Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Případ, který přinutil policisty pracovat a myslet aneb Jak Stodolovi změnili českou kriminalistiku. Glosář Ely Novákové

17.03.2024
Případ, který přinutil policisty pracovat a myslet aneb Jak Stodolovi změnili českou kriminalistiku. Glosář Ely Novákové

Foto: Se svolením TV Nova (stejně jako snímky v článku)

Popisek: Scénárista, režisér a moderátor Miroslav Vaňura při natáčení dokumentární série Případ Stodolovi

Hned poté, co jsme sledovali Metodu Markovič: Hojer a v ní obdivovali herecké výkony zejména Petra Lněničky a Petra Uhlíka v souboji geniálního vyšetřovatele a masového vraha, nachystalo Voyo úplně jiný pohled na českou kriminalistiku. Otřesný případ manželů Stodolových, kteří vraždili staré lidi, nám nabízí v tentokrát v precizní dokumentární rekonstrukci.

Kolik různých pohledů mohou filmaři zpracovat při sledování reálných případů, jsme ostatně viděli i na Primě, která vysílá sérii Bez lítosti. V ní na doživotí odsouzení vrazi mluví na kameru ve vězení a rekapitulují své hrůzné činy i životy po odsouzení. Práci Jiřího Markoviče uvidíme znovu v dramatizaci případu spartakiádního vraha. Případ manželů Stodolových zahýbal celospolečenským myšlením natolik, že Mirek a Dana Vaňurovi usoudili, že si žádá poctivý sběr materiálu a dokumentární metodu. Považovali to za jediný možný přístup, aby dokázali popsat, jak hrůzný případ ovlivnil poněkud uspanou každodenní občanskou ostražitost, a především nepořádnou práci řadových policistů.

Sběr materiálu a rekonstrukce událostí

Dokumentaristé Mirek a Dana Vaňurovi připravovali sérii Případ Stodolovi několik let. Ponořili se do spisů z vyšetřování i soudu, ale vydali se i za výpověďmi lidí z okolí Jaroslava a Dany Stodolových. Snažili se postupně rozkrýt, proč se vraždy seniorů staly pro policisty noční můrou, jak bylo možné, že tak dlouho nikdo na podezřelá úmrtí ve Slavošově nereagoval. Odborným průvodcem celou kauzou je Mirkovi Vaňurovi v seriálu královéhradecký policejní operativec Jan Lomnický. Právě on poukazuje na chyby, které se v policejní práci staly, a na to, jak se po uzavření případu změnila policejní práce.

 

Případ Stodolovi_Dana Vaňurová

Dana Vaňurová s operativci Josefem Lottesem a Janem Žerovnickým

Stovky otevřených úmrtí

Po roce 2000 bylo běžnou praxí, že k nevyjasněným úmrtím byl povoláván pouze místně příslušný policista a běžně sloužící lékař. Při rychlém ohledání se tak stalo, že úmrtí seniorů ve Slavošově byla uzavřena jako sebevraždy. Rozkrytí případu Stodolových ovšem vyvolalo rychlou reakci nejvyšších policejních složek. Policejní prezident nechal znovu přešetřit stovky nejasných úmrtí a výsledkem je, že nyní ke každému takovému úmrtí musí být povolán speciální kriminalistický tým a forenzní specialista.

Nedbalost řadových policistů nebyla stíhána, nicméně celá policie byla postavena před fakt, že povrchní přístup k práci může vést k událostem tak tragickým, jako bylo osm dokázaných vražd manželů Stodolových. Ti by možná nikdy nebyli odhaleni, kdyby rádius nerozšířili mimo svůj kraj. Teprve když došlo k vraždě ve východočeském Brněnci, zareagovala tamní policie a odmítla případ uzavřít jako sebevraždu. Stopa vedla jednoznačně k Jaroslavu Stodolovi a díky tomu se nakonec znovu vyšetřovala i podezřelá úmrtí ve Slavošově.

Osm vražd pro peníze

Jaroslav Stodola ovšem s největší pravděpodobností nebyl iniciátorem zabíjení seniorů. Vše naplánovala jeho žena Dana a ta ho také k vraždám postrčila. Nikdy jí nešlo o nic jiného než o snadno získané peníze. Jaroslav sice byl zlodějíček, po posledním trestu by ale možná sekal latinu. Stačilo mu vydělat si na jídlo a pivo v hospodě, a to zvládl, protože práce se neštítil. Pak ovšem potkal Danu, která si ho omotala kolem prstu a nakonec ho přiměla ke spolupráci na loupežných vraždách. Lhostejnost k životu starých lidí byla jednou z jejích základních vlastností, ničeho nelitovala a nejspíš dodnes nelituje. Lidská zrůda, jenže také mazaná manipulátorka, schopná vloudit se starým lidem do domácnosti a získat si jejich důvěru.

 

Případ Stodolovi_Mirek Vaňura_Kamil Meluzín

Mirek Vaňura s kameramanem Kamilem Meluzínem při natáčení v Brněnci na Svitavsku

Napínavé pátrání

„Sérii jsme pojali jako opravdové pátrání, a proto se natáčecí den podobal práci kriminálky. Často s námi přímo pátral i operativec a můj dobrý kamarád Honza Lomnický,“ říká Mirek Vaňura a jeho žena Dana Vaňurová, která stojí za režií, scénářem i dramaturgií, jej doplňuje: „Bylo to opravdu náročné, chtěli jsme, aby to především bylo co nejvíc pravdivé. Jak ze strany policie, tak i lidí, kteří to zažili. Ani pro jednu stranu to nebylo jednoduché, a tak jsme si opravdu prožili hodně stresových situací. Ale to k tomu patří, je to kriminalistika a pohybujete se na hodně citlivém poli.“ Přestože se jedná o dokumentární rekapitulaci, pětidílné sérii rozhodně nechybí napětí. Ponořit se do rozkrytí pozadí vražd a definování osobností vrahů prostřednictvím výpovědí lidí, kteří se s nimi potkávali, je totiž napínavé samo o sobě.

Jde především o prevenci

Na rozdíl od dramatických kriminálních seriálů zde bohužel nemůže na konci přijít úlevná katarze. Případ je totiž stále natolik varující, že ho série nedokáže v očích diváků jen tak uzavřít. Mnohem víc funguje jako varování, prevence. Ostatně o to také tvůrcům šlo. „Jeden z důvodů, proč jsme tuto dokumentární sérii natočili, je prevence,“ vysvětluje Mirek Vaňura, proč se s manželkou pustil do tak náročné práce. „Kéž bychom si všichni uvědomili, jak vlastně lehké to Stodolovi měli. Kéž by si staří lidé uvědomili, že není dobré každému důvěřovat. Kéž bychom si my ostatní uvědomili, jak je důležité to našim babičkám a dědečkům opakovat a bavit se s nimi o tom. Řešíme, že si málo povídáme se svými dětmi, a je určitě dobře, že se to snažíme změnit. Ale stejně tak bychom se měli zajímat o své seniory, kteří už této době tolik nerozumějí. A je jedno, jestli je mohou ohrozit pochybní prodejci čehokoliv, kteří u nich zazvoní u dveří, nebo šmejdi, kteří je ohrožují přes internet a telefony. Dlužíme jim to. A kéž by to všem, kteří se na sérii Případ Stodolovi podívají, došlo. Snažíme se, aby všechny naše projekty, kde spolupracujeme s policií, měly v sobě prevenci.“

Zdroj: Voyo

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková