Válka policajtů v Chorvatsku. TV reflexe Viktora Horáka

16.02.2024

Popisek: Alžbeta Ferencová v seriálu Policie Hvar

Podivuhodný souboj se odehrává na televizních obrazovkách Novy a Primy. Dvě největší komerční televizní stanice v Česku proti sobě shodně, určitě ne náhodou, nasadily velmi, až nápadně podobné seriály: Policie Hvar a Na vlnách Jadranu. Nejedná se o žádný klenot televizní dramatiky, ale je pozoruhodné a vtipné, že tyto seriály ukazují češství ve své plné kráse. Dovolená, moře, Chorvatsko a vraždy. To je to, co dnešní moderní divák vyžaduje! Smutné, vtipné nebo všeříkající paradox? Anebo stoprocentní sázka na jistotu?

Hlavouni z Primy a Novy vstoupil do klání, které je pro českého diváka typické. Ve shodný čas na přelomu ledna a února naproti sobě nasadili kriminálky z Chorvatska. Odlehčená detektivka Policie Hvar vypráví o dvojici mladých policejních vyšetřovatelů ve složení Jakuba Štáfka a Alžběty Ferencové, zatímco seriál Na vlnách Jadranu sleduje české policisty na chorvatském pobřeží v čele s Matějem Hádkem. A českému divákovi nezbývá nic jiného než si sednout k televizi a za zvuků bubnování deště na okna myslet na léto. Bude letos zase Makarská, Zrce nebo Split?

Jakub Štáfek a Alžbeta Ferencová, foto TV Nova

„Odlehčená kriminálka s nádechem prázdninové pohody,” láká Nova na svůj nový seriál. Tak nasmažit řízky, otevřít plzeň a nažhavit ovladače. Zatímco filmaři si přes léto užívali na jadranské riviéře, tak my, diváci, teď můžeme sladce vzpomínat na naše oblíbené pláže v Dalmácii nebo na Zadaru. Dovolenkové destinace statisíců Čechů a Slováků se v očích televizních diváků stávají dějištěm úkladných vražd pro peníze, loupežných přepadení a dalších, někdy více či méně bizarních zločinů (indiánské a okultní spolky, plážoví volejbalisté, sňatkoví podvodníci, devadesátkoví gangsteři apod.). Vše je samozřejmě zabaleno „pod hávem pohody”, která se skrývá v klidném mořském příboji, sluncem zalitých plážích a hudbou a zábavou překypujících marínách a přístavech. Kromě pleskavice, karlovačka a ajvaru se dočkáme také nějaké té temné minulosti a slepých míst, které osudové policisty zavedou až na „hranice sil” v případě Na vlnách Jadranu. Nechybí ani plachetnice, nutno dodat. Ať už se jedná o zběsilé útěky na lodích, krádeže člunů či romantické vloupání se do luxusních jachet. Vše, co vás napadne, že na své dovolené v Chorvatsku nezažijete, tak vám Prima či Nova ukáže.

Nepředstavujte si to ale moc temně, především Policie Hvar je jakási obdoba úspěšné policejní vyprávěnky ze Šumavy Policie Modrava. O zavražděné ženy s kamenem v puse nebo utopené na dně moře ani tak nejde. To hlavní je romantika a vzájemná chemie mezi Štáfkem a Ferencovou, která se svým slovenským temperamentem a sex appealem Ivany vévodí prosluněné podívané. Zatímco Štáfek si užívá svoji ležérní figuru mladého a čerstvě rozvedeného policisty Michala, který nejradši sarkasticky glosuje dění kolem sebe. Kromě toho se také vyrovnává s již řečeným rozvodem a pomalu ale jistě chytá novou mízu.  Michal je „policajt ze staré školy” a Ivana zase svobodomyslná a temperamentní mladá žena. „Společně musí napravit porušenou harmonii slunného ostrova,” popisuje Nova a divák ihned ví, co si představit. Anebo ne? Nedivil bych se.

Snímek ze seriálu Policie Hvar, foto TV Nova

Za pozoruhodnou zmínku stojí také fakt, že během podobné dovolené prakticky nepotkáte Chorvata. Zato Čechů a Slováků je více než požehnaně, až nerealisticky mnoho. Sem tam se objeví nějací brblající němečtí důchodci nebo parta mladých výrostků z Polska. Všude slyšíte češtinu buď ve spojení s tím, jak se mladíci předešlý večer opili do bezvědomí, nebo jak se Xindl X v roli sebe sama snaží setřást bulvární novináře. Občas se objeví vážněji pojatý rozhovor se svědky v rámci vyšetřování úkladné vraždy na objednávku nebo zabití v afektu. A když už to je hodně vážné, tak dojde i na výslechy v letním domečku s výhledem na moře nebo na terase venkovské restaurace s lahví rakije na stole.

Souboj Davida s Goliášem na Jadranu

Přitom kombinace humoru a kriminálky může fungovat skvěle, vždyť kultovní filmy jako je Fargo, Pulp Fiction nebo Gentlemani jsou toho hrdým důkazem. Ale buďme při zemi, a právě televize Prima jde příkladem. Nedávno premiérovaný webseriál Banáni od Vojtěcha Moravce, který shodou okolností režíroval i zde jmenovaný břitký seriál Na vlnách Jadranu, více než dobře kombinuje dramatickou kriminální linku se salvami humoru. Zábavné, vtipné, a přesto dramatické a až thrillerově napínavé. Škoda, že se mu to nepovedlo i v chorvatsko-české detektivce. Na jednu stranu se tady hraje dusné drama Matěje Hádka, který do Chorvatska přichází po rozpačitém skonu jeho české kolegyně z říční policie a životní lásky ze Slapské přehrady (prequelový seriál Pod hladinou). Na druhou stranu sledujeme rádoby český pokus o Prci prci prcičky mezi tuzemskými teenagery na ostrově Brač s kyselým pocitem, že to tak úplně nefunguje. Tak je to policejní drama, nebo komedie z dovolenkové pařby?

Natalia Germani, Matěj Hádek a Sandra Nováková v seriálu Na vlnách Jadranu. Foto FTV Prima

Podobně na tom je i novácká Policie Hvar, která má ale jasněji vyčleněný styl a režiséři Tomáš Pavlíček a Matúš Ryšan nejspíš dostali více peněz a rozhodně lepší, „sluníčkovější” scénář. Hrají více na diváckou pohodu, klid a odlehčenou zábavu na úkor odsunutého krimi žánru. Seriál má také líbivější vizuál a využívá atraktivnějších lokací, kterým kralují písčité pláže, historické uličky a malebná zákoutí na březích Jaderského moře. Policie Hvar také disponuje sympatickým hereckým obsazením, kterému dominují mladé hvězdy a zatím neokoukaní a talentovaní herci.

Není to paradox? Dva podobné koncepty, a přesto tak rozdílné seriály? V lecčems to také vypovídá o pozici, stylu a postavení Novy a Primy. Mají konkurenční stanice jasně stanovená očekávání o obsahu pro své divácké skupiny? Možná. Ale z výsledných seriálů lze soudit, že Nova opět vyhrává na plné čáře. Alespoň zábavná, hezky a filmařsky ucházející osmidílná Policie Hvar jasně a s přehledem válcuje šestidílný seriál Na vlnách Jadranu, který zabředává do přebujelé vážnosti na pozadí plážových parties. Nova jasně ukázala svoji pozici a nezbývá než dodat, že se není čemu divit. Vždyť Voyo se s primáckou videotékou prima+ nedá srovnávat. S notnou mírou nadsázky bych to přirovnal k boji Davida s Goliášem.

QRcode