Markovičův kanibal Hojer, brilantní mrknutí směrem k americkému kultovnímu Temnému případu. TV reflexe Viktora Horáka

22.03.2024

Popisek: Petr Lněnička jako legendární kriminalista Jiří Markovič

„Co se stane, když zlu nastavíte lidskou tvář?” Televizní minisérie Metoda Markovič: Hojer reflektuje příběh nejznámějšího československého sériového vraha a kanibala, který na přelomu 70. a 80. let zabil pět a možná i více žen. Seriál scenáristy Jaroslava Hrušky a režiséra Pavla Soukupa vypráví o prapodivném vztahu legendárního kriminalisty Jiřího Markoviče a psychopatického zabijáka a sexuálního devianta Ladislava Hojera. Webseriál přibližuje tvrdou realitu policejní práce v ČSSR a zabývá se také dalšími nechvalně proslulými kriminálníky.

Minisérie Metoda Markovič: Hojer od novácké videotéky Voyo nese poditul „Co se stane, když zlu nastavíte lidskou tvář?” a vypráví skutečný příběh muže, který se díky své metodě stal kriminalistickou legendou. „Seriál podle případů kriminalisty Jiřího Markoviče se zaměřuje především na jeho výjimečný vztah se sériovým vrahem Ladislavem Hojerem. Skutečný příběh muže, který se díky své metodě stal kriminalistickou legendou. Bez příkras ukazuje reálnou policejní práci v tehdejším ČSSR. Odehrává se v několika časových rovinách a na pozadí nejděsivějších vražd 70. a 80. let,” uvádí Voyo.

Tvůrci seriálu Pavel Soukup, Jaroslav Hruška a Tomáš Hruška scénář s Jiřím Markovičem (druhý zleva) hojně diskutovali.

Za šestidílným seriálem Metoda Markovič: Hojer stojí vycházející režisérská hvězda Pavel Soukup a bratrské tvůrčí duo - scenárista Jaroslav Hruška a producent Tomáš Hruška. Ponurá, šedavá, temná a tísnivá podívaná servíruje hlavní dějový oblouk o prvním československém kanibalovi Ladislavu Hojerovi. Ústřední příběhová linie je ale „rozmělněná” šesti epizodními příběhy, které reflektují méně známé případy legendárního kriminalisty.

Seriál, jehož největším přešlapem je lehce přihlouplý a poměrně zašmodrchaný název, je zahalený do pošmourné atmosféry 70. a 80. let tvrdého socialismu. Brutalistní budovy, špinavé ulice, zakouřené kanceláře, obloha bez slunce a nad tím vším se vznáší soumrak sadistických vrahů, krutých domácích násilníků, psychopatických pedofilů a titulního kanibala, který se přiznal k pěti vraždám v ČSSR. Soukup, který režíroval prestižní cenou Emmy oceněný seriál #martyisdead a filmové pokračování #annaismissing, diváky přenáší do chladné a beznadějné atmosféry dusivého komunismu, který je plný cigaretami přetékajících popelníků, krvavých mordů a stísněných panelákových bytů.

Trojici kriminalistů ztvárnili Adam Mišík, Václav Neužil mladší a Petr Lněnička.

Petr Lněnička a Petr Uhlík převádí herecký koncert v tuzemských televizních vodách více než nezvyklý. Toxický vztah mezi vyšetřovatelem Jiřím Markovičem a psychopatickým vrahem Ladislavem Hojerem místy připomíná až nezdravý vztah otec-syn. A jak tvůrci, tak diváci si kladou logickou otázku: „Máme se chovat ke zločinci jako k sobě rovnému?” Podle Markoviče, který do své smrti zarputile odmítal trest smrti, to je samozřejmost. Otázkou další - a návaznou - je, jestli to tak je správně? Opravdu může vyšetřovatel zdánlivě nahradit „otce” sériového vraha, i když moc dobře ví, že ten, který sedí na druhé straně, znásilnil 25letou dívku, poté jí zabil a snědl její ňadro s křenem a hořčicí? Je morálně správné, lobbovat za mírnější trest než je oběšení? To už je na každém divákovi, jaký úhel pohledu zaujme.

Rozhodně se ale sluší říct, že si novácká videotéka Voyo zaslouží uznání za to, že dala zelenou takovému projektu. Nesmíme zapomenout na režiséra Soukupa a scenáristu Hrušku, kteří strávili dny rešeršemi a poctivým zkoumáním historických pramenů a podařilo se jim vystihnout jak dobu tuhého socialismu, tak duše chladnokrevných zabijáků.

Petr Uhlík jako vrah Ladislav Hojer

Pokus o československý Mindhunter a Temný případ

Kriminálka v lecčems pomrkává na západní vzory jako je Temný případ nebo Mindhunter: Lovci myšlenek. Tísnivou a depresivní atmosférou připomíná masterpiece Nica Pizzolatta a Cary Joji Fukunagy, včetně titulní kriminalistické dvojice, kterou ztvárnil Lněnička a Václav Neužil se sympatickým mladíkem v zácviku Adamem Mišíkem. Mindhunter se zase projevil v pasážích vyšetřování a uhrančivým zpracováním vztahu mezi zločincem a detektivem. Za pozornost také stojí kamera a celkově obrazové, audiovizuální pojetí. Kamerové ztvárnění Ondřeje Belicy je plné zajímavých a neobvyklých kompozic, rakurzů a úhlů kamery. Tvůrci se nebojí komponovat až radikálním a nekonvenčním způsobem, kdy „uřezávají” postavám těla a na druhou stranu se blíží k postavám více než na dosah. Vše v šedavých, namodralých a zelenkavých barvách. Podloženo atmosférickou hudbou, která skrývá jak „provařené” šlágry tehdejší doby, ale také jak intimní, tak epičtější vážnou hudbou.

Za připomínku také stojí fenomenální Sarah Haváčová, která ztvárnila part Markovičovy manželky. Decentně, intimně a citlivě. Je to normální žena a milující matka a manželka, která za svým mužem stojí v jakémkoliv případě. Ale vše má své hranice. Když už značně poblouzněný Markovič chce vzít kanibala na kávu k sobě domu, tak si manželka dokáže „dupnout.” Výbornou roli měl také Vojtěch Kotek, který ztvárnil inteligentního sadistu Tekverka, jenž se v mnohém podobá Kotkově postavě v minisérii Guru, která je dostupná také na Voyu.

Michal Isteník a Vojtěch Kotek

Mimořádně povedená krimisérie Metoda Markovič: Hojer je naprostým zjevením na poli českého filmu. Nejspíš o lecčems vypovídá fakt, že je to dlouhodobě vyvíjená série se silným zázemím v televizi Nova a videotéce Voyo. Sérii prakticky není co vytknout. Herecké obsazení a výkony jsou suverénní a téměř bezchybné - především uhrančivý výkon Petra Uhlíka v roli psychopatického kanibala je znepokojivý, ale geniální. Včetně poslední sekvence, kdy se titulní vrah vydává na svoji poslední cestu. Temně znepokojivý a drsný příběh v kombinaci s atmosférickým vizuálem, originální režií a lákavým námětem rozhodně stojí za vaši pozornost.

QRcode