle kruhy neopustila úplně, tak tam podle mě šance nebyla,“ uzavírá svůj pohled na život a konec Ivety Bartošové. A dodává, že přestože byli lidé, kteří jí bezpochyby pomoct chtěli, buď to brali za špatný konec, nebo byli odmítnuti.

Někdy prostě pomoci není. Nezbývá, než otočit poslední list knihy a stejně jako Artur, Josef Rychtář, Ivetina maminka a další aktéři příběhu žít dál, i když bolestná vzpomínka nikdy nezmizí.

Zdroj: Voyo

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková