Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když nemáš na víc, vydej se do Chorvatska. Nova následuje Primu k Jadranu, bohužel na ojetých scenáristických gumách. TV glosář Ely Novákové

11.02.2024
Když nemáš na víc, vydej se do Chorvatska. Nova následuje Primu k Jadranu, bohužel na ojetých scenáristických gumách. TV glosář Ely Novákové

Foto: TV Nova

Popisek: Jakub Štáfek a Alžbeta Ferencová hrají hlavní role v novém seriálu TV Nova Policie Hvar

Je skoro neuvěřitelné, že se dvě komerční televize v jednom vysílacím období strefí do koprodukční série ze stejného prostředí a ve stejném žánru. Sotva se Prima rozhodla posunout kriminálku Na vlnách Jadranu ze streamu do hlavního vysílacího času, následuje ji Nova s Policií Hvar.

Podobnost čistě náhodná? Zoufalá snaha najít pro nepříliš nápadité kriminálky atraktivní prostředí? Ochota slovenských a chorvatských koproducentů přihodit finanční prostředky? Ze všeho nejvíc mě napadá, že za tím vším bude ochabující touha českých turistů vydat se v létě do Chorvatska. A tak se nejspíš spojily peníze cestovních kanceláří a chorvatské podpory cestovního ruchu, protože jak známo, po dlouhá léta byli Češi svým masovým koupáním v Jadranu oporou místního letního podnikání. To se v posledních dvou letech změnilo, turisté si stěžují nejen na vysoké ceny, ale také na to, že za ně nedostávají odpovídající servis. A tak míří jinam. Aby se vrátili, je třeba je nalákat – a proč ne televizním seriálem. Že budou hned dva a že požadavek financiérů bude odvysílat je v době, kdy si lidé plánují letní dovolenou, to už je opravdu nejspíš souhra okolností, případně neúcta k divákovi, kterého je prostě potřeba nakrmit novým zbožím, a tak se na obou komerčních televizích překotně vyrábí a vysílá, aniž by se přemýšlelo o konkurenčním prostředí.

 

Natáčení seriálu Na vlnách Jadranu, foto FTV Prima

Když dva dělají totéž, není to totéž

A tak máme začátkem února na televizních obrazovkách léto v plném proudu. Prima se kupodivu divákům trefila do noty a seriál Na vlnách Jadranu sleduje každou středu přes milion diváků. Na vlnách Jadranu není bůh ví jak geniální počin, sázka na maximální využití barvotiskového prostředí ostrova Brač, kombinovaného s posmutnělým hledáním pravdy českého policisty Honzy Zacha o tom, jak zemřela před rokem jeho životní láska a tápáním mladičkého poručíka Vopěnky v oboru letních milostných vzplanutí, působí roztomile nostalgicky. Česko-slovensko-chorvatská komunita malého městečka je mile srozumitelná a poklid neruší ani příliš dramatická práce policie. Víc než krvavých mordů je tu ztracených dětí, potlučených turistů a drobných krádeží, takže se houpeme na vlnách průzračného modrého moře a nevzrušeně si užíváme obrázků letní pohody, proložené trochou humoru a trochou napětí. Matěj Hádek si už zahrál lepší role, hezounek Adam Ernest měl určitě zajímavější příležitost třeba v Kukačkách, ale co už – tady se nehraje osudové drama, ale žánrový obrázek připomínající pohlednice z dovolené, u kterých si vzpomeneme i na nějaké ty veselé i smutné příběhy.

 

Natalia Germani, Matěj Hádek a Sandra Nováková v seriálu Na vlnách Jadranu, foto FTV Prima

Nova na to šla jinak, vzala to od podlahy a pěkně zostra nasadila klišé seznámení českého policisty a jeho slovenské kolegyně ještě na cestě na Hvar. Ranař a intelektuálka si sice do oka nepadnou, zato do postele to nemají daleko, a tak groteskní situace pěkně graduje až k trapnému nedokončenému sexu a posléze k příjezdu na policejní stanici na Hvaru. Máme tady jasně naservírovanou dvojici, která je k sobě chemicky přitahována, zároveň ale odpuzována jako dvě plus na magnetech. Pak už se vše rozjíždí naplno, dovolenkové party si užívají u moře a v každém dílu se mezi nimi urodí jedna mrtvola. Tedy po osmi vraždách během jednoho léta bych do Jelsy asi netoužila jet, ale jsme v kriminálním seriálu - dva vyšetřovatelé doplnění jedním záletným flákačem a jedním miloučkým mladíčkem v policejní uniformě prostě musí předvést schopnost najít zločince v co nejkratším termínu, a tak budiž, prostě se tu vraždí na potkání.

 

Snímek ze seriálu Policie Hvar, foto TV Nova

Oč méně uplatňují tvůrci záběry moře, přírody a kulis půvabného města, o to více se divákovi vtírají stále přítomné písničky, které zřejmě mají vyvolat onu letní atmosféru dovolené u moře. Nevyvolávají, jsou nesnesitelně všudypřítomné a seriálu nedávají ani rytmus, ani kolorit. Scenáristický chaos doplňuje střídání groteskních situací vyvolaných třenicemi v policejním týmu a nečekaně precizního vyšetřování, které neomylně vede k úspěšnému dopadení vraha. Dokonce se pracuje i s dvojitou pointou, aby si divák užil napětí. Neužije, protože všechno přebíjí snaha o zábavu, která je ale křečovitá, těží z okoukaných situací a ve finále nevyvolává smích, ale pocit šedé nudy.

Věrní diváci Novy si první díl seriálu nenechali o výročním večeru své oblíbené stanice ujít, sledovanost se přiblížila milionu, ale divácké hodnocení na CSFD je chabé a na Facebooku sleduje dění kolem seriálu celých 37 diváků, což mluví za vše. Takže lze očekávat, že další díly půjdou se sledovaností dolů a Policie Hvar skončí mezi ne zrovna vydařenými nováckými projekty. Potíž je totiž už v tom, že dívat se na Jakuba Štáfka, jehož stereotypní předvádění mladistvého ranaře s dobře vypěstovanými svaly a ochotou k sexu za každé situace, se už okoukalo. Herec nic jiného předvádět neumí a možná ani nechce, v téhle poloze se mu prostě líbí – jen ne každý projekt je Vyšehrad, který mu umožnil se vyřádit. Za všechno mluví výrok jednoho z diváků k druhému dílu Policie Hvar na CSFD: Nejlepší byl Štáfek v Devadesátkách. Tam ho zastřelili hned v prvním dílu. Vyčítat ostatním hercům, zejména snaživé začínající slovenské hvězdičce Alžbětě Ferencové, že se v tom celém potácejí, nemá smysl. Scenáristé jim prostě nadělili nedovařenou nastavovanou kaši s dialogy, které skřípou mezi zuby hercům a diváky matou tím, že nikdy nevíte, jestli jde o humor nebo o vážnou situaci ve vyšetřování. Policie Hvar je prostě slaboučká ve všech směrech. Ale co už – má to jenom osm dílů...

 

Vložil: Ela Nováková