Sebestředný cukrář Maršálek, opožděné Vánoce a chemická laborka v kuchyni. TV glosář Ely Novákové

25.02.2024

Popisek: Porotce Josef Maršálek je coby cukrářská hvězda poněkud sebestředný, diváci ho ale přesto milují

Česká televize zaznamenává v poslední době úspěch u diváků nejen hranými pořady, ale i nejrůznější zábavou. Karel Šíp a jeho Všechnopárty tradičně kralují pátečním večerům, to je ale při chudobě nabídky ostatních kanálů celkem pochopitelné. Nečekaný je spíš mimořádný úspěch sladké až přeslazené soutěže Peče celá země.

Kulinářské soutěže diváky baví, přestože by se dalo říct, že jejich potenciál se dávno vyčerpal a ničím novým nás nemůžou překvapit. Podstatné tedy nejspíš je, že Češi jednak rádi šmírují cizí soukromí v kuchyních i jídelnách, a tak Prostřeno hned tak sledovat nepřestanou, jednak si vychutnávají, jak se soutěžící dávají vyhecovat limitem pro uvaření nebo upečení zadaného jídla a jak se jim střídavě daří naservírovat na talíř něco lahodného nebo připáleného. Novácký MasterChef i Peče celá země České televize svou oblíbeností šlapou na paty i mnohým seriálovým hitům.

Bebarová_Kopta_Peče celá země

Přestože si hromady laskomin náramně užívají i moderátoři, na Tereze Bebarové to vidět není. To Václav Kopta je milovník dobrého jídla už na první pohled.

Cukrovkářům vstup zakázán

To by měl být podtitul pekařské show Peče celá země, protože jak známo, sledování vaření a ochutnávání probouzí chuťové buňky a lidé, stižení diabetem, musí dle mého názoru u obrazovky buď trpět, nebo se dopouštět dietních prohřešků. V rámci podpory zdravého životního stylu by nejspíš podobné pořady měly být zakázány, co je to ale platné, každý mlsá rád. Tak si e sledování Peče celá země nachystejte mísu salátové okurky a chroupejte syrové zelí. Budete si sice připadat jako králík, ale hladina cukru se vám nezvedne.

Adrenalin se u tohoto pořadu nezvedá nikomu, tempo je pomalé a nevzrušivé. Přesto k televizním obrazovkám usedá hodně přes milion diváků. Je pravda, že na rozdíl od pořadu MasterChef, kde se vaří tak překotně, že divák stěží zaznamená postup přípravy jídla, je pekařská show mnohem víc nabitá praktickými i zajímavými informacemi.

Při zadání úkolu se od moderátorů Terezy Bebarové a Václava Kopty vždycky dovíme něco o původu příslušného pečiva nebo cukrářského výrobku a od experta pekaře Josefa Maršálka zase o klasické přípravě a jejích možných variantách. Na webu pořadu navíc najdeme základní recepty a postupy, podle kterých si můžeme vyzkoušet preclíky nebo odpalované těsto a při troše úspěšného pečení ochutnat totéž, co vidíme vytvářet soutěžící. Nejspíš při tom ve vlastní kuchyni zažijete víc vzrušujících okamžiků než při sledování pořadu. Zvlášť když půjde o vaše první pekařské pokusy.

Peče celá země 1

Jedinečnou atmosféru dodává pořadu kouzelný barokní lovecký zámeček Bon Repos poblíž středočeské obce Čihadla, který nechal postavit hrabě Špork počátkem 18. století. Přístupný veřejnosti ale bohužel není.

Mezinárodní výzva a jarní Vánoce

V sedmém, tedy naposledy odvysílaném kole soutěže se peklo podle zahraničních vzorů a bylo to hodně zajímavé, protože recepty pěkně zapadly do období před Velikonocemi. Americké donuty mohou na moderním velikonočním stole nahradit naše tradiční koblihy, pravé preclíky z louhovaného těsta sice pocházejí z Bavorska, u nás ale také patří třeba k velikonoční vaječné pomazánce, a francouzské plněné tyčinky z odpalovaného těsta éclairs, uspořádané do pyramid a ozdobené jedlými kvítky, budou ozdobou sváteční jarní hostiny. Soutěžícím se vesměs dařilo, jen paní Zuzaně vůbec, a tak nepanovalo moc napětí, že vypadne ona, bylo jasné.

Trošku zamrzí, že si porotci vždycky vyberou svého favorita a tomu nepokrytě fandí. Tentokrát jsou to střídavě dva pánové, v mezinárodním kole vyhrál Roman a sklidil pochvalu i za kreativní pyramidu, i když jiné byly hezčí. V následujícím kole vyhrál Vojta, a to hlavně za kreativní výzvu, v které jako pečenou hračku vyrobil skutečně rozkošného medvídka Chlupáče. Trochu mimo sezónu se peklo i vánoční cukroví, a i v něm předvedl Vojta mimořádnou kreativitu. Někdo ovšem dává přednost tradičnímu cukroví a v něm bezpochyby uspěl Roman. A protože ostatní výkony byly vyrovnané, nakonec nevypadl nikdo. Příště ovšem budou muset odejít dva soutěžící a je celkem jasné, že to budou ženy.

Peče celá země 2

Porotci by měli být nestranní, přesto v této show zjevně mají své favority. Divákům to ale překvapivě vůbec nevadí.

Technické výzvy jsou tvrdá zkouška

Louhované těsto je chemie v kuchyni. Před pečením je totiž potřeba v tříprocentním louhu (roztoku hydroxidu sodného) těsto vymáchat, aby preclíky měly krásnou hnědou barvu a křupavou kůrku. Osobně bych to tedy doma nezkoušela, louh je přece jen hodně agresivní chemikálie a znáte to. Brknete o misku a poleptáte si šaty, kuchyňskou linku i podlahu. Takže pro domácí pečení doporučila i porota nahradit louh silným roztokem jedlé sody, i když kůrčička nebude tak dokonalá.

Tohle soutěžící zvládli bez problémů, i když na to byli povinně oblečení jako do chemické laboratoře. Horší to bylo v následujícím dílu s cukrovou kopulí na tartaletku. To je tedy velká věda a vyžaduje velmi přesný postup a šikovné ruce. Na třetí pokus se nakonec podařila jakás takás kopule i Romanovi. Sympatické ale bylo, že úspěšný Vojta přispěchal na pomoc ostatním, aby měli kopuli všichni.

Tahle soutěž je příjemná i v tom, že účastníci si vzájemně fandí a pomáhají, když někomu něco nejde. Sledovat jejich snažení je pro milovníky kuchyně zajímavé. Trošku protivné je pozérství Josefa Maršálka, ale diváci ho mají rádi, což se projevilo i při jeho účasti v StarDance, takže není divu, že Česká televize si ho pěstuje. Takže sladkému i slanému pečení zdar i příští sobotu!

Zdroj: Česká televize