REPORTÁŽ Sobotní COMIC-CON PRAGUE 2024 byl nejinfarktovější den výročního ročníku

12.04.2024

Popisek: Comic-Con Prague 2024

FOTOGALERIE Na popkulturní akci roku spojující fans filmů seriálů, comics, her i literatury jsem se letos, 6. dubna, vypravil teprve podruhé. A opět jsem byl překvapen rozsahem celé události. Pražská O2 arena plná velkých i malých návštěvníků s rozzářenýma očima vám umožní si dosyta zavzpomínat na svá oblíbená úniková potěšení. Váhání mezi nákupem figurek ze Star Trek nebo Star Wars a pokušení zahrát si Dračí doupě, Warcraft nebo Pokémony se střídá s možností poslechnout si stovky přednášek anebo jen popovídat s podobně postiženými přáteli, kteří tu stoprocentně budou někde také. Pokud tedy na sebe nevzali podobu Vetřelce nebo Terminátora a nezakuklili se tak do svých imaginárních altereg.

Podobně jako loni jsem se osobně vypravil na akci, abych propagoval svůj vlastní projekt. Loni jsem Ďáblovu sbírku prezentoval teaserem. Letos přišla na řadu další fáze. Historky ze zákulisí natáčení. respektive jediná z nich, vždyť film ještě ani neviděl světlo Kina Lucerna, kde má mít prvního října premiéru. Hovořil jsem tedy zatím jen o našem zatčení ve Vatikánu, o kterém jsme hned po propuštění z tamní karabiniérny hned věděli, že o něj opřeme kampaň na Startovači k dofinancování vzniku naší černé vlastenecké komedie.

Stojím u vchodu s dobře zapamatovatelným číslem 33 a čekám, až budu jedním z vystavovatelů, vydavatelem žánrového časopisu XB-1 Sašou Rusevským, mimochodem kdysi předsedou zombie odborů v mém prvním filmu Choking Hazard, uveden do víru dění. Vzápětí zjišťuji, že jsem si v batůžku zapomněl boxera, a tak kovový kámoš putuje do výstavky u detektorů kovů k podobně vyhmátnutým pomůckám. Podle typů hemejřivého počtu návštěvníků v pestrých kostýmech bych tu očekával minimálně dva klingonské Bat'lethy a alespoň jeden terminátoří Colt .45 s výkonným laserovým zaměřovačem. Ale vedle několika krátkých chladných zbraní vzor Rybička, za které by vás přesto v každé druhé „vyspělé“ západní zemi zavřeli na doživotí, tu zatím příliš velký arzenál neuvízl. No nic, kámo obranná, vyzvednu si tě po akci. Tady mi stejně nic nehrozí.

Comic-Con Prague 2024, Cosplay

Jenomže hlavní nebezpečí číhá už prakticky u vchodu. Uvádí mne do infarktového stavu. Pumpička buší a vzpomínky zaplavují isocortex. Auťáky z Krotitelů duchů. Především samotný bíločervený zázrak Ecto-1! Když jsme v osmdesátkách odcházeli z kina, bylo nám jasné, že se do něj zase za pár dní vrátíme. A v uniformách. Samozřejmě nebyly ani náhodou na úrovni té, ve které si Pavel Schäfer vykračuje chodbou. Měli jsme staré olivově zelené vojenské hadry z vyřazených zásob a na rameni ručně nastříkanou nášivku s ikonicky přeškrtnutým duchem. Jestli jsme krotili duchy, tak jedině na dně pivních láhví. Přihlaste se, kdo z vás viděl svůj oblíbený film častěji, než my tehdy, když na prosecké gymnázium dorazil systém VHS. Průkopnickou činnost v oblasti české Cosplay scény snad nám GBmanům socialismus bořícím nikdo upírat nemůže. Řekl jsem upíra?

Comic-Con Prague 2024, upír zmiňovaný v textu

Původně jsem myslel, že jde o nějakého bojovného katolického kardinála, když se ten mladík s velkým rudým kloboukem, sametovém plášti a v bílých rukavičkách, vynořil. Hned jsem se k němu rozeběhl. Ztráta kostýmu preláta, který nám ve Vatikánu při natáčení Ďáblovy sbírky zabavili, je ještě stále v mé duši okradeného filmaře nezhojena. Jenže výrazná, šarlatem svítící postava neměla s církví nic společného. Šlo o cosplayera, který sem dorazil zpropagovat svého oblíbeného upíra z anime. Jejíž název jsem okamžitě zapomněl. Jednoznačný důkaz toho, že mé znalosti oblíbených současných audiovizuálních hitů korodují. Od té chvíle jsem začal hrát sám se sebou. Kolik postav proplétajících se v kostýmech mezi návštěvníky vlastně rozpoznám. Zkuste si to na fotografiích sami.

Comic-Con Prague 2024, Františka Vrbenská, Vlado Ríša

Přiznávám, že především v oblasti japonských comics jsem dost ztracen. Naštěstí se mi ještě daří poznávat své spolupracovníky, kolegy a souputníky. Vlado Ríša, toho času stále šéfredaktor pokračování časopisu Ikarie, který rok za rokem pod názvem XB-1 bojuje o přežití. Před dvaceti lety coby sošný zombie myslivec lovil hlavní hrdinku Choking Hazard. Mirek Škultéty z Byl jsem mladistvým intelektuálem změněný mocným plnovůserem k nepoznání. Respektive k poznání, a to do Čočkina ze seriálu Most, kde si tuto svou další ikonickou roli zahrál.

Josef Mikáska se svým stánkem naplněným podpisy, které po celém světě osobně roky sbírá a plní jimi své Pop Culture Muzeum Jilemnice. Díky němu už vím, jak vypadá autogram Agathy Christie.

Comic-Con Prague 2024, Lucie Lukačovičová, Petr Macek

Františka Vrbenská, se kterou jsme kdysi rozvíjeli příběh mého srdcového projektu Jan Žižka a která sem přišla dle vlastních slov rovnou z kapaček představit knihu povídek Andělé a démoni. Patrně ji podepřeli ti první. Fantasy spisovatelka Lucie Lukačovičová, se kterou jsme přiložili ruku k dílu záchrany tradiční podoby Ježíška.

Ale našel jsem i potenciální spolupracovníky nové. V jednom ze stánku představoval svou platformu Literary Universe její zakladatel Jan Dvořák, který vystudoval informatiku jen proto, aby se mohl věnovat své vášni stavby literární světů pro začínající i zkušené spisovatele. Zápal a výdrž ctím, nabídl jsem mu pár povídek ze série COVID WARS (čtěte ZDE) a pro jistotu ho vzal i představit k literárním časopisům typu Pevnost.

Samozřejmě nutno zmínit i celebrity všeho druhu, se kterými se buď můžete setkat náhodou. Jako se mi to málem povedlo s Davidem Nyklem, kanadským hercem českého původu, který je dnes známý především jako Dr. Radek Zelenka z televizního seriálu Stargate Atlantis. Literárně činným novinářem, autorem knih jako Sherlock Holmes & Golemův stín, Petrem Mackem, spisovatelem akce Františkem Kotletou vulgo Leošem Kyšou, či samotným multitalentem, slovutným Františkem „Fuxoft“ Fukou. Nebo na vás za peníze počká se společným focením Chris Barrie, britský herec, neboli Arnold Rimmer ze seriálu Červený trpaslík. Nemluvě o T-1000 Robertu Patrickovi eventuálně dallasovském Patricku „Bobby Ewing“ Duffym. Už podruhé do Prahy dorazil Darryl Revok, vražedný telepat, ztvárněný nezapomenutelným a po prodělané rakovině k nepoznání proměněným Michaelem Ironsidem. Rozhovor s ním si časem přečtete v rubrice Nezapomenutelní.

Comic-Con Prague 2024, Ecto - 1

Také letošní ročník akce naplnil slova jednoho z jeho otců zakladatelů, programového ředitele festivalu Václava Pravdy, která zhruba takto pronesl při zahájení prvního ročníku: „Moc se těšíme, že představíme fanouškům výrazné a známé herce, herečky, komiksové autory, spisovatele a jiné vzácné hosty.“ Na Václava jsem jen zpovzdálí zamával skrz pootevřené dveře jeho kanceláře, protože sám vím, jaké nasazení si každá podobná akce žádá. To on je pro mne už od dob Festivalu Fantazie v Chotěboři, kterým s organizací podobných akcí začínal, jedním z hlavních superhrdinů setkání milovníků žánrových podob kultury převzaté akce Comic-Con Prague.

Pátý díl ságy jménem – dejte dítěti v sobě prostor alespoň jednou za rok se projevit – skončil. A já tak trochu doufám, že v průběhu toho příštího se tu budou potloukat postavy v kostýmech sektářů z mé Ďáblovy sbírky. A pokud ne, tak si zase udělám selfíčko s nějakým tím GBmanem. Protože Krotitelé duchů tu budou navždy.

Vložil: Marek Dobeš