Lež, ani se nehni, diváku aneb Jak Moravec s Novákovou upletli bič ze slunečních paprsků. TV glosář Ely Novákové

07.04.2024

Popisek: Jadranská riviéra, slunce, pohodlné hotely… Na letní dovolenou nejvíc Čechů opravdu míří do Chorvatska, takže jim to nejspíš bylo třeba důrazně připomenout. Koukat se na tuhle seriálovou reklamní kampaň ale prostě nedá.

Dejte mi tři náhodná slova a rozepíšu z nich televizní seriál. Takhle nějak asi vznikl nejnovější primácký rychle vykvašený kousek Lež na pláži. Jestli se tam leží nebo lže, případně obojí, to se nedovíte, stejně jako nezjistíte, jak někdo mohl tuhle slátaninu pustit do výroby.

Když Prima šlápne vedle, není to lehké zaškobrtnutí, ale rovnou zlomená noha. Pokud jste věřili, že nic horšího než Eliška a Damián už nemůže přijít, v posledních týdnech je nám dokazováno, že pomyslné dno je pořád ještě daleko. Prima k němu skoro doplula v Zalez do spacáku, ale v Lež na pláži na něj konečně narazila natvrdo. Tedy doufejme, protože jestli nás čeká něco ještě horšího, pak už se musíme vydat potápět do Mariánského příkopu.

Komedie se nedaří

Je zvláštní, že v terénu, kde se komediím vždycky dařilo a nemusely být nijak geniální, divák je ochotně konzumoval a konzumuje, směje se a odchází z kina nebo od televizní obrazovky očištěn blahodárným smíchem, se někomu v tomto oboru tak zásadně nedaří. Chrlení komedií romantických i komunálních je sice kvalitativně značně nevyvážené, přesto většinou divácky vděčné. Když vsadíte na dobré herce, dáte jim zažít nějakou tu kuriózní situaci a do úst vložíte několik dobrých hlášek, divák to většinou zhltne i s navijákem.

Jenže pozor, zas tak jednoduché to není. Pořád totiž platí, že vtip může být dobrý, průměrný a také úplně blbý. To poslední bohužel dokazuje Prima divákům na plné pecky. Možná to bude tím, že se tak urputně snaží vymyslet na dobře probádaném poli něco nového, že zapomíná na ona tři základní pravidla – dobrá situace, dobré hlášky, dobrý herec. Pokud se v Elišce a Damiánovi alespoň v okrajových rolích občas mihl herec, který dokázal rozehrát situaci k pobavení diváka, pak v Zalez do spacáku, a zejména v posledním opusu Lež na pláži se procento úspěšně zacíleného a rozehraného vtipu snížilo na hodnotu, blížící se nule. A to je prostě průšvih.

Lež na pláži 1

Další seriálová rychlokvaška, která se nepovedla. Dívčí trio Josefína Prachařová, Rozálie Prachařová a Sofie Frida Höppnerová je sice půvabné, jeho protějšek Radek Melša, Daniel Kadlec a Filip František Červenka poněkud praštěné, ale jinak – kde nic, tu nic. Bohužel.

Nové tváře jsou fajn, ale musí se s nimi pracovat

Sandra Nováková a Vojtěch Moravec nejsou v oboru komedií žádní začátečníci. Jejich společné komedie Matky a Hádkovi jsou sice plné okoukaných klišé, pořád ale přeskakují laťku na úrovni vítěze řekněme krajského přeboru. Tentokrát se ovšem pustili do tolika rizik, že rázem spadli do školní ligy, v níž o talent ve skoku do výšky nezavadíš. Zřejmě se domnívali, že naservírovat divákům sadu mladých začínajících herců a poslat je do sluncem zalitého, permanentně mejdanového prázdninového Chorvatska bude stačit. Nebo se prostě po zkušenosti se seriálem Na vlnách Jadranu rozhodli, že užít si pláží, a ještě při tom vydělat peníze za seriál je vlastně skvělý zážitek, tak proč rychle něco nenapsat, neuplácat a nevyrobit.

Že dostali zelenou od Primy, je na pováženou, ale dramaturgie této televize evidentně bere, co se namane, aniž by se nad kvalitou látky příliš zamýšlela. Námět o třech ajťácích, kteří se díky své mladické naivitě dostanou do hledáčku internetové mafie a prchají před ní až na kraj světa – tedy do malého chorvatského městečka s jedním luxusním hotelem, se zřejmě zdál ne úplně okoukaný, možná až originální, takže Prima po něm skočila. Přidat ke třem výlupkům všeho ajťáctví tři dlouhonohé krásky, pracující v onom hotelu, už by mělo vydat na slušnou porci zápletek, romantiky, mladistvého řádění a naivních přešlapů, takže vlastně by mohlo jít o slušnou zábavu.

Mohlo. Jenže to by Sandra Nováková musela na scénáři pracovat mnohem déle, poctivěji a pod vedením dobrého dramaturga. To se nestalo, a tak vznikl polotovar, se kterým si neporadil ani rutinér Vojtěch Moravec, natožpak skupina nezkušených herců. Ti to celé pojali jako jeden testovací mejdan na pláži a marno mluvit o tom, kdo z nich je talentovanější nebo přitažlivější, celá ta parta šesti mladých herců se hodila do pohody a jela si bláznivou jízdu, která nemá hlavu ani patu.

Lež na pláži_Nováková

Sanra Nováková má sice postavičku jako lusk, coby zpovykaná zlatokopka toho ale moc před kamerou nepředvádí. V chorvatském pokračování loňského seriálu Pod hladinou na její policistku Alici Jiráskovou kolegové už jen vzpomínají, takže to vypadá, jako by si chtěla natáčení u moře také konečně naplno užít.

Radek Melša, Daniel Kadlec a Filip Červenka sice hrají každý trochu jiný typ počítači posedlého mladého muže, bližší charakterotvorba postavám ale chybí. Navíc jejich snaha ukrýt se pod cizími jmény brzy působí zmateně i na diváka, kterého přestane bavit pátrat, kdo je tady vlastně kdo, když ani oni sami se v tom nevyznají. Tři mladé krásky v podání Rozálie Prachařové, Jozefíny Prachařové a Sofie Höppnerové, operující za barem, na recepci a v animačních programech hotelu, jsou už čistě dlouhonohá a dlouhovlasá stafáž. Dívky měly naplňovat nespíš linii sirén, vábících tři praštěné kluky do osidel lásky natolik, že zapomenou na to, že prchají před mafií i policií. Jenže jsou to jen tři hezké obrázky bez motivací, které by je trochu víc rozlišily a daly herečkám možnost něco zahrát. Dialogy plné klišé, kostrbaté, situace bez nápadu a point, tady se talent moc neprojeví.

Sandra Nováková si napsala roli manželky majitele hotelu, přičinlivé zlatokopky, tak, aby nemusela hrát nic, jen se občas zavlní a předvede se v letních lehounkých hábitech. Taťka byznysman v podání Martina Trnavského je unavený starší pán, těžko věřit, jak se mu podařilo vydělat tak velké peníze, že si může dovolit hotel v Chorvatsku a náročnou mladou manželku. A mafiáni Miroslav Etzler a Radim Novák, to už je totální koupání se v nudě ze všeho možného okopírovaných figur. Chtělo by se říct – chudáci herci, jenže mladí i staří, všichni role přijali a odpráskli, nejspíš nelitují toho podivného třítýdenního mejdanu natáčení, a tak proč je litovat. Každému, co mu patří – za tohle si přízeň diváků rozhodně nevyslouží.

Lež na pláži 2

Pohodlný hotel sice působí trochu lépe, než prapodivný kemp u Ohře v Zalez do spacáku či ateliérové kulisy Elišky a Damiána, prokletí napohled laciných seriálových „rychlovek“ ale zůstává

Barmanem snadno a rychle

Celý příběh je postavený na hlavu. Místo abychom sledovali, jak extrémně šikovní mladí programátoři hledají a nacházejí skvělé kličky a vychytávky ve světě sítí, jsou postaveni do situace, kdy musí předvést barmanské dovednosti, protože právě za barmany, přihlášené do soutěže, která se v hotelu odehrává, se vydávají. Sklenicí se přes noc točit nenaučíš. Ajťáci se snadno a rychle barmany nestanou, zato jim hoří uši a holkám se zapalují lýtka. Honičky s mafiány klesají na úroveň špatné grotesky a celá tahle mela končí jako jeden velký seriálový trapas. Diváci po dvou dílech obecně Lež na pláži zavrhují a Prima bude zase jednou ráda, až se za osmým dílem zavře voda.

Zdroj: FTV Prima