Sucho aneb Český venkov v koncích? Filmová reflexe Viktora Horáka
01.03.2024
Foto: Bontonfilm (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Martin Pechlát ve snímku Sucho
Nejnovější snímek Bohdana Slámy Sucho vstoupil do kin v době, kdy se celá Evropa otřásá pod návalem zemědělských blokád. Je proto více než příznačné, že Sucho se zaobírá problematikou tuzemského venkova a farmářů zvlášť. Sláma načrtává venkovské drama, jenž v lecčems připomíná moderní variaci na Romea a Julii z Moravského Toskánska. Režisér zde vkládá naději do mladé generace a připomíná důležitost přístupu do krajiny.
Klání mezi dvěma klany jihomoravských „Monteků a Kapuletů” se odehrává ve vizuálně vděčné krajině Moravského Toskánska. Rodina malého farmáře Josefa (Martin Pechlát) hospodaří na skromném políčku s domkem, kde není zavedena elektřina a děti mají přísně zakázáno používat mobilní telefony. Třou bídu s nouzí, stavení i zahrada jsou v otřesném stavu, rodině viditelně chybí peníze a dostaví se i zdrcující nemoc. Zatímco druhá rodina velkozemědělce Viktora (Marek Daniel) vlastní rozsáhlé pole v regionu a zaměstnává takřka půlku vesnice. Viktorova rodina si dopomohla k majetku také díky privatizaci v 90. letech a jelikož podniká ve velkém, tak se nebojí tvrdých praktik. To je trnem v oku Josefově, který své děti vede k tomu, aby proti velkozemědělcům bojovali.
Martin Pechlát a Dorota Šlajerová
Ostatně hned první záběry dokazují, že film se vyrovná svému jménu: vyprahlá pole, uschlé slunečnice, mrtvá srna a včely a slabé čůrky vody, které se linou suchou zeminou. Snad závan naděje? Nebo příliš pozdní pomoc? Jedno je ale každopádně jisté - Slámova podívaná není pro každého, a rozhodně to není mainstream. Přesto si tam ale divák najde od „všeho trochu”: kromě přiblížení alternativního farmaření blízko k přírodě, kdy se Josef snaží žít jako moderní hippie nebo domorodec, který si vše obstará, vypěstuje a udělá sám. Nezávisle a sám sobě pánem. Kromě toho se dostaneme také k tématu chemizace českých polí, drastickému chovu prasat či divokému přístupu k zavlažování půdy.
Sucho funguje jako sociální sonda do hlubin českého venkova, ale od kravínů a traktorů se dokáže i vzdálit. Slámův film reflektuje také v poslední době čím dál rozšířenější protesty ekologických aktivistů. Skrze postavu Josefovy dcery Žofie (začínající Dorota Šlajerová) a Viktorova syna Míry (vycházející herecká hvězda Tomáš Sean Pšenička) se dostáváme do prostředí těchto „klimateroristů”, kteří žijí protesty. Demonstrují ve vládních budovách a institucích, lepí se k silnici a žijí ve squatech v přesvědčení, že dělají tu správnou věc pro záchranu planety. Na pozadí těchto peripetií se vyvíjí letní love story mezi Mírou a Žofií. Míra přijíždí do vesnice z pražských studií a je konfrontován se svým despotickým dědečkem a místním agrobaronem, kterého kongeniálně hraje Bolek Polívka. Jeho postava je jakousi obdobou dallaského naftaře, který se pro barel ropy navíc neštítí takřka ničeho.
Marek Daniel a Tomas Sean Pšenička
Český Bonnie a Clyde
I přes nelibost svého otce Viktora si Míra začíná s Žofií románek, jenž je plný odboček a výmolů. Zatímco Míra je klidný, hodný a sečtělý kluk, tak Žofie je plná nespoutané energie, divokosti a vášně. Chce vypadnout z vesnice a zažít něco nového, formujícího. Zároveň provokuje Míru a nastavuje mu zrcadlo, kde on sám vidí, že je „chcípák a srab”. Nakonec se dvojice vydává na cestu do neznáma ve jménu „záchrany planety” a připojují se k demonstrujícím ekologickým aktivistům. Tato cesta má ale dalekosáhlé důsledky, které ani jeden z milenců nečekal. Tento motiv měl našlápnuto k příběhu á la Bonnie a Clyde po česku, ale nakonec prapodivně končí jako zbrklé a neuvážené fiasko, kdy naivní a zaslepená holka z Moravy narazí. Jestli se vrátí, nebo ne, již nebudu prozrazovat, ale žádné velké překvapení se nekoná.
Zakončení příběhu je víceméně očekávané a standardní. Po tragické události, která končí smrtí milované osoby, dochází ke smíření dvou rodů. Omlouvám se za spoiler, ale není to nic překvapivého. Rody se usmíří, podají si ruce, a nakonec začne i pršet. Na troud vyschlá krajina vzápětí zezelená a blahodárný déšť zaplaví celou Moravu. Škoda tohoto kýče na konci. Sucho je příjemným snímkem, který kombinuje poslední dobou čím dál aktuálnější a výsostně politické téma s vděčnou love story ve stylu nejznámějšího shakespearovského dramatu. Bohdan Sláma nám přináší podnětný příběh k zamyšlení. A to je v současném českém filmovém světě věc, která se vidí málokdy. A už jenom kvůli tomu, že se divák zamyslí ať už nad problémy tuzemských sedláků nebo nesmyslnými ekoaktivisty, tak je to dobře.

Vložil: Viktor Horák