Staronová hvězda Amazonu? Jake Gyllenhaal kraluje „starým dobrým” béčkům 21. století. TV reflexe Viktora Horáka

19.04.2024

Popisek: Jake Gyllenhaal v akčním snímku Road House

Streamovací gigant Prime Video od Amazonu se rozhodl, že navrátí stará dobrá béčka na televizní obrazovky. Jedná se o takový ten typ filmů, které běžely vždy v neděli později večer, kolem desáté hodiny. Těmto filmům nevalných scenáristických kvalit kralovali drsní chlápci, většinou ze Spojených států. Filmům, které většinou běžely na Nově Cinemě, vévodili herci typu Steven Seagal, Bruce Willis, Chuck Norris, z mladších ročníků se jedná o Dwayena Johnsona nebo Jasona Stathama. Teď se po jejich boku postavil Jake Gyllenhaal, který má zkušenosti jak z charakterních rolí, tak z žánrových postav. A akcí nabušené thrillery The Covenant a Road House to potvrzují.

Není proto náhodou, že oba filmy byly natočené pro amazonskou službu Prime Video. Kinům se vyhnuly a rovnou zamířily do obývacích pokojů a ložnic předplatitelů. Je trochu škoda, že renomovaní filmaři jako je Guy Ritchie a Doug Liman vynechají příšeří kinosálů. Ale na druhou stranu se jedná přesně o ten typ snímku, který si pustíte v klidu domova, uděláte si domácí popcorn, otevřete lahváče a pohodlně se posadíte do gauče v ponožkách.

Snímek z filmu The Covenant. Foto Metro-Goldwyn-Mayer

Pozoruhodně se sešlo, že ceněný a silně vytížený herec Jake Gyllenhaal krátce po sobě uvedl válečné drama The Covenant od režiséra Guye Ritchieho a remake kultovního thrilleru Road House, který režíroval Doug Liman. Oba akční snímky mají mnoho společného, ale každý je sám o sobě osobitým dílem. Nečekejte žádnou intelektuální podívanou, ale skrz naskrz akcí, krví a pěstmi nabité záběry. Manažeři a producenti z Prime Video se rozhodli, že ovládnou filmový trh snímky, které se už netočí. Ale zájem o ně rozhodně je.

The Covenant je hutný válečný survival o americkém seržantovi Johnovi Kinleym, který jako jediný přežil masakr jednotky tálibánskými teroristy v hloubi Afghánistánu. Společně s afghánským tlumočníkem, kterému armáda USA slíbila za jeho služby zajistit vízum do Spojených států. Tlumočník nakonec zachrání seržanta, což je hlavním katalyzátorem příběhu. Následuje strastiplná a dramatická cesta zpět z USA do líhně teroristů, kde zarostlý Gyllenhaal zachraňuje muže, kterému vděčí za život. Válečný epos o poutu dvou mužů na pozadí zuřícího konfliktu, kdy nejde o velkolepé válečné scény, ale především o komorní boj osamělých vojáků a podlých teroristů. Nečekejte tanky, rakety a stovky bojovníků. Ba naopak, připravte se na boj muže proti muži, kdy se mnohem více používají ruce a nože než samopaly.

Jake Gyllenhaal a Dar Salim ve filmu The Covenant, foto Metro-Goldwyn-Mayer

Nutno ale dodat, že se jedná o výjimečný snímek v rámci filmografie režiséra Guye Ritchieho. Psychologicky křehké a drastické drama z Afghánistánu byste mezi komediálními gangsterkami a kriminálně laděnými, vtipy nabušenými snímky jako jsou Gentlemani, Sbal prachy a vypadni či Rockenrolla nečekali. Ritchie má zkrátka zlaté ruce a k čemu sedne, napíše a natočí, tak to se mění ve filmové zlato. Zatím nebyl snímek, který by nestál za to. A zde Ritchie opět dokazuje, že patří mezi nejzajímavější filmaře současnosti.

To se bohužel nedá říct o snímku Road House, který se nedávno čerstvě objevil na Amazon Prime Video. Jedná se o drsný, rvačkami a pěstními souboji narvaný thriller o osamělém boxerovi s temnou minulostí. Jake Gyllenhaal hraje v adrenalinovém remaku stejnojmenného filmu z 80. let zápasníka MMA, který bere kšeft vyhazovače ve vyhlášeném plážovém baru na Floridě. Na místě ale zjišťuje hlavní problém: o bar má zájem místní mafián a gangster, který Gyllenhaalovi vyhlásí lítý boj. Kromě toho se později, ale přece - po půlce snímku se objevuje hlavní nemesis, šílenec s tváří zápasnické hvězdy Conora McGregora.

Conor McGregor ve filmu Road House, foto Amazon Prime Video

Nejde o klasický příklad remaku, z původního filmu si tvůrci v čele s režisérem Dougam Limanem vybrali jen hlavní linii. Film je jakousi šňůrou náhodných „korálků” rvaček, bitek a pěstních soubojů mezi Gyllenhaalem a McGregorem. Kromě velmi efektně natočených rvaček, kdy se kamera proplétá akcí a chvílemi divákovi zprostředkovává pohled z první ruky jsou tu i velkolepé honičky na lodích, včetně vizuálně vděčných výbuchů a bouraček. To je ale bohužel víceméně všechno. Jinak se jedná o generický příběh zdánlivě připomínající oldschoolové westerny - s čímž ostatně pracují i samotní scenáristé Anthony Bagarozzi a Chuck Mondry. Divák ale musí uznat, že westernový základ tam opravdu je - do města přijíždí tajemný cizinec a la nový šerif, který za hrst dolarů zatočí s místními zlotřilci. A kde jinde než v baru? Až na to, že kromě prérie se připravte na první pohled klidné, ale zapadlé a kriminálníky prolezlé městečko na floridském pobřeží.

Za zmínku rozhodně stojí první střet mezi McGregorem a Gyllenhaalem v baru. Tato takřka 20minutová rvačka, plná dlouhých záběrů, rozbíjejících se půllitrů a zlámaných kostí i židlí, rozhodně stojí za to. Obě hlavní postavy, jak Gyllenhaal, tak McGregor, jsou zajímavě napsané a suverénně zahrané. Ten první se neustále usmívá, i když má v břiše zabodnutou dlouhou dřevěnou třísku. Zatímco ten druhý je vyšinutý psychopat, který je schopný všeho. A právě proto je tak zábavný. Takže na to, že se jedná o McGregorův filmový debut, tak MMA bojovník předvádí originální a osobitý výkon. Film je vhodný na pohodovou sobotu, když si dáte pár piv a uděláte domácí popcorn. Nemusíte u toho moc přemýšlet, ale příběh rychle odsýpá, režisér nabízí efektní podívanou a akcí nabité obrazy. Žádné umění, ale solidní řemeslo a dobrá zábava. Nečekejte žádné veledílo, ale zábavnou akční podívanou se stylovým soundtrackem. Je to zkrátka takový ten typ filmů, které už se v dnešní době moc netočí. Oba snímky, The Covenant i Road House, jsou takovým tím „starým, dobrým” béčkem 21. století.

QRcode