Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sucho aneb Český venkov v koncích? Filmová reflexe Viktora Horáka

01.03.2024
Sucho aneb Český venkov v koncích? Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Bontonfilm (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Martin Pechlát ve snímku Sucho

Nejnovější snímek Bohdana Slámy Sucho vstoupil do kin v době, kdy se celá Evropa otřásá pod návalem zemědělských blokád. Je proto více než příznačné, že Sucho se zaobírá problematikou tuzemského venkova a farmářů zvlášť. Sláma načrtává venkovské drama, jenž v lecčems připomíná moderní variaci na Romea a Julii z Moravského Toskánska. Režisér zde vkládá naději do mladé generace a připomíná důležitost přístupu do krajiny.

Klání mezi dvěma klany jihomoravských „Monteků a Kapuletů” se odehrává ve vizuálně vděčné krajině Moravského Toskánska. Rodina malého farmáře Josefa (Martin Pechlát) hospodaří na skromném políčku s domkem, kde není zavedena elektřina a děti mají přísně zakázáno používat mobilní telefony. Třou bídu s nouzí, stavení i zahrada jsou v otřesném stavu, rodině viditelně chybí peníze a dostaví se i zdrcující nemoc. Zatímco druhá rodina velkozemědělce Viktora (Marek Daniel) vlastní rozsáhlé pole v regionu a zaměstnává takřka půlku vesnice. Viktorova rodina si dopomohla k majetku také díky privatizaci v 90. letech a jelikož podniká ve velkém, tak se nebojí tvrdých praktik. To je trnem v oku Josefově, který své děti vede k tomu, aby proti velkozemědělcům bojovali.

 

Martin Pechlát a Dorota Šlajerová

Ostatně hned první záběry dokazují, že film se vyrovná svému jménu: vyprahlá pole, uschlé slunečnice, mrtvá srna a včely a slabé čůrky vody, které se linou suchou zeminou. Snad závan naděje? Nebo příliš pozdní pomoc? Jedno je ale každopádně jisté - Slámova podívaná není pro každého, a rozhodně to není mainstream. Přesto si tam ale divák najde od „všeho trochu”: kromě přiblížení alternativního farmaření blízko k přírodě, kdy se Josef snaží žít jako moderní hippie nebo domorodec, který si vše obstará, vypěstuje a udělá sám. Nezávisle a sám sobě pánem. Kromě toho se dostaneme také k tématu chemizace českých polí, drastickému chovu prasat či divokému přístupu k zavlažování půdy.

Sucho funguje jako sociální sonda do hlubin českého venkova, ale od kravínů a traktorů se dokáže i vzdálit. Slámův film reflektuje také v poslední době čím dál rozšířenější protesty ekologických aktivistů. Skrze postavu Josefovy dcery Žofie (začínající Dorota Šlajerová) a Viktorova syna Míry (vycházející herecká hvězda Tomáš Sean Pšenička) se dostáváme do prostředí těchto „klimateroristů”, kteří žijí protesty. Demonstrují ve vládních budovách a institucích, lepí se k silnici a žijí ve squatech v přesvědčení, že dělají tu správnou věc pro záchranu planety. Na pozadí těchto peripetií se vyvíjí letní love story mezi Mírou a Žofií. Míra přijíždí do vesnice z pražských studií a je konfrontován se svým despotickým dědečkem a místním agrobaronem, kterého kongeniálně hraje Bolek Polívka. Jeho postava je jakousi obdobou dallaského naftaře, který se pro barel ropy navíc neštítí takřka ničeho.

 

Marek Daniel a Tomas Sean Pšenička

Český Bonnie a Clyde

I přes nelibost svého otce Viktora si Míra začíná s Žofií románek, jenž je plný odboček a výmolů. Zatímco Míra je klidný, hodný a sečtělý kluk, tak Žofie je plná nespoutané energie, divokosti a vášně. Chce vypadnout z vesnice a zažít něco nového, formujícího. Zároveň provokuje Míru a nastavuje mu zrcadlo, kde on sám vidí, že je „chcípák a srab”. Nakonec se dvojice vydává na cestu do neznáma ve jménu „záchrany planety” a připojují se k demonstrujícím ekologickým aktivistům. Tato cesta má ale dalekosáhlé důsledky, které ani jeden z milenců nečekal. Tento motiv měl našlápnuto k příběhu á la Bonnie a Clyde po česku, ale nakonec prapodivně končí jako zbrklé a neuvážené fiasko, kdy naivní a zaslepená holka z Moravy narazí. Jestli se vrátí, nebo ne, již nebudu prozrazovat, ale žádné velké překvapení se nekoná.

Zakončení příběhu je víceméně očekávané a standardní. Po tragické události, která končí smrtí milované osoby, dochází ke smíření dvou rodů. Omlouvám se za spoiler, ale není to nic překvapivého. Rody se usmíří, podají si ruce, a nakonec začne i pršet. Na troud vyschlá krajina vzápětí zezelená a blahodárný déšť zaplaví celou Moravu. Škoda tohoto kýče na konci. Sucho je příjemným snímkem, který kombinuje poslední dobou čím dál aktuálnější a výsostně politické téma s vděčnou love story ve stylu nejznámějšího shakespearovského dramatu. Bohdan Sláma nám přináší podnětný příběh k zamyšlení. A to je v současném českém filmovém světě věc, která se vidí málokdy. A už jenom kvůli tomu, že se divák zamyslí ať už nad problémy tuzemských sedláků nebo nesmyslnými ekoaktivisty, tak je to dobře.

 

QRcode

Vložil: Viktor Horák